Koppling mellan bäckenbotten och djupa magmuskler?

I min fysio-sfär har det den senaste tiden diskuterats friskt gällande kopplingen mellan djupa magmuskler och bäckenbotten. Finns det en koppling? Hur ser den kopplingen ut? Vad betyder det? Vad har vi för nytta av det? Det här kanske blir ett inlägg som mest insatta bransch-personer är intresserade av, men jag ska försöka ta det från början.

Ett knip ger en anspänning i magen?

Ni vet att jag ofta blir jätteirriterad på personer som försöker uttala sig om folks knip genom att känna på magen, va? Men varför gör de så? Jo, för att det finns någon slags koppling så att när en person med välfungerande bäckenbotten kniper, så spänns ofta de djupa magmusklerna samtidigt. Det här är inte vattentätt, du kan ju spänna magen utan att knipa, eller du kan spänna magen och samtidigt krysta. Utan att undersöka bäckenbotten har du ingen aning om vad som faktiskt händer. Men ändå – den där kopplingen finns där, hos många. Varför?

Hur funkar det?

Bäckenbotten består av muskler och stödjevävnad som har som uppgift att lyfta upp allt bukinnehåll samt att kontrollera kontinensen både för urin och avföring. När man kniper är det viktigt att försöka isolera just bäckenbotten, för att inte få med en massa andra omkringliggande muskler som kan ”störa” själva bäckenbottenträningen. Man kan ofta inte helt undvika att få en liten anspänning i magen när man kniper. Transversus abdomninis är en av de djupa bålmusklerna som också är den första att reagera på när kroppen behöver stabilisera upp ryggraden. Detta tror man att muskeln känner av när trycket i buken förändras. Det finns viss vetenskaplig bevisning för att det sker en sam-aktivering av transversus när en person med hel och fungerande bäckenbotten kniper. Denna sam-aktivering kan dock gå förlorad hos personer med svag bäckenbotten eller med bäckenbottendysfunktion.

Vi vet inte?

Är det en rent strukturell koppling, alltså att bäckenbotten och djupa magmusklerna sitter ihop via senstrukturer (en myofasciell koppling)? Så verkar det inte vara. Är det en neurologisk koppling, att det är samma nerver som styr anspänning i de olika områdena? Det är möjligt, men det ser inte riktigt ut så rent nerv-anatominskt. Är det en reflexmässig reaktion på förändringar i buktryck och andning som orsakar muskelgensvar i mage/bäckenbotten tillsammans? Eller har dessa olika muskler en agonist/antagonist-relation lik den mellan biceps och triceps? I ärlighetens namn: det är ingen som riktigt vet.

Forskningen går i lite olika riktningar:

  • En isolerad bäckenbottenaktivering är bättre än den tillsammans med djupa magmuskler för att träna bäckenbotten. Detta med bakgrund till att en magmuskelaktivering höjer buktrycket och motverkar en höjning av bäckenbotten. Man menar också att djupa magmuskler inte har någon funktion för stöd till urinblåsa/urinrör och att att djup magmuskelträning faktiskt inte tillför något till de med ansträngningsläckage eller kanske till och med försämrar besvären.
  • Några andra menar att försök till att isolera bäckenbotten utan samtidig djup magmuskelaktivering resulterar i ett sämre knip. Alltså – att träning av magmuskler och bäckenbotten tillsammans skulle ge en pluseffekt.

Man vet alltså inte riktigt, varken hur det funkar eller ATT det funkar. Troligen kan det skilja mellan individer beroende på bäckenbottens status.

Allt detta är mätt när testpersonen är stilla

Vi vet alltså ännu mindre om hur det är när vi rör oss, står upp eller har tyngdlagen och eventuell extra belastning på kroppen/bäckenbotten.

Det är mycket vi inte vet än!

Dela gärna med dig om du har några tankar eller reflektioner kring detta. Jag tänker gärna vidare tillsammans med er!

Referenser:

Comments (4)

Spännande och svårt! Är sjukgymnast och jobbar en del med detta i kliniken. Har ej kunskap att palpera bäckenbotten tyvärr och brukar oftast skippa att känna via magen just pga det du skriver. Brukar be mina patienter att själva kontrollera knipet med fingrar eller så om det handlar om att hitta aktivering. Har själv en väldigt svag bäckenbotten efter förlossning för 3 mån sedan och har jättesvårt att knipa utan att aktivera djupa magmusklerna. Har du något bra tips för att koppla bort dem. Lämplig position, andning etc? Tack för en superbra blogg!!!

Jag tycker ofta att det är enklast att koppla bort muskler i en position där det är väldigt uppenbart om man spänner dem. Är det rumpan man vill vara noga med att inte slå på brukar det vara enklast att ligga på sida, och ha skinkan liksom vilande i handen för att tydligt känna avslappning/spänningsgrad. Det kan på samma sätt vara intressant att testa knip i fyrfotastående, för att se hur liten anspänning man kan få till. Eller, bara det mest avslappnade – att ligga ner på rygg med fotsulorna mot varandra kanske (om bara addukturerna tillåter att detta är avslappnat förstås…) och försöka minimera alla plus-spänning förutom bäckenbotten. Stort lycka till och grattis till bebisen såklart!

Hej, detta kanske inte hör riktigt hit, men efter min andra förlossning (kejsarsnitt) för tre månader sedan har jag märkt att när jag spänner magmusklerna hänger vänster sida inte riktigt med. Jag har ett par gånger haft ont i vänster sida snett under naveln och har även en skada på levatormusklen (oklar hur skadad). Kan allt detta hänga ihop? Eller är det ett reslutst av att jag snedbelastat sedan födseln?
Detta är något nytt sedan efter denna förlossningen.
Vågar man träna med detta och hoppas att det rättar till sig?
/

Man kan få lite nervskador efter snitt som rör magmusklerna. Oftast är det övergående, men träna du på som vanligt och så håller vi tummarna att det går över helt!

Leave a comment

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.