Smärta i ligament inguinale

Hemritad bild, håll till godo…

Det här inlägget om smärta i ligament inguinale är riktat till branschkollegor och innehåller kanske mer fackspråk än somliga andra inlägg. Men jag vill tipsa om en möjlig orsak till smärta, ett besvär som jag ofta ser hos mina patienter och som ofta triggas av olika gyn-besvär. Det är annars ett problem som i medicinsk litteratur ”bara” finns hos idrottare. På engelska kallas det ofta ”the sportsman groin”. Att ha ont i ljumsken kan bero på många olika orsaker och smärtan kan komma från höftleden, muskler, nerver och så detta – ligament inguinale.

Begreppet ljumske

När vi pratar om ljumsken är det ett ganska dåligt definierat begrepp som omfattar allt mellan magen och låret. Här finns inte bara en struktur att ha ont i, så allt som ger smärta och besvär i ljumskområdet är inte samma sak. När det gäller mjukdelar kan man ha skada på, eller smärta i, en av senorna från musklerna på insida lår (adduktor longus), smärta och överbelastning i ligament inguinale eller smärta från senorna kring bäckenets led framtill. Det är ett stort antal muskel- och senfästen och det är viktigt att ha balans i dragkrafterna för att man ska må riktigt bra.

Ont i ligament inguinale

Ligament ingiunale utgör den bredaste av alla fästen mot främre bäckenleden och får sällskap av adduktorfästet och fästet för de raka bukmusklerna. Ligament inguinale får påverkan av de sneda bukmusklerna under rörelse och belastning och upprepad överbelastning kan orsaka mikroskador och förtjockningar över hela ligamentet. Enligt min erfarenhet verkar många få besvär från detta ligament som en del av en annan symtombild (gynekologisk/obstetrisk) där hållningspåverkan varit en del. Smärta därifrån provoceras ofta av böjning i höften, vridningar i ryggen eller ibland så enkla saker som att nysa. Ofta så smärtpekar individen nästan på symfysen, men vid palpation framkommer smärtan strax intill.

Att särskilja från

Anatomin kring höften är komplex och det är fullt med olika sorters strukturer som kan ge sig till känna på olika vis. Ljumsksmärtor kan bero på en rad olika orsaker: Tendinopati i psoas, trochantersmärta, sträckningar eller smärta i magmuskelfästen, stressfraktur i bäckenet, höftimpingement, ljumskbråck… Listan är lång. Hur du differentierar mellan alla dessa är för långt för att ta upp här.

Anamnes

Om patienten beskriver något som buktar ut i ljumsken ska du misstänka ett bråck och hänvisa till läkare. Fråga om förlossningar och urin- och avföringsvanor i och med att omfattande krystning kan leda till överbelastningar i området. Om patienten lider av återkommande förstoppning bör detta behandlas i första hand. Smärta som kommer vid gång eller annan fysisk aktivitet härrör ofta till muskel, ligament eller ledbesvär. Om smärtan hör samman med utstrålning från ryggen bör du i första hand undersöka och behandla ryggen. Ofta har patienten besvären under lång tid och har sökt vård på flera olika ställen innan den kommer till fysioterapeut. Smärtan beskrivs ofta som djup och som att den lättar vid vila, men blir värre om individen blir mer aktiv igen.

Undersökning

Undersök rygg och höftled och uteslut utstrålande eller refererad smärta från ryggen. Palpera symfysen noga så att du inte missar en symfyssmärta. Palpera igenom hela området och testa muskelömhet, muskelstyrka och muskellängd i området. Vid smärta vid ligament inguinala kommer du får tydliga smärtsvar och ibland också känna ”konsistensförändringar” vid palpation längs med hela ligamentet, eller främst i fästena intill ben.

Behandling

Att mjuka upp ligamentet och öka den muskulära balansen kring höften/magen/benet är viktigt. Jag brukar tipsa mina patienten om att massera lätt eller rulla med en tennisboll över ligamentet ungefär 5 minuter varje kväll. Bara av det brukar rätt mycket besvär släppa, faktiskt. Vad gäller rehabträning så syftar denna till att uppnå en god balans mellan magmuskler, insida lår-muskler och höftböjare, både vad gäller styrka och rörlighet.

Rörelseträning, stretching och blodcirkulationsfrämjande rörelse i det smärtande området tillsammans med smärtfri styrketräning för att öka muskelbalansen i hela området är förstahandsbehandlingen. Undvik alltså övningar som provocerar smärta, här gäller INTE ”no pain no gain”. Om du jobbar manuellt kan du säkert hitta saker området att behandla också. Om patienten behöver smärtlindring kan värme, kyla eller receptfria smärtlindrande tabletter vara av värde. Cykling på stationär cykel med ganska låg sits och lågt motstånd. 

Referenser

Vidare läsning på Bakingbabies

Löpning med symfyssmärta?

Smärta i ljumskarna efter förlossning?

Swishdonation
Om du upplevt att vår blogg varit dig till stor hjälp får du gärna donera! Använd i så fall QR-koden ovan eller Swisha till nummer 1236340384 med valfri summa.
Om du inte kan är det såklart lugnt, du kan istället visa tacksamhet genom att berätta om oss för dina vänner eller dela vår sida på sociala medier. Tack!

Comments (2)

Vilket passande inlägg! Tack! Jag får ont i ljumskarna efter fysisk strechig aktivitet såsom yoga eller bara att sitta i skräddarställning. Har precis köpt ett terminstart på yoga men det verkar ju inte så smart nu…? Eller kan man göra yoga, utan att pusha sig alls? Fick barn för två års sedan men tycker att dessa problem kommit mer nyligen…
Tack för att ni finns!

Jag tycker att du kan testa men undvika det som gör ont?

Leave a comment

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.