Om oss – BakingBabies

wp-1451580012090.jpeg

Välkommen till Bakingbabies!

Den här bloggen startades i början av 2012 när vi väntade vårt första barn. Joseph hade då haft en bakblogg och Mia en vanlig personlig blogg sedan några år, men vi bestämde oss för att börja blogga tillsammans istället.  Vi skapade bakingbabies som en småskalig ”gravidblogg”, mest för våra vänner och släktingar. När vår äldsta son föddes i juli 2012 fick Mia en förlossningsskada och detta ändrade riktningen på hennes yrkesliv och sedemera på vår blogg.

Mia

Mia är fysioterapeut och jobbar efter 2012  specialinriktat mot gravida, nyförlösta och kvinnor med gynekologiska besvär, och bloggen har kommit att riktas mycket om detta. Bara kategorin ”bäckenbotten” har över 100 inlägg! Mia genomgår för tillfället sin treåriga specialistutbildning inom fysioterapi, med syfte att bli specialist inom obstetrik, gynekologi och urologi.

Men vi fortsätter att driva bloggen tillsammans som par. Här hittar du fysioterapi, kvinnors hälsa, mat, bakning och familjeliv högt och lågt. Vi tror på idén att ha en blandning av inlägg eftersom det gör det mer intressant att följa och läsa.

Joseph

Joseph är i grunden farmaceut och jobbar på ett läkemedelsföretag i Stockholmstrakten. Mer om Mias arbete hittar du vid intresse på sidan ”Boka tid”. Tillsammans har vi två söner, Wollmar född juli 2012 och Wilfred född maj 2014. Vi bor på Söder i Stockholm.

Om oss – BakingBabies

Hör gärna av dig om du har frågor eller funderingar om Mias specialistområde, om innehållet på bloggen eller som potentiell samarbetspartner. 

Guldhjärtat 2016
2016kom vi tvåa i Fitnessbranschens tävling Guldhjärtat, i kategorin ”Årets Social Media Influencer”

 

Vi finns även på www.facebook.com/bakingbabies.blogg samt på instagram.
Följ oss gärna där!

Kontakta oss

16 Comments

  • Hej Mia! Jag har hört talas om dig några gånger genom Jenny och Simon. Jag bor i ölmstad och känner de från den tiden.

    Jag hade svår foglossning under min graviditet. Kunde knappt gå från v.19

    Nu är min dotter ett år- och jag började prov jobba 44% för en månad sen. Men jag har fått betydligt ondare och dessutom svårare att gå igen. Jag vet inte vart jag ska ta vägen. Känner att jag aldrig blir tagen på allvar. Ska träffa en läkare som ska undersöka mig ordentligt. Så jag vet hur jag ska Göra. För i min situation just nu- reder jag inte ut ett jobb där man rör på sig. Jag jobbar som undersköterska på ett äldreboende.

    Jag kan inte ligga på rygg- det gör galet ont. Jag klarar gå en långsam 20 min promenad- men efter det har jag ont. Går hos en sjukgymnast som säger att man inte vet så mycket kring detta.

    Så, jag vet helt enkelt inte vad jag ska göra. Känner mig låst i min situation. Kan inte leva mitt liv- för min smärta styr. Mia, vad kan jag göra?
    Allt gott, Cornelia

    • Hej! Jag har svarat i ett eget blogginlägg. Kul med en vän till vänner som hittat dit. Jag var inte så personlig i blogginlägget eftersom det är så offentligt. Stackars dig, jag förstår att du har haft och har det oerhört besvärligt. Du får gärna höra av dig om du tänker att jag missuppfattat eller har fler frågor. Kram, Mia

  • Hej Mia!
    Tack för en jättebra blogg med många kloka tankar! Och tack för att du engagerar dig i kvinnosjukvård! Tänk om man blivit erbjuden konsultation hos sjukgymnast direkt efter förlossningen – så mycket lättare det hade varit att få koll och styrsel på sin kropp igen!
    Jag hade mycket besvär med foglossning under, men ffa efter mina graviditeter (för 16 resp. 12 år sedan). För 9 mån opererade jag bort livmodern (äggstockarna kvar) pga endometrios. Efter det har jag haft ont, ont, ont. Är både gyn- och tarmundersökt flera ggr om men allt ser så bra ut så. Läkarna tror att problemet är muskulärt, dvs att det är bäckenbottenmuskulaturen som krampar med vidare spridning ut i skinka, lår, svanskota men ingen av kirurgerna kan tipsa om någon bra fysioterapeut (!). Känner du till någon riktigt duktig bäckenbottensspecialist i Göteborgstrakten?
    Vänliga och hoppfulla hälsningar från Anna

