Min väg till att starta eget

Ni vet ju en del om mig och min yrkesmässiga historia, men för ganska länge sen fick jag en fråga av en följare om jag inte kunde berätta mer om mig väg till att bli egenföretagare. Och visst kan jag det!

Först ett frö…

Tankarna på att ”bli egen” har funnits hela tiden under min specialistutbildning. Det är nämligen så att om du är färdig specialistfysioterapeut kan du ansöka om landstingsavtal inom ”specialicerad fysioterapi” och egen hand jobba med patienter men till landstingskostnad. Jag hade egentligen inga mer konkreta planer förrän det hände några saker som jag inte uppskattade på min arbetsplats under hösten 2018 och även under 2019. Det blev startskottet för de mer konkreta planerna om att säga upp mig.

En kollega!

Emma är en annan specialistkollega som jobbat på helt andra mottagningar än mig, men som jag känt litegrann under flera år. Vi började tillsammans drömma om att starta en helt egen klinik ihop. När vi sedan var gravida med BF med bara några månaders mellanrum kändes det som att det var läge att börja planera lite mer konkret. Sen kom verkligheten ikapp oss lite. Jag är helt ny som egenföretagare och vi båda är småbarnsföräldrar. Vi insåg att vi kanske inte förmår att starta en helt ny och egen klinik just nu. Vi började istället planera för att hitta någonstans att hyra in oss.

Startskottet gick vid mejlet ovan

När jag fick min specialisttitel i oktober 2018 var det dags att börja skrida till handling. Jag började med att lyssna massor på Skatteverkets podd, för att mentalt närma mig att starta eget. Vi började leta efter kliniker som vi var intresserade av, och som också skulle kunna ta emot oss båda. Vi gick och besökte ett gäng olika kliniker och fastnade tillslut för Arena Rehab vid Globen. Strax innan jul 2018 skickade jag in mina papper till Skatteverkat och startade min enskilda firma.

När vi hade lokal var det dags

Nästa steg, när vi väl hade lokalen färdig, var att börja ansökningsprocessen till Region Stockholm om avtal. Det var en rätt meckig ansökningshistoria som också tog många månader innan det blev färdigbestämt. Men i juni fick jag mitt avtal och blev redo för att starta nu till hösten!

Allt det praktiska

Under våren har jag tagit så många olika jobb jag (och Waldo) bara har kunnat, för att få igång ett bra startkapital. På inköpslistan stod dator, journalsystem, patientförsäkring, webbokningssystem, arbetskläder, patientundervisningsmaterial osv osv. Det är många bitar som ska på plats innan man är redo för att ta emot sin första patient! Jag är fortfarande inte helt i hamn med alla tusen olika system jag måste vara inne i för att få hela samspelet med Region Stockholm att funka, och jag jobbar på det nästan dagligen nu för att få allting klart tills driftstarten om några veckor.

Min nya verklighet

Som det ser ut nu kommer jag vara på mottagningen och träffa patienter tre dagar i veckan. En dag i veckan är flexibel mellan patientarbete via hembesök (till nyförlösta eller nyopererade med smärtor eller besvär, gravida med så mycket besvär att de inte kan komma till mottagningen), eller föreläsnings/konsultarbete. En dag i veckan är framöver helt tillägnad bloggen och tillhörande arbete. Det ska bli en oerhört stor lättnad att inte behöva driva bloggen på fritiden.

Jag tror att det är hela storyn?

Har jag missat något viktigt i berättelsen? Fråga gärna!

Previous

Next

3 Comments

  • Heja dig Mia!

    Funderade på varför du valde enskild firma och inte AB? Kanske inget du vill delge. Men jag som fysiokollega med etablering startade AB direkt eftersom alla kollegor i samma sits jag pratade med sa att det var bättre pga skattemässiga skäl.

    • Åh, det var några olika anledningar. För det första för att jag ville kunna smyga igång företagandet (jobbade ju lite under våren då jag var föräldraledig) och framförallt under det här första året kommer jag ju inte få några större vinster. Så just nu har jag absolut inget att vinna på att ha AB direkt, eftersom jag inte skatteskäl skulle vinna på det. Då skulle jag få istället få en krångligare uppstart, mer kostnader direkt (behov av hjälp med redovnings osv) och sånt. Det är ju inte krångligt att fixa ett AB när det känns som att det är dags, så jag ville börja enkelt. Nu sköter Joseph min bokföring och vi båda känner att det är rätt kul att tillsammans ”sköta allt” och ha koll. Men jag är beredd att styra upp ett AB så småningom!

  • Så kul och givande att läsa detta, Mia! Vet ju från privata tandvården hur galet mycket det är att ha koll på, ansluta sig till osv för att ens börja rulla. Vården är väl rätt trixig att nästla sig fram i idag, rent byråkratiskt? Älskar att få följa din resa. Inspirerar! Sitter själv och försöker bli modig nog att starta eget (inte tandvård, text och foto). Nu blev jag peppad. 😀 Kram!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Om du upplevt att vår blogg varit dig till stor hjälp får du gärna donera! Använd i så fall QR-koden nedan eller Swisha till nummer 1236340384 med valfri summa. Om du inte kan är det såklart lugnt, du kan istället visa tacksamhet genom att berätta om oss för dina vänner eller dela vår sida på sociala medier. Tack!