Vad är det för fel på folk?

Rara Louise slår ett slag för mig i tävlingen Guldhjärtat på sin Insta och en person ryter ifrån:

“Kolla här… En feminist som vill att gynekologer ska vinna ett pris i fitnessevanemang…HAHAHAHA va eee de för fel på folk?!?”

Hahaha, ja, vad är det för fel på folk?

Ja… vi kan börja med att ungefär 50% av Sveriges befolkning är kvinnor…

  • Upp till 67 % av alla kvinnor som fött barn lider av någon slags bäckenbottendysfunktion. Bäckenbottendysfunktion är paraplybegreppet som omfattar inkontinens och framfall av olika slag(1). I den generella kvinnliga befolkningen är en av tre kvinnor drabbade(2).
  • Kvinnor som har fött barn lider av sänkt livskvalitet på grund av bäckenbottendysfunktion(4, 5). Känns det relevant att prata om, alls?
  • En stor andel av kvinnor med besvär från bäckenbotten slutar med träning som de egentligen gillar och trivs med, på grund av obehag och rädsla för att kissa på sig eller förvärra sina besvär. Detta kan leda till att dessa kvinnor blir mer inaktiva, och får ökad risk för annan ohälsa(6).
  • Medelålders kvinnor är den befolkningsgrupp där flest tränar. 72 procent av kvinnor i åldern 50-64 tränar minst en gång i veckan. Minst tränar män i samma ålder(11).

Och vad gäller min “rätt” att ställa upp i en tävling för fitnessbranschen:

  • Jag är fysioterapeut och jobbar med fysisk aktivitet och träning som heltidsarbete. Fysioterapi syftar till att påverka hälsan genom rörelse och handlar om människans förmåga att uppfatta, ta vara på, kontrollera och använda sin kropp på ett optimalt sätt. Jag bloggar dessutom om friskvård, motion och träning. Jag är dock verksam inom gynekologi och obsterik, en nisch som faktiskt är aktuell för alla som har en snippa och/eller livmoder – det vill säga ungefär 50 % av den svenska befolkningen.
  • Vad gäller att jag blivit nominerad till en tävling för ett fitnessevangemang. 96 % av alla kvinnor på gym lider risk att drabbas av bäckenbottendysfunktion(3). Därför är det jag gör relevant för merparten av kvinnor som tränar på gym. Jag tror inte siffran är lägre för den som motionerar på egen hand.

“Årets Social Media Influencer ska påverka, beröra och andas träning, samtidigt som den inte får bli en skolbok. Egna åsikter skall komma fram, men får inte blandas ihop med fakta på ett sätt som kan missuppfattas. Regelbundna uppdateringar, rörligt material och hög motivationsfaktor premieras.”

Känns det fortfarande fel att jag blev nominerad? Vi läser innantill.

Påverkar jag? Ja.

Berör jag? Ja.

Andas jag träning? Ja.

Är jag en skolbok? Nej.

Utrycker jag egna åsikter? Ja.

Lägger jag fram fakta? Ja.

Uppdaterar jag regelbundet? Ja.

Producerar vi rörligt material? Ja.

Motiverar jag andra? Ja.

Okej, är vi klara?

Inte…

Om vi nu fortfarande inte tycker att det jag gör känns relevant så kan vi ta följande fakta:

  • Bäckenbottenträning kan lindra besvär från framfall(7)
  • Bäckenbottenträning, råd och livsstilsförändringar är effektiva och kostnadseffektiva behandlingsalternativ för urininkontinens, utan några som helst biverkningar(8)
  • Definitionen av “träning” lyder som följer:

“Konditionsträning är en form av aerob fysisk aktivitet där avsikten i första hand är att bibehålla eller förbättra konditionen. Intensiteten kan vara måttlig, hög eller mycket hög. Muskelstärkande fysisk aktivitet, vilket likställs med styrketräning, är en form av fysisk aktivitet där avsikten i första hand är att bibehålla eller förbättra olika former av muskulär styrka (till exempel maximal kraft, explosivitet och/eller muskulär uthållighet) och bibehålla eller öka muskelmassan.”(9)

  • Bäckenbottenträning syftar till att bibehålla eller förbättra muskelmassan i bäckenbotten(10), och principerna för styrkeökning i bäckenbotten är PRECIS LIKA DANA som principerna för någon annan muskel.

Vad är det för fel på folk?

En del av oss råkar ha varit födda med snippa, ett könsorgan som bland annat är uppbyggt av en hängmatta muskler. Dessa muskler kan påverkas negativt av ålder, barnafödande och ibland träning.

Det råkar vara relevant för ganska många av oss att dessa muskler fungerar som de ska, eftersom vi annars ofta blir mer inaktiva än vad vi faktiskt vill. Dessutom kommer dysfunktioner i dessa riskera att sänka vår livskvalitet och påverka vår sexualitet negativt.

Thats about it.

Frågor på det?

PS: Och då har vi inte ens räknat in de 10 % av alla kvinnor som lever med endometrios, 8 % av alla kvinnor som efter förlossning har kvar sin bäckensmärta eller de 5 % av alla kvinnor som lider av vestibulit/vulvodyni. Jag kan fortsätta länge…

 

  1. Prevalence of pelvic floor disorders in the female population and the impact of age, mode of delivery, and parity.
  2. Physical activity and the pelvic floor
  3. Stress urinary incontinence is highly prevalent in recreationally active women attending gyms or exercise classes.
  4. The effect of parity on pelvic floor muscle strength and quality of life in women with urinary incontinence: a cross sectional study.
  5. Quality of life in women with pelvic floor dysfunction
  6. Urinary incontinence and physical activity practice
  7. The efficacy of pelvic floor muscle training for pelvic organ prolapse: a systematic review and meta-analysis.
  8. Conservative treatment for female stress urinary incontinence: simple, reasonable and safe
  9. Fysisk aktivitet – begrepp och definitioner
  10. Evidence-Based Physical Therapy for the Pelvic Floor
  11. En bra PT tar ansvar

Previous

Next

15 Comments

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Integritets Preferens
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.