    • Hej! Tack för beröm och välkommen hit! Det skiljer sig ganska mycket mellan olika landsting ffa hur vården är organiserad, på primärvårds- respektive sjukhusnivå Jag är verksam i Stockholm och har mest känningar här. Specialister inom bäckenbotten i dess korrekta bemärkelse finns typ tio i hela Sverige, jag är inte en av dem (än). Däremot kan det finnas såna som jag, med kunskaper och erfarenheter som inte skyltas med. Ring runt till primärvårdsrehab (närhälsan tror jag det kallas i gbg) och kolla? Det är ju på en sådan mottagning jag finns. I och kring Göteborg finns dock de allra flesta som är bra och intresserade av det här området. Jag ska bland annat på kurs nästa vecka, kan ha öronen öppna. Här i Stockholm finns ”bäckenbottencentrum” på Danderyds sjukhus, kan det finnas något liknande i gbg?

      Svamligt svar. Ledsen att jag inte kan hjälpa dig mer.

          • Det finns en Maria på närhälsan olskroken och en Jennifer i angered. Finns nog fler så ring till din närmaste närhälsan rehab och be om råd vart du kan vända dig. Annars kan du gå till gynekolog och be och få remiss till sjukgymnast på östra eller till Capio gyn i Frölunda tror jag. Lycka till!

  • Hej!

    Så kul med någon med ett sånt intresse av kvinnohälsa! Något som jag inte kan hitta, på internet överlag ska tilläggas, är hur man förbereder sig bäst inför graviditet och förlossning.

    Jag och min pojkvän går i barntankar men då jag är rädd för att ”gå sönder” i kroppen så vill jag förbereda mig på bästa sätt. Hittar dock ingenstans information om hur jag tränar och stärker rätt muskulatur inför graviditet och förlossning utan endast hur jag tränar efter att en eventuell skada redan uppkommit.

    Kanske kan detta vara ett tips i för kommande blogginlägg? Tror det är fler än jag själv som skulle vara intresserade av detta. Man kan förstås aldrig få några garantier för att man helt kan undvika skador på detta sätt, men det skulle lugna iaf mig inför graviditet och förlossning om jag själv gjort allt jag kan för att hjälpa min kropp på traven.

  • Hej!
    Jag har efter senaste (2014) graviditeten kvar magmuskeldelning (har inte exakt cm) samt navelbråck som är opererat idag. Då kirurgen hörde att jag har så stora problem att ”lita på” magmusklerna i överraskande situationer samt tunga lyft i jobbet så tyckte hon inte att det lät så bra (…). Jag skulle gärna komma i kontakt med en DUKTIG sjg/fysioterapeut men mitt MVC eller primärvården där jag bor hade ingen sådan. Jag bor i Norrtälje men kan om det krävs självklart åka till Stockholm, bara det är någon som kan sina saker! Har du något tips?
    Jag vill kunna leka med mina barn och lita på magmuskelerna samt kunna träna ordentligt igen som varit en del av mitt liv förut! Estetiskt bryr jag mig inte mycket…
    Mycket tacksam för hjälp!

    • Hej! Jadu, svårt… Jag finns ju i Stockholm och börjar i årsskiftet jobba en dag i veckan i innerstan (Södermalm), du är naturligtvis välkommen att boka tid hos mig. Har en del kontakter och andra jag brukar rekommendera, men alla finns i stan. Som längst bort isåfall min specialisthandledare Kerstin på http://www2.praktikertjanst.se/4/Team-Aktiv-primarvardsrehab/Sidor/Egen-sida-3/Sjukgymnaster/. Jag tror i stort gott om mina kollegor ute i primärvården, har du alltså redan försökt på någon mottagning närmare dig? Lycka till att hitta någon, tycker inte att det borde vara omöjligt.

  • Hej Mia

    Tusen tack för en grym blogg. Efter förlossning av vår dotter december 2015 och skador på bäckenbotten/slidvägg sökte jag info på nätet och hade tur att hitta hit :=)
    Jag arbetar själv som fysioterapeut och mitt största fritidsintresse är träning (kliché kanske…). Så när jag några veckor efter förlossningen upplevde en känsla av att underlivet skulle trilla ut blev jag ärligt sagt livrädd.

