Fysioterapeutiska råd angående menskoppar

Fysioterapeutiska råd angående menskoppar

I gårdagens inlägg skrev jag en del om menskoppar ur ett bäckenbottenperspektiv och råd kring insättning och urtagning. Idag kommer fler råd på individnivå!

Menskoppar

Påhittade personer och mina råd angående menskoppar

Jag ger ju ofta bäckenbotten-relaterade råd till patienter, men jag vill inte att ni nu ska tro att jag hämtar exempel direkt från verkligheten. Alltså – följande personer är påhittade men hade ändå rimligen kunnat vara verkliga. Observera, alla dessa personer har något i sin historia som jag nog i slutänden hade velat rekommendera dem att få fysioterapeutisk hjälp för. Råden här kan alltså inte ersätta bedömning och behandling IRL.

Mathilda:

Mathilda har använt menskopp i några månader. Hon har inte varit gravid eller fött några barn. När vi pratar om menskopp beskriver hon det som att hon utan problem kan få in menskoppen och få den på plats, men allt eftersom börjar koppen glida uppåt. Den kommer tillslut så högt upp att Mathilda knappt kan få ut koppen och det har hänt att hon fått panik då hon haft bråttom eftersom det känts omöjligt att få ut den. I Mathildas fall finns två separata teoerier.

Den ena är att hon kan slappna av i bäckenbotten lagom nog för att få in den, men under dagen när hon är igång blir spänningen så kraftig i bäckenbotten att koppen kryper uppåt. En lösning kan alltså vara att träna avslappning i bäckenbotten.

Den andra teorin är att Mathilda ändå har en för liten menskopp. Kroppen känna ett behov av att spänna bäckenbotten runtomkring kroppen för att hålla den uppe och inne. Då kan en åtgärd vara att testa en större eller fastare menskopp.

Maria

Maria har använt menskopp i flera år innan hon blev gravid och födde sitt första barn. Hon har alltid använt samma storlek på koppen, men efter att mensen återvände efter graviditeten tycker hon inte att den fungerar lika bra som förut. Koppen läcker också ibland, det är helt nytt för Maria. Om Maria har råd skulle jag rekommendera henne att testa att köpa en större eller fastare menskopp. Det kan hända att hennes bäckenbotten och slidväggar kommer stunsa till sig med knipträning och tid, och då kan hon eventuellt kunna återgå till samma kopp som innan.

Linda

Linda tränar mycket, blandat löpning och gymträning. Hon är 21 år och har inte varit gravid. Ibland upplever hon att införandet av menskoppen kan ge samma slags obehagliga känsla som penetrerande sex ibland ger henne. När den väl är på plats fungerar det oftast, men ibland tycker hon också att menskoppen ger henne en skavande känsla som stör. Det är möjligt att Lindas bäckenbotten är överspänd och att spänningen funktionellt gör att vagina blir trång. Linda kan testa att träna avslappning och kanske lite egenbehandling av bäckenbotten för att se om det blir lättare med penetration (oavsett om det är en menskopp eller något annat).

Jessica

Jessica har fött två barn och hon älskar att träna. Ibland har hon enstaka urinläckage under träning. När hon använder menskoppen upplever hon inga urinläckage, men däremot kan hon se ett samband med att menskoppen läcker då hon styrketränar. Jag skulle råda Jessica till att knipträna och se om det hjälper för både urin- och mensläckage med en starkare bäckenbotten. Om det inte räcker skulle jag vilja se en noggrann undersökning av Jessicas bäckenbotten och vad som händer när hon tränar. Kanske kan en större menskopp lätta besvären under mens, men kommer ju inte påverka urinläckaget annars.

Menskoppar för milda framfall

Om du har ett mindre livmoderframfall eller sviktande slidväggar framåt/bakåt kan menskoppen faktiskt bidra med ett skönt stöd. För dig med stora framfall kan det blir svårt med passformen på en menskopp.

Menskoppar för dig med smärta i vulva och vagina

Om du vet med dig att det är svårt att genomgå gynekologiska undersökningar, penetrerande samlag eller att få in en vanlig tampong kan en menskopp vara olämpligt. Däremot kan en menskopp vara ett mer slemhinnevänligt alternativ, för dig som ”bara” har lättretade slemhinnor. Då ska du kanske testa en väldigt mjuk menskopp.

