Äppelkammar – smördeg med äppel och mandelmassefyllning

Här kommer recept och tillvägagångssätt för att göra äppelkammar – smördeg med äppel och mandelmassefyllning. Antingen kollar ni videon nedan, eller så kommer en skriven beskrivning längst ner på inlägget.

Jag tror kanske att det kommer få bli så, att vi publicerar våra fredagsfilmer på lördagar. Om vi vill klippa och fixa lite med klippen hinner vi liksom inte annars.

Äppelkammarna blev jättegoda, men möjligen hade vi lite för mycket fyllning. Så går det när en är alltför sötsugen när en bakar…

[poll id=”11″]

Ha en fin lördag, hörrni! Vi har varit och vaccinerat oss och sedan ätit glass. Inga stora planer för resten av dagen. Vad ska ni hitta på?

 

Äppelkammar – smördeg med äppel och mandelmassefyllning

Ingredienser:

  •  3 plattor smördeg (ca 8 x 16 cm)
  • 3 msk äppelmos
  • 30-40 g mandelmassa
  • 9 tunna skivor äpple
  • 1 ägg

 

Så här gör du:

  1. Om du har köpt frysta smördegsplattor så ta fram och låt dem tina i 20 minuter.
  2. Slå på ugnen på 225 °C.
  3. Bred ut 1 msk äppelmos per smördegsplatta
  4. Riv över mandelmassa.
  5. Skala och kärna ur äpple och dela den i fjärdedelar. En fjärdedel kommer bli lagom till de 9 tunna skivorna du behöver.
  6. Lägg 3 på längden, jämt fördelat på varje platta.
  7. Rulla ihop plattan i tre vikningar över varandra.
  8. Klipp den ihop rullade plattan med 3 klipp halvvägs genom rullen.
  9. Lägg över kammarna på en plåt försedd med bakplåtspapper.
  10. Pensla med vispat ägg.
  11. Grädda i mitten av ugnen i ca 10 minuter eller tills de blir gyllenbruna.

Related Posts

Comments (3)

Den här frågan hör kanske inte helt hit, men den handlar ju om mat och jag minns att du har skrivit om typ mat och träning tidigare? Jag tränar kanske två, tre dagar i veckan. Inte så mycket kanske, men i och med att jag har barn så rör jag ändå ganska mycket på mig i vardagen (typ dammsuger, hänger tvätt etc) tror att det är därför jag väger ganska lite. För att försöka gå upp i vikt eller iaf inte gå ned så äter jag en del ganska onyttiga saker (typ chips, glass, pizza, pommes frites). Kan ju kännas skönt att kunna äta sånt, men så tänker jag på min morfar som såg ut som en sticka på utsidan men fick flera hjärtattacker. Har du några tips på vad man kan äta för att få i sig bra grejer? Men ändå inte gå ned? Sånt här skulle jag ju säkert kunna googla mig till. Så det är inte meningen att du ska googla runt åt mig, men du/ni kanske har något ”on-top-of-your-head”- tips eftersom ni verkar vara både tränings-och matintresserade?

Oj,gudars! Jag är verkligen inte någon som slänger mig med kostråd sådär, men jag ska bolla frågan till en dietistkollega och återkomma! Kul!

Om du tycker att det känns kul så får du gärna! 🙂 annars får jag ta lite eget ansvar och leta svar själv. Alternativ till onyttig mat finns ju, men i min hjärna är de ihopkopplade med att gå ned i vikt. Vilket jag inte vill 🙂

Leave a comment

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.