Toastmastering – Lessons learned

Toastmastering – Lessons learned

Nu med några dagars eftertanke efter bröllopet och vår toastmasterinsats har vi utvärderat en del.

Här kommer lite tips och funderingar.

  • Det var många medverkande i vigseln och ingen var hemma i kyrkan eller välbekant med varandra.

Vigselförrättaren var en präst och bekant till bruden och hade aldrig varit i kapellet innan. Solosångerskan var kollega till bruden, kantor tillhörande till vigselkapellet. Till detta tillkom ett förhållandevis stort brudfölje med många barn, ett par utländska vänner till brudparet som skulle växelläsa en dikt och två syskon som skulle läsa varsin bibeltext. Nästa gång (om vi någon gång får äran igen) kommer vi sätta en tid för samling med alla medverkande och ett genrep. Nu gick allting bra, men det blev stressigt och lite onödigt nervöst.

  • Vi hade också velat besöka kapellet tillsammans med brudparet innan dagen D.

Vi hade nog med fördel bestämt en lämplig plats där vi skulle möta upp dem och hjälpa dem och hela brudföljet att komma i ordning precis innan vigseln. Med fördel skulle denna plats vara avskild och dold, så att eftersläntrare till vigseln inte råkar möta hela bröllopsföljet precis innan.

  • En sondering av terrängen kring kyrkan hade också varit bra.

Var står brudparet bäst och blir fotograferade efteråt?

  • Vi hade god kontakt med cateringfirman och kökspersonalen festen igenom och träffade de ansvariga på tisdagen innan bröllopet.

Med facit i hand hade vi velat stämma av med dem hur vi på bästa sätt kunde lösa problemet med sent anmälda matallergier/preferenser. Finns någon lista över innehåll och vem i personalen kan redogöra för detta på efterfrågan?

  • Vi var i en fantastisk lokal och njöt av vacker miljö.

Vi satt bra till i festlokalen för att komma åt mickar, ljudanläggning och ”scenen”. Det blev däremot lite krångligt att vi satt långt ifrån dörrarna ut mot köket och bufféborden. Det var lite trångt och vi fick tränga oss igenom lokalen vid flertalet tillfällen för att stämma av grejer med köket.

  • Vårt brudpar ville inte hålla ett tacktal på slutet utan ville helst smita iväg i skymundan.

Festen dog tog dock slut utan dem och vi hann inte med att fånga upp gästerna för att hålla ett ordentligt tacktal i deras ställe. Det hade vi gärna velat. I samma veva hade vi gärna velat få till ett bra tillfälle att tacka kökspersonalen.

  • På lördagens bröllop var det buffé.

Lärdomen från vårt eget bröllop var att det var fantastiskt uppskattat att få äta bröllopsmaten dagen därpå i och med att vi absolut inte kunde känna hur maten smakade på dagen D. Hade vi tänkt oss för i lördags hade vi tagit med en liten matlåda och plockat på oss lite godbitar från buffén för att ge till brudparet, i och med att vi också visste att vi skulle träffa dem dagarna därpå.

 

Har ni andra några toastmaster/värdskapstips för bröllop som ni vill dela med er av?

Tips: Såg att PT-Fia gjort något smart och bjudit in vänner som inte kände varandra till en umgängeskväll innan bröllopet. Kanske inte något som en toastmaster ska behöva göra, men väl något bra att tipsa brudparet om.

Mer om vårt toastmasteruppdrag, tips och tricks här:

Toastmastertips

 

Related Posts

Leave a comment

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.