Träna med tyngdkänsla

Jag har en fråga om tyngdkänsla och hur jag ska tänka med träning. Har inte framfall enligt vad läkaren sagt efter undersökning, men jag är svag i bäckenbotten. Jag har kniptränat och det är nu 6 månader efter förlossningen. Försöker anpassa vardagen efter tyngdkänslan men det går inte. Jag är starkt begränsad och kan gå ungefär 1,5 km, göra andningsövningar och träna knip.

Läsarfråga

Utan undersökning bara gissningar

Utan att undersöka blir mina svar bara gissningar. Det finns en rad olika alternativ, Du har eller är

  • en levatorskada och känner starkt av att bäckenbotten är försvagad
  • ett framfall, men så litet att läkaren inte berättade något för dig, men du känner ändå av det.
  • någon annan muskelskada som inte läkt bra efter förlossningen.
  • faktiskt bara svag efter graviditet och förlossning och måste bara ge kroppen tid att läka.
  • överspänd i bäckenbotten och därför känns bäckenbotten alltid trött, och du upplever det som en tyngdkänsla

Vidare läsning för att försöka hitta ditt eget svar

Kan du förvärra läget?

Vi har inte tung vetenskap bakom påståndet att för tung träning skulle förvärra ett framfall (om det skulle vara det du har). Men du verkar ha mycket besvärande symtom, och jag skulle råda dig till att inte överbelasta dig så att symtomen förvärras. Samtidigt kan du ju knappast vara kvar på den nivån som du är nu, det låter jättebegränsande.

Progressive overload

En rehabprincip är att ge kroppen en stadig och successiv ökning av belastning. Det innebär att kanske öka promenaderna med 200 meter åt gången, att träna pyttelite tyngre för var tredje vecka och så vidare.Jag skulle önska att du träffade en fysioterapeut som kunde göra en bedömning av bäckenbottens status och styrka och som kunde ge dig ett individanpassat rehabprogram!

Fysioterapeuter hittar du här.

Vill du ha träningstips?

Om du har funderingar om hur du ska våga efter graviditeten vill jag tipsa om mina webbkurser för postpartumträning. Det är snäll och successivt stegrad (vanlig!) träning med anpassning för dig med svag bäckenbotten eller svikande slidväggar. Här finns allt du behöver veta!

Stort lycka till!

Previous

Next

11 Comments

  • Hej! Ursäktar att jag ställer frågan på ett blogginlägg som inte handlar om det jag undrar över. Jag är gravid med nr 2 och har även denna gång fått tidig bäckensmärta, inte lika illa som med första då jag knappt kunde gå från start.
    Skillnaden nu är att jag har en sådan ljumsksmärta på den sida där även SI-leden värker mest. Har ibland en liten ömhet i höger ljumske med men inte lika illa.
    Det gör ont att sitta, ligga utsträckt, med benet inåt- och utåtroterat. Att stiga upp från liggande gör ont. Att ligga på vänster sida gör mycket ont. Känns som att ljumsken ska gå av. Igår när jag satt ned gjorde det ont även på lårets framsida, brände/ilade. Är inte öm när jag känner på låret, men ömmar i ljumsken när jag känner.
    Har träffat en fysioterapeut som provat laserbehandling på SI-leder som dessvärre inte hjälpte. Han kunde inte förklara ljumsksmärtan men har heller inte undersökt den vidare. Jag är även öm i symfysen, men vänster SI-led är värst.

    Har du någon teori/förklaring på smärtan? Supertacksam för dina tankar, då detta är riktigt jobbigt för mig. Mvh Jannike

    • Hej! Jag tror inte att jag kan ge något bra svar utan att undersöka dig. Ibland är det ligament inguinale som gör ont i ljumsken, då brukar man kunna massera det lite försiktigt typ 5 minuter varje kväll så kan det bli bättre. Det i sig kan i sin tur ge besvär med detta: https://bakingbabies.se/2018/03/04/brannande-smarta-pa-utsidan-laret-graviditet/
      Jag är skeptisk till laserbehandlande fysios, haha. Näe, men seriöst låter det som att du kan hitta någon med bättre kompetens för dina besvär. Hoppas du får någon lindring!

      • Tusen tack för ditt svar. Förstår att det är svårt att spekulera när du inte fått undersöka. Tyvärr bor jag på en liten ort i norr och valmöjligheterna till olika vårdinstanser är få. Jag ska läsa lite om det du skrev och prova massera, kan ju knappast bli värre än det redan är iallafall. Tack igen!

  • Precis så här har jag! Kan inte heller gå så långt för får skav och tyngdkänsla som att något ska ramla ut och jag kan se att främre väggen täcker hålet ibland. Men är det verkligen möjligt att det trots detta faktiskt bara är så att jag är svag efter graviditet och förlossning och måste bara ge kroppen tid att läka. Kan det verkligen göra det? Jag blir så hoppfull när jag läser att det blir bättre för många under första året men samtidigt nedslagen av att det gått 6 månader och endast lite förbättring.

