Förebygga bäckensmärta under graviditet

Kan jag förebygga bäckensmärta under graviditet? Jag fick ett DM på Instagram med en fråga, det händer ofta. Mitt generella svar är att jag kan skriva ett blogginlägg, men att det oftast blir två månaders väntetid på dem. För det är så lång kö på frågeinläggen, och ibland vill jag ju skriva annat också. Just den här frågan gällde bäckensmärta under graviditet. Frågeställaren skrev att hon haft mycket ont under tidigare graviditet och nu var gravid igen. Hon ville veta hur hon skulle förhålla sig för att minska risken för att få ont. För henne kommer ju svaret kanske lite för sent nu, men det finns alltid en chans att någon annan behöver svaret.

Risken att få ont igen är ganska stor

En av de största riskfaktorerna för att få ont i ryggen är att ha haft någon episode av ryggsmärta tidigare. En av de större riskfaktorerna för att få ont i bäckenet under en graviditet är att ha haft det vid en tidigare graviditet. Jag vill börja med de dåliga nyheterna. Även om det är tråkig info, så tycker jag att det är viktigt. För att ta bort känslan av misslyckande, bland annat. Även om du gör alla rätt så kanske du ändå får ont. Det kanske inte ligger helt och hållet i dina händer.

Vad funkar inte?

En googling på ämnet ger resultat med en massa tips. Vi har tyvärr inte särskilt bra evidens för något speciellt vad gäller förebyggande åtgärder. Det verkar inte ge någon speciellt effekt att gå på behandlingar, träna väldigt mycket eller gå på någon viss diet. Vad gäller träning så har även elitatleter bäckensmärta under graviditet i ungefär samma utsträckning som ”vanliga människor”, att du får ont beror inte nödvändigtvis på att du är otränad.

Vad funkar?

Träning före graviditet kan påverka intensiteten av rygg- eller bäckensmärta under graviditet, men kommer inte påverka risken att drabbas. Under graviditet kan träning kan påverka ryggsmärta till det bättre och kan minska risken för sjukskrivning, men verkar faktiskt inte påverka bäckensmärta så värst. Akupunktur, manuella behandlingar och patientutbildning kan vara positivt för den drabbade.

Vad tusan ska jag göra då?

Du kan kanske inte förebygga bäckensmärta under graviditet. Men boka en tid hos en fysioterapeut, så kan ni tillsammans gå igenom din historia, dina besvär och göra en plan. Det kan finnas behandlingar som fungerar bra, det kan finnas övningar som gör gott och det kan vara stärkande att ha en vårdkontakt som förstår vad du går igenom. Tyvärr kan vi aldrig i förväg utlova fantastiska resultat, men det är alltid alltid värt att försöka med behandling.

Referenser

Vidare läsning på BakingBabies

Comments (1)

Hade tänkt skriva exakt denna fråga på DM igår men glömde! Så tack för svaret (även om det tyvärr var så som jag misstänkte att jag inte kan göra så mycket…)

Leave a comment