Tre veckor kvar till maran: Joseph

Här kommer mina tankar inför den kommande maran.

Tre veckor kvar till maran: Joseph

  • Formen:

Jag hade velat kommit upp i ett högre tempo och känt mig lättare i kroppen under mina ordinatire enmilspass än vad jag gör nu. Jag kände mig bättre förberedd inför maran 2014 än vad jag inför denna mara. Jag tror det beror på att jag fått in mycket bara mil-nötning i benen och inte så många intervallpass som jag hade behövt. 

  • Maten: 

Det känns bra! Tycker vi äter bra och varierat. 

  • Planerad strategi veckan innan:

Sista veckan kommer jag vila mestadels med ett femkilometerspass som underhållsträning. Jag kommer äta normalt hela veckan, förutom dagen innan då jag kommer försöka ladda med extra mycket energi. Jag vill äta något som är väldigt snällt mot magen innan loppet, absolut inte köttfärssås eller något annat tomatsåsbaserat, då får jag sura uppstötningar när jag springer.

  • Planerad strategi under loppet:

Tanken är ”jag vill hålla ett jämnt tempo hela loppet”, men i verkligheten kommer det nog inte bli så. De första 25 kilometrarna kommer jag nog ryckas med och köra på i ett lite för högt tempo. Förmodligen kommer det hålla fram tills sista milen, och då kommer det bli… tufft. Jag kommer inte vilja äta banan eller saltgurka, men ta emot de små energikraftiga sakerna som nötbars etc som bjuds på. Varannan station kommer jag dricka vatten och varannan sportdryck, troligen börjar jag dricka först efter att första milen passerat. Mentalt kommer jag första milen försöka ta in energi från själva tävlingen som sådan, publiken och endorfinerna. Andra och tredje milen kommer jag troligen vara mer nollställd och bara nöta på utan at tänka så mycket. Någonstans vid 32-35 (eller där kroppen börjar säga ifrån) kommer jag börja leka mentala lekar med mig själv. Jag brukar föreställa mig att de resterande kilometrarna är de första kilometrarna på en liten söndagsmorgonslöpning, och försöka intala mig själv att jag är fräsch i benen, alternativt att mina ben inte finns…alls. 

  • Planerad strategi  efter loppet: 

Jag vill dricka och äta direkt efter målgång och sedan hitta massagetältet. Sedan försöka komma hemma och förhoppningsvis kommer jag vara sugen på mat, men annars får jag  tvinga mig själv. Viktigt att få i sig för att kunna återhämta sig. Tvinga mig själv att äta mer än jag vill, salt och vatten. Vi kommer nog försöka ha chips hemma som väntar. 

  • Förhoppningar: 

Sorgligt men sant : jag vill slå min förra tid. Men annars: jag vill klara av det, överleva. Jag brukar uppleva att det är roligt innan och efter lopp, men tycker nog inte att själva loppet som sådant är en kul upplevelse. Men helheten är positiv, och något som lämnar mig med mersmak och en härlig upplevelse. 

  • Farhågor: 

Jag är rädd för att jag kommer få obekväma skav… på ställen. Förra gången fick jag också en skada på ena tånageln, men det var inte så illa. Jag hoppas att jag klarar mig undan lika lindrigt igen. Men såklart finns tankarna om att jag tränat för lite, om att jag kanske inte pallar det och kommer behöva bryta. 

 

Leave a comment

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.