    • Alltså, så svårt att säga hur det är för dig. På ett sätt – om det verkligen känns fel på något sätt kan det vara värt att börja vässa armbågarna och se till att få en bra bedömning och vård. Men samtidigt, jag har haft patienter som efter 18 månader bara ”NU har det äntligen landat”, nu mår jag bra igen. Så, hopp finnas absolut, men det kan absolut finnas skäl att börja bråka vidare också.

  • Hej! Jag har en fråga kring tyngd. Jag har ett framfall, men har inte så mycket tyngdkänsla förutom när jag har mens, då är den fruktansvärd. Oavsett, jag har mer än känsla av att allt trillar ut eller på väg att trilla ut. Är det samma känsla? Jag får känslan oftast när jag såklart står och går och lyfter min bebis, blir som tryck i magen som går ner och trycker ut mina organ. När jag då vanligtvis promenerar eller tränar så är den känslan kvarstående. Inte mer tyngd utan enbart den känslan. Min fysioterapeut som för övrigt är bra försöker motivera mig till att våga lita på kroppen mer och motiverar mig till att våga träna. Hon tycker också jag ska försöka lita på kroppen att den till en viss del kan återhämta sig (förlossning 6,5 mån) Jag är rädd för att träna på grund av min känsla som ovan. Men hur märker jag då att symptomen på tyngd blir värre? Är det när sakerna verkligen är utanför muttan? Hur ska jag tänka och hur ska jag våga?

  • Hej, jag har en fråga kring tyngd och träning. Jag har läst att man kan se globuskänslan som ett ”tyngd symptom”. Men hur ska jag då märka att träningen förrvärrar mina symptom? Låt mig förklara, jag har inte mycket tyngdkänsla förutom vissa perioder så som mens och ägglossning osv. Men! Jag har känslan av att allt trillar ut hela tiden, stoppar jag upp fingret är något där, skulle beskriva det som en köttklump, jag har framfall av bakre väggen men det är längre ner, detta är typ 5 cm upp. Hur ska jag då kunna träna utan att förvärra symptom för vad ska jag då bedöma? Ska jag bedöma om allt faktiskt trillar ut ur muttan eller hur jag känna efter?

    Vänligen

    • Hej. Jättesvårt att svara på utan att undersöka och veta mer. Men om jag vore du skulle jag dubbelkolla hos en gynekolog att du inte också har sänkning av livmodern. Globuskänsla (som du beskriver) är ett symtom man ska ta på allvar. Skulle testa att ändra och skala om träningen så att du minimerar den känslan.

      • Ja det hajar jag, men grejen är den att jag var hos gyn, hon var hemsk. Hon sa mina väggar var rörliga men absolut inget framfall, trots läkaren på vc och min fysio kan se det. Hon beskrev även att det är helt notmalt att behöva stoppa upp fingrarna när man ska bajsa. Hon kränkte mig. Saken är den att denna känsla har jag oavsett vad, står, går osv. Den försvinner aldrig. Så jag har slutat röra mig och min fysio vill jag ska våga lita mer på kroppen, lita på att kroppen kan återhämta sig lite mer 6,5 mån sen fl . Jag är liksom rädd för allt. Kan inte heller strunta i att röra på mig, men samtidigt vill jag att någon ska lyssna på mig. Har fått en tid till BBC, men väntan dit är 10 mån. Jag blir så ledsen

        • Det låter ju som ett typiskt dåligt bemötande och besök hos gyn. Kan du tänka dig att testa hos någon annan eller vill du avvakta tills du kan få komma till bbc? Har det alltså inte gått ett år efter förlossningen? Då finns det ju också mycket som kan bli bättre.

          Jag brukar försöka att avstå från att försöka ”sälja produkter” som svar på uttryck för lidande, tycker egentligen att det är rätt fult. Men om du är förhållandevis nyförlöst och vill ha en vägledning i hur du kan träna på ett sätt som är snällt för bäckenbotten vill jag rekommendera min webbkurs ”Träning efter vaginal förlossning”.

          Om du inte är intresserad av den tycker jag att du ska ta mycket tätare hjälp av din fysioterapeut, så att du kan få vägledning till träning IRL.

          • Ja, sorgligt det där med gynekologer. Jag har bokat ett annat besök men det är inte förrän i maj. Även om vissa av gynekologer är kassa så finns det få tider . Jag har faktiskt köpt kursen, förra helgen. Men sen fick jag Corona, och alla mina tre barn fick Corona så det har varit en gråt/gnäll/tröttfest här hemma. Ska även till fysio nästa vecka som ska ge mig ett hemmatränaschema. Tack för svar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Integritets Preferens
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.