    Jag hade tur att ha superkompetenta kollega inom gynområdet som jag har kontakt med och har guidat mig igenom träning och råd. Nu, 15 månader efter förlossningen, upplever jag äntligen att jag är uppe på en tillfredsställande träningsnivå och jag kan njuta av träning och livet, även om jag måste anpassa mig efter min kropp, så som den fungerar nu.

    Min fråga till dig gäller löpning. Har läst tidigare inlägg, men känner mig osäker hur jag ska tänka långsiktigt. Året innan jag blev gravid sprang jag min första mara, så nu när jag kommit igång med träningen funderar jag över vad jag ska sikta emot.

    Kort om skadorna efter förlossningen: Buktade bakre slidvägg och delvis ruptur m. levator ani vänster sida (vid senaste undersökning för ett par månader sedan kände dock min fysioterapeut att det börjat komma lite muskler på vänstra sidan…!). Känner dock inte av dessa symtom så mkt längre så länge jag håller igång magen och undviker tunga lyft i dumma utgångspositioner.

    Min training just nu: Löpning 2-3 ginger i veckan, forfarande rätt lugnt tempo på jämnt underlag, omkring 5-8 km per pass. Styrketräning 2 gånger i veckan – funkar bra så länge jag är obs på vilka utgångsposition jag väljer där buktrycket inte blir för högt. Tycker inte att jag får större problem med tyngdkänsla under/efter träning. + såklart min knipträning, kör set på 10 reps x flera om dagen. Har provat att springa med den där inkontinensbågen och har kort testat pessar utan större effekt.

    Jag har inte koll på evidensen om löpning och skador på bäckenbotten, mer än att den är sparsam… Har någon kollat om man som löpare bör undvika att springa för att undvika förvärrng nu/senare i livet? Eller ska jag tänka, ”känns det bra, gör det bra”?! Ska jag boka in halvmara i höst eller ska jag variera med annan träning som belastar bäckenbotten mindre?

    Tack för informativ blogg inom ett område som behöver få mer fokus!

    • Näe, som jag förstått det så kan en bäckenbotten med väl fungerande reflexmässig anspänning hos vissa kan få en bra träningseffekt av löpning, och det somjag läst i någon studie är i alla fall att kvinnor som promenerar regelbundet har mindre besvär med framfall än andra (dock möjligen en del bias i att dessa kvinnor kanske också är mindre överviktiga etc, andra faktorer som kan påverka bäckenbotten/prolapser negativt). Svaret som jag ger nu är typ det som jag har valt som sanning för mig själv, och som inte är helt vetenskapligt förankrat: jag kommer må sämre av att inte springa, än att göra det. Att resten av kroppens hälsa plus psyket ändå får överväga bäckenbottens. Så: låt det som känns bra avväga. Jag blev ju osäker efter maran huruvida det faktiskt var bra att springa så långt, och lovade mig själv att inte göra om det för att slippa oroa mig för bäckenbotten. Sen råkade jag visst anmäla mig till lidingöloppet istället i år… men visst är 30 km 12 kilometer kortare än 42? Jag har ju också valt att springa mycket, men väljer bort nästan all slags styrketräning som skapar högt buktryck. Tänker att det är mitt sätt att hushålla med resurserna. Lyssna på din egen kropp!

  • Hej,
    Tack för välbehövlig och informativ blogg! Jag drabbades av rectocele efter förlossning och har nu fem (!) år senare fått det åtgärdat. Jag vill komma igång med träningen igen (löpning/yoga/gym) men pt:n på mitt gym kan inte så mycket om bäckenbotten och gynläkaren kan inte så mycket om träning. Kan man vända sig till en fysioterapeut utan att ha några särskilda besvär mer än att man behöver få hjälp med vilken sorts träning som funkar? Jag är rädd att sabba nåt om jag kör igång för tidigt/för hårt men blir tokig om jag inte får träna snart.

    • Hej! Leta runt efter en fysioterapeut som jobbar med bäckenbotten/kvinnohälsa så kan du absolut söka hjälp där. Postoperativ rehab är liksom självklart efter alla andra tillstånd typ, vi ser det som självklart att kunna vägleda återgång till träning även efter såna här operationer. Har du läst mina inlägg om träning efter gynekologiska operationer? Du kan också få en del tips där

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *