Avslappning i bäckenbotten

Avslappning i bäckenbotten

Vad är en överspänd bäckenbotten?

Det som kallas bäckenbotten är en samling muskler. Dessa kan, precis som alla andra muskler i vår kropp, bli spända och ömma. Det lättaste sättet att förklara överspänning i bäckenbotten är att likna den vid axelnmusklerna. När du har frusit, stressat eller jobbat hårt kan dina skuldermuskler vara så spända att det känns omöjligt att slappna av och sänka axlarna. Precis på samma sätt kan en överspänd bäckenbotten hållas högt spänd och tillslut ge upphov till smärtor och besvär.

Bäckenbotten är som en hängmatta

Bäckenbotten är lik en hängmatta som fäster på insidan av vårt bäcken. Den här muskulära hängmattan lyfter upp och stöttar urinblåsan, livmodern eller prostatan och ändtarmen. När dessa muskler fungerar optimalt spänns de för att hålla in kiss eller bajs, och slappnar effektivt av när vi ska tömma. Hos både män och kvinnor har bäckenbottenmusklerna också en sexuell funktion.

När dessa muskler bli överspända kan de orsaka smärta eller besvär med trängningar eller svårigheter att tömma blåsa eller tarm. Det finns också individer som av olika anledningar har en kombination där vissa muskler är svaga och vissa överspända. Om du har en kombination av svaga och överspända muskler behöver man först jobba med överspänningen innan du kan stärka upp musklerna.

Överspänd bäckenbotten hör ihop med följande symtom:

  • Täta kissnödighetsträngningar
  • Svårigheter att börja kissa eller svårigheter att tömma helt
  • Smärta vid blåstömning
  • Svårigheter att tömma tarmen
  • Smärta i underlivs- och bäckenregionen som inte förklaras av något annat
  • Smärta under eller efter samlag eller orgasm

Hur vet jag att det är detta jag har?

För att veta på riktigt behöver du att någon undersöker dig ”hands on”, det vill säga en gynekolog eller fysioterapeut som kan känna på dina bäckenbottenmuskler. Bedömningen går ut på att känna efter hur dina muskler spänns och slappnar av och om du får en smärtreaktion när man trycker och töjer på dessa muskler.

Finns det något jag kan göra själv?

Det viktigaste för att lindra dina besvär är det du kan göra själv!

  • Börja med att ge dig själv tillräckligt lång tid för att kissa eller bajsa och träna på att slappna av mer och krysta mindre.
  • Börja med egenvård för att minska förstoppning.
  • Gör regelbundet avslappnings- och andningsövningar hemma
  • Sluta med knipövningar tills någon som bedömt dina muskler säger åt dig att börja igen

Hemövningar och tips för att slappna av i bäckenbotten

  • Ligg ner och djupandas, minst 10 djupa andetag där rörelsen går hela vägen ner till magen
  • Använd en vetekudde eller annan värmedyna utanför underkläderna i 20-30 minuter innan du jobbar med de övningar som känns svårast.
  • Föreställ dig bäckenbotten som en hängmatta med en stängningsfunktion runt ändtarm, urinrör och vaginalöppning. Tänk dig att du sänker dig bäckenbotten och försiktigt öppnar upp runt öppningarna. Utför denna rörelse som motsatta knip, det vill säga aktiva sänkningar av bäckenbotten. Försök kombinera detta med djupandning
  • Använd dig av den avslappningsteknik jag visar i detta klipp

Vidare hjälp

Räcker inte dessa tips och råd behöver du troligen hjälp av en fysioterapeut eller annan profession som kan hjälpa dig med hands on behandling av din bäckenbotten. Vi använder oss av töjningar, stretchningar och triggerpunktsbehandling för att minska spänningen i musklerna och optimera din förmåga att styra musklernas spänning.

Swishdonation
Om du upplevt att vår blogg varit dig till stor hjälp får du gärna donera! Använd i så fall QR-koden ovan eller Swisha till nummer 1236340384 med valfri summa.
Om du inte kan är det såklart lugnt, du kan istället visa tacksamhet genom att berätta om oss för dina vänner eller dela vår sida på sociala medier. Tack!

Comments (6)

Tack snälla för toppentips och bra video!! 🙂

Kan ett tryck/en spänning utåt i normalläge (när jag inte kniper) vara en översänd bäckenbotten? Gäller framförallt området runt och bakom slidöppning. Upplever att trycket lättat när jag kniper svagt.

Det är jättesvårt att svara utan att undersöka, men generellt är spänning uppåt och avslappning nedåt. Och uttänjning/sänkning är ju också nedåt.

Hej! Tack för jättebra tips! När jag gör avslappningen som du visar i din video här. Kan jag ha raka ben när jag ligger då istället för som du har, böjda och utfällda?
Mvh, Ida

Hej! Testa dig fram. Det är den position där du hittar avspänningen bäst som är viktig. Ofta är musklerna runt omkring höfterna och insåda lår ganska spända tillsammans med bäckenbotten, och om det är stramt så att det gör ont och stör är det kanske bättre att ligga på annat sätt. Men då kan du behöva stretcha dessa muskler separat också. Ett alternativ är att du ligger som jag gör, men pallar upp med kuddar under knäna som ett stöd. Det kan göra att du har lättare att slappna av. Nu inser jag att inte vet varför du vill ligga på annat sätt, så jag ska inte anta att det handlar om spänning eller stramhet. =)

Tack, kuddar ska jag prova. Jag är ganska överrörlig, men har förstått att jag även är väldigt spänd.

Leave a comment

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.