Fysisk träning och vikt vid infertilitet

Fertilitet och livsstilsfaktorer är en snårskog, upplever jag. Det är inte enkelt att skilja på vad som är åsikter, fördomar, vetenskap och vettiga råd, men jag hoppas att jag kunnat läsa mig till rätt info.

Övervikt och fertilitet

Överviktiga och feta kvinnor har statistiskt sett svårare att bli gravida än normalviktiga kvinnor. Kopplingen mellan kroppssammansättning inom överviktsspannet och fertilitet är dock inte helt klarlagd.  Själva fettvävnaden kan ha en nyckelroll då denna är kopplad till kroppens hantering av insulin. Att ligga högt i insulin kan störa regleringen av ägglossning, och därför rekommenderas ofta överviktiga och feta kvinnor att gå ner i vikt om de har svårigheter att bli gravida En av anledningarna är ägglossningsproblematik till följd av en hormonell obalans så som vid PCOS. Denna hormonbalans kan också höra ihop med en nedsatt känslighet för insulin och en risk för att utveckla diabetes. Vid just PCOS finns evidens för att rätt kost och fysisk aktivitet kan öka chansen att bli gravid.

Undervikt och fertilitet

Det tar längre tid för både underviktiga och överviktiga kvinnor att bli gravida. Du kan ha ägglossningsrubbningar på grund av undervikt och energibrist. Det kan också vara så att missfallrisken är högre hos underviktiga än hos normalviktiga kvinnor.

Övervikt och risker under graviditet

Statistisk sett ökar övervikt och fetma risken för att kvinnan ska drabbas av graviditetsdiabetes, högt blodtryck, havandeskapsförgiftning, blodpropp, missfall och att barnet blir större än normalt samt för vissa förlossningskomplikationer. Planerar du att bli gravid och är överviktig kan du, även om du skulle ha några problem att bli gravid, ha fördel av att gå ner lite i vikt innan graviditeten.

Livsstilsbehandling för fertilitet

Att vi alla borde äta välbalanserat är ingen nyhet, och troligen inte heller att du behöver äta bra inför och under en graviditet. Förutom att det är viktigt att äta folsyra inför och under en graviditet är det inget speciellt som du MÅSTE äta. Har du frågor om mat och ätande inför att bli gravid eller för att gå ner i vikt rekommenderar jag dig att boka ett besök hos en dietist.

Träning då?

Regelbunden motion hjälper blodcirkulationen och hälsan i stort, vilket kan vara bra då du vill optimera förutsättningarna för att bli gravid. Träning kan, oavsett vikt, påverka kroppens förmåga att hantera insulin och på så sätt kan menstruationscykeln och ägglossningen normaliseras. När det gäller kopplingen mellan ägglossning och träning är det inte ”ju mer desto bättre”. De som tränar hårt över 60 minuter per dag kan ha ökad risk för ägglossningsproblematik. 30-60 minuters intensiv träning varje dag verkar inte medföra någon risk för besvär med ägglossning. För överviktiga och feta kvinnor (med eller utan PCOS) kan träning minska insulinnivåer och normalisera hormonvärden så att ägglossning kan normaliseras. Evidensen vad gäller effekten av fysisk aktivitet på fertilitet och välmående födda barn verkar vara så att det kanske funkar är bäst för kvinnor med normalvikt/BMI. Alltså att fysisk träning inte ger någon toppeneffekt på varken under- eller överviktiga kvinnors infertilitet.

Fysisk aktivitet under IVF?

Här ska du lyssna på din vårdgivares råd till dig specifikt. Du kan ofta vardagsmotionera, men kanske bör du undvika tung och intensiv träning.

Referenser

Inläggen i serien i ordning

Leave a comment