Huvudvärk av knip

Läsarfråga:

”Jag får alltid spänningshuvudvärk av att göra knipövningar. Jag har läst massor om utförandet och försöker verkligen slappna av så att jag inte spänner hela kroppen. På något skumt sätt känns det som att pannan och bäckenbottenmuskulaturen är ihopkopplad så att så fort jag spänner minsta lilla så spänns pannan. Jag har testat att spänna både i liggande, sittande, stående. Det känns tråkigt för att jag hade önskat att kunna komma igång med löpningen nu i sommar men jag hinner aldrig få effekt av knipen eftersom jag bara kan träna 1 session varannan dag i tät-appen, utan av huvudvärken helt ska ta över. Har du några tips till mig? Efter 2 månaders knipövningar kan jag fortfarande bara jogga 2 min innan trängningarna sätter i gång 🙁”

Svar

Det här var en spännande och lite ovanlig fråga! Kan du spänna någon annan muskel och träna annat utan att få huvudvärk? Vad kan det vara som gör att just bäckenbotten triggar huvudvärk? Ibland träffar jag kvinnor som är generellt så spända och liksom ”igång” att de absolut inte har förmågan att isolera muskelaktivitet. Jag tänker mig så som vid en ”spänn/slappna-av”-avslappningsövning. Du ska kunna ligga ner avslappnat, men till exempel knyta handen så att spänningen känns i så litet område som möjligt och sedan kunna slappna av helt. Hur är ditt spänningsmönster överlag? Ett alternativ kan alltså vara att se över ditt generellt spänningsmönster. Behöver du hjälp finns det också mer spännings/stress/psykosomatiskt inriktade fysioterapeuter som kan hjälpa dig med detta.

Andningen

Min andra tanke är andningen. Om du andas väldigt konstigt, ytligt, låst eller ovanligt djupt under det att du kniptränar kanske du också kan få en huvudvärkseffekt. Försök du att slappna av i bäckenbotten på inandning och knipa på utandning, men utan att styra andningen mer än nödvändigt vad gäller djup och rytm.

Mer kan jag nog inte säga på distans

Boka en tid hos en fysioterapeut om du behöver hjälp med allmänna spänningstillstånd eller hos en bäckenbotteninriktad fysioterapeut om du behöver hjälp med hur du ska kunna få symtomlättnad från bäckenbotten.

Stort lycka till!

Comments (2)

Jag har hört att musklerna i underlivet är ”sammanlänkade” med muskler i huvud/ansikte. Spänner du på det ena stället, får du även spänning på det andra. En bekant blev på förlossningen uppmanad av barnmorskan att inte bita ihop käkarna, för att då även musklerna i underlivet spänns. Jag känner samma sak när jag kniptränar, försöker att slappna av i ansikte/käkar men det är inte lätt.

Jag tror att det är så här: Om du är superspänd i hela kroppen så kommer det visa sig i käkarna/kring huvudet. Så tror mest att det är ett sätt att ta kontroll över generell spänning, att säga att man ska släppa käkarna. Du blir medveten på en massa spänningar om du tvingar dig att slappna av i ansiktet. Det är nog mest en psykisk koppling, alltså om du har ont blir du spänd – om om du blir spänd har du svårt att slappna av, och då kanske du omedvetet motarbetar värkarna. Det fanns en gammal teori om att alla ”ringmuskler” i kroppen hörde ihop på något sätt, alltså att ringmuskler, musklerna kring ögonen och själva munnen hade någon slags kopplad spänning. Men det finns inget belägg bakom den tanken. Det finns heller inget logisk koppling mellan bäckenbotten och käkarna/huvud som ”by-passar”-resten av kroppen, utan det handlar liksom om att smärta/stress/spänning gärna hör ihop och ger varandra spin off-effekter.

Leave a comment

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.