Kroppstemperaturmätning som preventivmetod

Jag skrev för några veckor sedan om min ovilja att använda p-piller eller andra hormonpreventivmedel och fick bland annat reaktionen/tipset om att använda kroppstemperaturmätning som preventivmetod.

Jag vill inte, och jag ska förklara varför. Men först en liten faktagenomgång.

De ”naturliga” preventivmetoderna syftar till att synliggöra kvinnans fertila dagar under månaden och visa vilka dagar som därför är ”säkra” i graviditetssynpunkt. Kvinnan kan få denna information från kroppen genom variationer i kroppstemperatur eller genom att ha koll på slidsekretets (flytningarnas) konsistens. Då dessa båda metoder används tillsammans anses de vara allra mest tillförlitliga och om metoderna används konsekvent kan preventivfunktionen vara upp till 99%, vilket är gott nog att jämföra med både p-piller och andra metoder. En kvinna ska också vara medveten om att det tar 3-6 månader att helt lära sig kroppens signaler för att metoden ska bli tillförlitlig.

Det är lättare att få koll på kroppens fertila dagar om kvinnan har en regelbunden menstruation och rytm för ägglossning. När ägglossning har skett sker en liten höjning av kroppstemperaturen som håller i sig tills nästa menstruation och genom att mäta regelbundet med en digital termometer kan en kvinna ha koll på detta och därför veta när hon troligen har ägglossning. Mätningen måste ske samma tid på dygnet och gärna innan kvinnan ens gått upp ur sängen. Temperaturökningen som kvinnan tittar efter är normalt mellan 0,2-1 grader, så variationen kan lätt döljas om kvinnan hinner stressa upp sig, dricka något varmt etc.

Kroppstemperaturen kan variera på grund av många yttre faktorer, men sjukdomar, stress och resor anses vara några av de kända orsakerna till variation. På grund av att människor tenderar att inte leva alla dagar exakt lika dant och temperaturen därför vara en förhållandevis lätt felkälla anses att effektiviteten av denna preventivmetod i realiteten blir endast 75%.

Andra möjliga felkällor är:

  • oregelbunden menstruation
  • nyligen slutat med p-piller
  • nyligen haft ett missfall, gjort en abort eller nyligen varit gravid
  • amning
  • resor över tidszoner
  • vaginal infektion
  • alkoholkonsumtion
  • andra läkemedel
  • andra infektioner och sjukdomar
  • sömnbrist

Fördelarna med dessa naturliga metoder är att de både kan användas som preventivmetod och familjeplaneringsverktyg och att de är biverkningsfria. Nackdelarna är att de inte skyddar mot sexuellt överförbara infektioner och sjukdomar.

Att avstå från penetrerande samlag under ägglossning och möjliga fertila dagar är inte alltid ett alternativ. Om kvinnan vill ha sex under sina fertila dagar måste hon och partnern ändå använda kondom eller annat preventivmedel. Jag läste någonstans att det för kvinnor med oregelbunden menstruation kan innebära att 16 dagar per månad kan räknas som ”osäkra dagar” och då kan hon och hennes partner alltså behöva ha kondom rätt mycket ändå. De flesta par behöver ha ett alternativt skydd för 1/3 av månaden.

Min ståndpunkt i detta är att jag dels har för många möjliga felkällor i mitt liv: sömnbrist, ständig överhängande infektionsrisk och en absolut ickegaranti för att jag kan ligga kvar i sängen och kolla kroppstemperaturen innan jag går upp på morgonen på grund av befintliga barn. Och dels att i vårt småbarnsliv med ovanstående felkällor också måste kunna prioritera att ha sex när lust finns och möjlighet ges, och då måste vi kunna ge blanka tusan i fertila dagar och what not. Och eftersom jag inte vill ha hormonella preventivmedel så… ja…

Jag känner också min kropp och mina cykler rätt bra vid det här laget, och kroppen verkar rätt tillförlitlig. Två barn som blev till enligt plan och där innan, mellan och efter inga alls än så länge.

Min ståndpunkt är alltså att kroppstemperaturmätning kan vara ett superduperbra sätt för en kvinna att lära känna sin kropp. Om kvinnan har möjlighet att använda det i preventivt syfte på ett vettigt sätt är det också tillförlitligt. Men ni kan inte sälja på mig några kroppsmätningsattiraljer eller appar, för mig som småbarnsförälder går det fetbort.

Har du några erfarenheter eller tankar om detta? 

Comments (5)

Tack för den genomgången! Jag har så himla mycket reklam för det här i mina flöden men den enda som jag faktiskt läst om som provat var Blondin-Bella, och eftersom hon verkade använda det för att skaffa barn så framgår inte riktigt hur bra det funkar annars…. Du argumenterar bra emot, och som du själv sa – det är framför allt inte något att betala en massa för.
Och varför ser kvinnorna på bilderna tokroliga ur där de sitter med sina termometrar i munnen på reklambilderna? Det framgår inte i det skede att mätningen ska ske med en gång på morgonen innan man hunnit dra igång.

Detta med att mäta på morgonen är vad typ myndigheter rekommenderar i preventionssyfte, jag har ingen aning vad produktförsäljarna säger.

Jag undrar om du vet hur det är med amning om man försöker få igång ägglossningen? Med andra ord om man vill bli gravid igen men inte fått tillbaka mensen…

Jag har också ett annat problem (har frågat dig om hur många som helst nu känns det som 🙂 ) jag har börjat få ont i knäna, speciellt ena. Har aldrig haft det förut och det enda jag kan komma på som kan vara orsaken är typ knäböj i min träning. Vet inte vad jag ska göra i stället, vill träna upp rumpmusklerna efter graviditeten, men nu kan jag inte ens småspringa till bussen utan att jag känner mig som en 75 åring med stela ömma knän… Kan amning göra att knäna blir mer ”instabila” eller nåt?

Ammar du fortfarande? Ja, amningshormonerna kan ju göra så at du inte har någon ägglossning, så om du vet att du inte har ägglosning/mens och vill bli gravid så måste du nog i så fall sluta amma? Men hur lång tid det tar för kroppen at komma igång med ägglossnig är nog extremt individuellt. Min egen mamma blev gravid när min ena syster var två månader gammal, trots helamning. Jag själv har fått mens typ samtidigt som jag slutat amma, men då har jag bara nattammat de två sista månaderna innan dess.

Knäna skulle jag väl egentigen behöva titta på för att uttala mig om, men gör ett litet egen-test. Ställ dig framför en spegel med bara ben, ställ dig på ett ben. Gör ett litet knäböj och kolla om du klarar av att hålla en rak och stabil linje höft-knä-fot under rörelsen, JÄmför sidorna. En oförmåga att hålla knät stabilt är ofta en del av knäbesvär när det kommer sådär pass oprovocerat. Då kan insidan av knät bli överbelastad när du gör knäböj. Ladda ner appen ”knäkontroll” och börja följ den är mitt tips!

Tack för svaren 🙂

Leave a comment

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.