Hur viktig är bäckenbottenstyrkan för förlossningen?

Hur viktig är bäckenbottenstyrkan för förlossningen? Jag har sett PT:s och andra påstå att om bäckenbottenträning kan minska risken för komplikationer och skador under förlossningen. Idag tänkte jag bringa lite klarheter i ämnet.

Muskelfibrer som tränas regelbundet och som mellan varje träningstillfälle får bra med återhämtning och adekvat med avslappning blir mer följsamma. Under en graviditet är det fördelaktigt att ha god muskelstyrka i bäckenbotten, för att kunna bära upp viktökningen och för att kunna motverka den uppmjukning som graviditeten innebär på strukturerna i och kring bäckenbotten. Inför en förlossning är det bra om musklerna i bäckenbotten kan slappna av och har en god elasticitet. Om bäckenbotten är stark och elastisk med god blodcirkulation kan den också ha lättare att återhämta sig efter förlossningen.

Hur stärker man bäckenbotten?

Bäckenbottenträning! Det kan också kallas knipträning. Det handlar om att upprepade gånger spänna musklerna och slappna av i dem. Om du inte alls vet hur man gör tycker jag att du ska prata med in barnmorska. Vet du hur man gör kan du med fördel ladda ner appen TÄT och träna enligt den.

Kommer en stark bäckenbotten göra förlossningen enklare?

Det här vet vi faktiskt inte! Det finns studier som säger ja, en stark bäckenbotten gör krystskedet kortare. Det finns också studier som säger motsatsen. Jag tycker att det är mycket viktigt att ge rätt information till gravida kvinnor. Du kan inte påverka risken för att spricka under förlossningen genom att bäckenbottenträna. Om du drabbas av en komplicerad förlossning eller en förlossningsskada så innebär det inte att det handlar om att du har förberett dig dåligt.

Urinläckage under graviditet

Urinläckage under graviditet är otroligt vanligt, och blir vanligare ju längre in i graviditeten man kommer. Faktorer som hör ihop med ökad förekomst av urinläckage under graviditet är ålder, om man har fött barn tidigare, om man är förstoppad, vikt och om man har urinvägsinfektioner. Störst påverkan har urinvägsinfektioner, förstoppning och vilken graviditetsvecka man är i.

Vad är fördelarna med att bäckenbottenträna under graviditet?

Du kan troligen minska risken för urinläckage under graviditeten, även om du jobbar i uppförsbacke. Du kan också uppleva en något snabbare återhämtning efter graviditeten om du har en vältränad bäckenbotten. Som fysioterapeut ger jag också ofta rådet att mina gravida patienter ska träna bäckenbotten både med syfte att bli stark och för att bli avslappnad. Att kunna styra bäckenbottens spänningsgrad kan vara fördelaktigt under en förlossning, tänker jag. Det finns ingen vetenskaplig grund till påståendet att om man tränar bäckenbotten så minskar risken för förlossningsskada.

Kan man vara för stark i bäckenbotten?

Det här har jag ägnat ett helt inlägg åt tidigare, i alla fall när det gäller överspända bäckenbottnar. Generellt kan man säga att en stark bäckenbotten inte innebär en nackdel för förlossningen, men om den är för spänd kan krystskedet bli längre.

Kan annan träning hjälpa?

Vetenskapligt har vi inte stöd för att någon annan träning är bäckenbottenträning stärker bäckenbotten. Alltså – om du aktivt kniper medan du tränar annat kommer ju bäckenbotten såklart bli tränad samtidigt. Men det finns ingen annan träning eller rörelse som kan ersätta själva kniprörelsen för att stärka bäckenbotten. Generellt vet vi att kvinnor som tränar mycket under graviditet också ofta har mer urinläckage. Det handlar om att bäckenbotten redan är tungt belastad under graviditeten. Det innebär inte att det är bättre att sluta träna och vara inaktiv istället – men kanske att man bör dosera träningen på annat sätt om man vill slippa läckagen.

Vidare läsning på Bakingbabies:

Referenser:

Comments (2)

Tack för det här inlägget. Jag har verkligen funderat på detta och de första två graviditeterna hade jag dåligt samvete för att jag kniptränade så lite.

Första graviditeten kniptränade jag lite halvhjärtat. Hade en del urinläckage vid t ex nysningar. Krystade 90 min, inga bristningar.
Andra graviditeten kniptränade jag inte alls. Hade mycket urinläckage i slutet av graviditeten. Krystade 10 min. Inga bristningar.
Tredje graviditeten knep jag som f*n hela graviditeten. Inget läckage mer än enstaka gång. Krystade 10 min. Inga bristningar.

Den största skillnaden var hur jag kände mig direkt efter förlossningen. Efter första och andra förlossningen tog det längre tid att hitta knipet. Efter tredje förlossningen kunde jag knipa ganska hårt direkt (i nyförlösta mått mätt) och bm som undersökte mig för ev bristningar sa att det inte ens syndes att jag precis fött barn. Jag kände mig mycket mer stabil och återhämtningen i bäckenbotten gick snabbare. Själva förlossningens förlopp och utfall verkar inte ha påverkats så mycket.

Som ryttare – med svinstark bäckenbotten – vid första förlossningen skulle jag säga att den gav mig problem, kanske framförallt pga obefintliga skills i att slappna av…

Med andra barnet hade jag inte alls samma styrka, helt okej men inte som i fornstora dagar liksom, och fick en betydligt lättare och kortare krystfas – det är såklart många faktorer som spelar in, men jag har ändå känslan av att bäckenbotten jobbade emot mig första gången, och att den var stark nog att ställa till problem.

Leave a comment

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.