Träning och havandeskapsförgiftning

Träning och havandeskapsföriftning

Vi vet med god vetenskaplig grund att träning under en okomplicerad graviditet är bra och nyttigt för både mamma och barn. För icke-gravida personer är också konditionsträning ansett att vara behandlande för högt blodtryck. Forskningen har under en period varit mer tveksam om konditionsträning kan påverka även högt blodtryck under graviditet, och förebygga eller behandla havandeskapsförgiftning. Tidigare avråddes kvinnor med havandeskapsförgiftning från fysisk träning. Nu har det kommer ett antal mindre studier som i alla fall visar på att träning kan ha positiv effekt. De är ännu inte tillräckligt stora eller välgjorda för att kunna med vetenskaplig grund säga att kvinnor med havandeskapsförgiftning ska ha träning som behandling. Det verkar dock finnas tendenser som antyder att detta skulle kunna vara möjligt.

Hur tros träning kunna påverka havandeskapsförgiftning?

Konditionsträning har visat sig minska blodtryck och optimera hjärt-kärlfunktionen hos både friska personer och personer med högt blodtryck. Träning påverkar också insulinkänskligheten och  minskar risken för diabetes.

Fysisk konditionsträning tros kunna minska risken för havandeskapsförgiftning via optimering av tillväxten av blodkärl i och runt moderkakan, genom att minska oxidativ stress, genom att förbättra endotelfunktionen samt stärka kroppens responser mot inflammatoriska processer. Vältränade gravida har visats ha en större andel ”funktionell vävnadsvolym” i moderkakan jämfört med inaktiva gravida. Detta innebär att moderkakan har en större yta som är välfungerande för gas- och näringsutbyte mellan mor och barn.

Kan fysisk aktivitet förebygga?

Tiden som en kvinna spenderar stillasittande under graviditeten kan höra ihop med risken för havandeskapsförgiftning. Sambandet kan vara starkare än motsatsen – alltså tiden en kvinna är fysiskt aktiv. Kvinnor som har mycket lite stillasittande tid på arbetet kan också ha mindre risk att drabbas av havandeskapsförgiftning, även om de faktiskt inte motionerar på sin fritid. Det finns motsvarande samband även mellan timmar spenderade på hushållsarbete per dag. Det verkar alltså vara bättre att vara mer jämnt fysiskt aktiv på en förhållandevis låg nivå under hela dagarna, än att träna hårt någon enstaka timme här och där per vecka.

Hur ska jag träna?

Det kvarstår en del forskning att innan vi vet vilken sorts träning som är bäst för att förebygga och möjligen också behandla havandeskapsförgiftning. För att förebygga kan det räcka med att rör på sig mycket och ofta, men inte nödvändigtvis med någon hög intensitet.

  • Sitt inte stilla hela arbetsdagen
  • Ta promenader till och från jobbet och på lunchrasten
  • Ta gående eller stående möten

För att behandla?

Troligen handlar det om något pulshöjande, men ändå lågintensiv konditionsträning så som promenader eller cykling.  I brist på vetenskapliga evidens är rådet att det i varje individuellt fall ska bedöma på vilket vis, och hur mycket, den gravida bör konditionsträna. Detta handlar både om kvinnans egen upplevelse och om vårdpersonalens bedömning.

Min rekommendation är att du i första hand stämmer av med din läkare. Om denna bedömer att det är lämpligt för dig att träna ber du om en remiss/hänvisning till en fysioterapeut. Vi kan sedan ta över och hjälpa dig att hitta en träningsform och nivå av intensitet som du upplever som trygg. Ofta kan vi ta blodtrycket och via olika skattningsskalor få en uppfattning om hur du mår när du anstränger dig. När du lärt dig känna hur det ska kännas i kroppen när du tränar kan du sedan fortsätta på egen hand, men regelbundna uppföljningar hos både fysioterapeut, barnmorska och kanske läkare.

Referenser:

 

Related Posts

Leave a comment

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.