Har du egna tips, råd eller erfarenheter?

Dela gärna med dig!

 

 

 

Comments (12)

Tack för bra inlägg! Jag började använda menskopp strax före jag fick mitt första barn, fick det att fungera bra men behövde vara noga med att slappna av då jag har en ganska spänd bäckenbotten. Efter att jag fått barn (akut kejsarsnitt) har det inte fungerat lika bra, största problemet har varit att det lixom spänner i ryggen när koppen sitter i. Efter att tiden gått upplever jag att det blivit bättre, men visst obehag i ryggen har funnits kvar. Kan det vara bäckenbotten som spökar? Skulle du rekommendera att jag uppsökte en fysioterapeut?

Ja, det kan omöjligt vara själva koppen som känns bak i ryggen, utan det låter troligt att det är någon slags spänning som gör att det drar. Om du har fler symtom från bäckenbotten eller väldigt gärna vill kunna använda menskopp så kan besök hos fysioterapeut vara bra!

Tack för svar! <3

Hej
Har ett litet bakre framfall. Upplevde svårigheter att föra in tampong, var tvungen att spänna bäckenbotten & på så sätt ”lyfta upp” framfallet för att kunna få tampongen på plats – men har inga problem alls med menskoppen!
Mentalt var det svettigt i början då jag blev orolig över att jag kanske skulle slita ut livmoder & annat mys om jag inte fått loss vaccumet ordentligt. Men rådfrågade en sjukgymnast med inriktning på kvinnohälsa (som även gjorde en gyn-undersökning) som lugnade mig! Tur ni finns!

Bra tillägg, det kan alltså funka bra för vissa med menskopp även om tampong inte funkar!

Hej!
Jag har fött två barn och har försökt mig på menskopp både före och efter men tycker det känns som att jag typ ska få ett framfall av att dra ut koppen? Tycker det känns som att det är orimligt svårt att typ klämma ihop den för att få bort undertrycket (typ blod på hela händerna om det ska gå) och att bara dra ut den utan att klämma ihop den som jag hör att folk gör känns ju som att be om ett framfall. Vad gör jag för fel? // hon som Såå gärna vill att det ska funka!!

Hej. Du har helt rätt, du måste lätta på vakumet för att uttagningen ska vara skonsam. Här beskrev jag kort hur man gör:
https://bakingbabies.se/2018/07/07/menskoppar-ur-ett-fysioterapi-perspektiv/

Huvudpoängen är att slappna av. Krysta mjukt och liksom inte dra hårt, men mjukt. Och sedan försöka få in ett finger emellan, eller vrida lite för att byta undertrycket. Men ja, du kommer ju bli blodig på fingrarna och möjligen upp mot handflatan.

Hej. Jag har fött två barn, senaste för 1 år och 3 månader sedan. Jag har använt menskopp senaste halvåret ungefär. Har inte haft några problem fram till nu denna mensperiod. Upptäckte första dagen med menskopp att det läckte urin. Har aldrig hänt förr och det var den dagen, men sedan dagarna efter har det känts obehagligt i underlivet, som att menskoppen buktar ut och sitter fel. Lite skavigt liksom. Jag tog därför ut den, men känslan sitter kvar! Nu googlar jag framfall för fullt och undrar om det är möjligt att jag själv orsakat detta i och med att jag använt menskopp? Jag trodde att användandet tvärtom skulle stärka musklerna och förebygga eventuellt framfall. Vad gör jag nu?

Hej! Det låter osannolikt att du/menskoppen har orsakat framfall. Visst är det ju inte jätteskonsamt ifall man inte släpper på vakumet ordentligt när man ska dra ut, men det krävs nog lite mer ändå. Urinläckage och framfall är också två separata företeelser, även om de delvis kan höra ihop. Jag skulle boka tid till en bäckenbottenfysioterapeut om jag var du, för att få en undersökning och individuella råd. Var någonstans i Sverige bor du?

Tack snälla för ditt svar. Jag bor i Stockholm, finns det någon du rekommenderar? Går det att boka tid hos dig med sådana besvär (om jag någon gång får turen att pricka en nybesökstid)?

Du kan absolut komma till mig om du får tag på en nybesökstid. Jag rekommenderar min kollega Emma eller mina före detta kollegor inom Rehab Södra.

Ok! Tack för dina svar!

Leave a comment

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.