Kan träning minska risken för förlossningskomplikationer?

Kan träning minska risken för förlossningskomplikationer? Ni som följer oss på Instagram och som spanat in våra stories de senaste månaderna har nog märkt att jag varit lite på krigsstigen vad gäller träningsbranschens alla påståenden som riktas till gravida och nyförlösta. Påståendet som utgör inläggets titel är något jag läste nyligen. Att du kan träna för att öka chansen till en komplikationsfri förlossning. Jag har också läst och rantat kring att man skulle kunna träna bålen för att kunna få en enklare förlossning. I det här inlägget tänkte jag ge ett längre resonemang. Jag vill också förse er med referenser.

Vad vet vi?

Gravida är rekommenderade daglig fysisk aktivitet, minst 30 minuters pulshöjande aktivitet dagligen och utöver detta styrketräning. Att detta är bra har vi god vetenskaplig grund för, och att det är bra att träna är alltså inget jag alls säger något emot. Det jag vänder mig emot är sättet att sälja in träning för att det skulle ha nästan magisk påverkan på saker, som vi inte har vetenskapligt stöd för. Och för att allt detta också har potential att bygga på skam och skuld. För dem som får en svår förlossning eller en förlossningsskada – de ska inte behöva tro att de hade kunnat få ett annorlunda resultat om de bara gått på gymmets dyra gravidträningsgrupper.

Vad har vi evidens för?

Vad vi faktiskt har vetenskap bakom är påståenden som gäller de hälsovinster som träning ger annars också. Dessa fördelar är ju många, men bland annat:

  • Håller hjärta och kärl friska och minskar risken för hjärt-kärlsjukdom.
  • Hjälper kroppen att hålla blodsocker och insulinnivåer i schack, minskar risken för typ 2-diabetes och metabolt syndrom.
  • Hjälper psykiskt mående och hälsa.
  • Stärker skelettet och musklerna.
  • Minskar risken för vissa cancerformer
  • Förbättrar sömnen

Specifikt under graviditet har vi också evidens för att regelbunden träning:

  • Lindrar ländryggssmärta
  • Hjälper mot förstoppning
  • Minskar risken för graviditetsdiabetes och havandeskapsförgiftning
  • Bibehåller hjärta, kärl, skelett och muskel-hälsan
  • Hjälper att hålla viktuppgången på en hälsosam nivå

Träning på normal motionärsnivå (under 90 % i puls osv) är säkert för fostret och har inga kända risker som i liten vikt hos bebis, prematur förlossning eller dylikt.

Kan träning påverka?

Träning under graviditet verkar inte påverka:

  • risken för att förlossningen ska behöva sättas igång.
  • hur utdragen förlossningen blir
  • risken för förlossningsskada.
  • risken för akut kejsarsnitt.
  • förlossningens längd.
  • förekomsten av diastas efter graviditeten.

Träning under graviditet kan kanske påverka risken att behöva förlösas med hjälp av sugklocka.

Regelbunden träning för magmusklerna före eller under graviditet påverkar inte förlossningsutfallet.Starka magmuskler gör inte förlossningen enklare.

Bäckenbotten då?

Bäckenbottenträning kan minska förekomsten av urinläckage under och efter graviditet. Det finns studier vars resultat tyder på att gravida personer som tränar regelbundet har en starkare bäckenbotten än andra. Det behöver dock inte betyda att de har mindre urinläckage än andra, för med ökad belastning och kommer också ökad uttröttbarhet i bäckenbotten. Att ha urinläckage under graviditet kan peka på en risk att ha kvar det efter graviditeten (oavsett förlossningssätt).

Tillskriv inte träning under graviditet magiska egenskaper!

Graviditetsträning är bra! Jättebra! Men, vi måste alla sluta tillskriva träning magiska egenskaper. Vi har inte vetenskaplig grund till påståenden om att träning kan minska risken för komplikationer under födsel eller förlossningsskador.

Relaterad läsning:

Referenser:

Previous

Next

5 Comments

  • Tack för intressant inlägg. På vilket sätt tänker man att träningen hänger ihop med risken att förlösas med sugklocka?

    • Jag har faktiskt inte sett att man tänker något specifikt om det alls (alltså som i att man försökt förklara det), utan det är statistiska samband man sett. Jag tänker att i och med att det motsäger egentligen alla andra sambandsresultat så ska man nog inte dra för stora växlar på det.

  • Hej hej!

    Det här är ett gammalt inlägg nu, men i veckan var jag hos en ny sjukgymnast. Vi pratade en del och kom på något vis in på att jag har förlossningsskador och hon säger då att ”många vet inte att fysisk aktivitet under graviditeten minskar risken för förlossningsskador”. Jag frågade henne på vilket sätt och bad om källor på det påståendet, och fick sedan nedan svar via 1177.

    ”Hej Caroline!
    Denna information är från boken FYSS 2021- Fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling. FYSS är fysioterapeuters motsvarighet till läkarnas FASS. Där sammanställs all forskning kring specifika sjukdomar och tillstånd gällande fysisk aktivitet. Dessa kapitel kan ibland läsas gratis på internet, men är oftast stängda (förmodligen för att de vill sälja boken…).

    Regelbunden fysisk aktivitet på måttlig nivå kan öka chansen till en normal och vaginal förlossning.

    Kvinnor som varit fysisk aktiva under graviditeten har mindre risk att föda barn m hög födelsevikt. Och fysisk aktivitet minskar risken för graviditetsdiabetes. Graviditetsdiabetes ökar i sin tur risken för att barnet föds med en hög födelsevikt. Att föda barn med hög födelsevikt ökar risken för förlossningskomplikationer så som förlossningsbristning.

    Sett till specifikt bäckenbottenträning under graviditeten minskar risken för urinläckage med 62% efter graviditeten och minskad risk för underlivsprolaps.

    Många studier som ser till fysisk aktivitet har även inkluderat kostreglering, vilket gör det svårt att säga vad endast fysisk aktivitet, utan kostjustering, har för effekter. Men vi vet att många av de ökade risker för förlossningsskador, som en överviktig kvinna har, minskar om hon är fysisk aktiv i kombination med kostreglering.

    Hoppas detta var det du eftersökte. ”

    Utifrån det här läser jag att det hon menar är att den inverkan fysisk aktivitet har för att minska risken för förlossningsskador är att det (i kombination med kostreglering) kan begränsa barnets födelsevikt.. (vilket jag helt ärligt inte tycker är samma sak som att fysisk aktivitet minskar risken för förlossningsskador).

    Men vad innebär det då när det står ”Men vi vet att många av de ökade risker för förlossningsskador, som en överviktig kvinna har, minskar om hon är fysisk aktiv i kombination med kostreglering”, vilka är de många ökade riskerna som minskar av fysisk aktivitet (utöver risken att föda ett stort barn)?

    Jag kommer givetvis att ställa frågan till henne också, men vill även höra med dig om du vet då jag har stort förtroende för din kompetens!

    • Hej och tack för din fråga. Det där är kraftigt förenklat och jag kan skriva mer om ämnet och hitta referenser, men jag får lägga det på kölistan över inlägg. Jag skulle säga att det inte i så enkelt som att säga att fysisk aktivitet eller träning minskar risken för skador. Återkommer!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Integritets Preferens
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.