Kan träning minska risken för förlossningskomplikationer?

Kan träning minska risken för förlossningskomplikationer? Ni som följer oss på Instagram och som spanat in våra stories de senaste månaderna har nog märkt att jag varit lite på krigsstigen vad gäller träningsbranschens alla påståenden som riktas till gravida och nyförlösta. Påståendet som utgör inläggets titel är något jag läste nyligen. Att du kan träna för att öka chansen till en komplikationsfri förlossning. Jag har också läst och rantat kring att man skulle kunna träna bålen för att kunna få en enklare förlossning. I det här inlägget tänkte jag ge ett längre resonemang. Jag vill också förse er med referenser.

Vad vet vi?

Gravida är rekommenderade daglig fysisk aktivitet, minst 30 minuters pulshöjande aktivitet dagligen och utöver detta styrketräning. Att detta är bra har vi god vetenskaplig grund för, och att det är bra att träna är alltså inget jag alls säger något emot. Det jag vänder mig emot är sättet att sälja in träning för att det skulle ha nästan magisk påverkan på saker, som vi inte har vetenskapligt stöd för. Och för att allt detta också har potential att bygga på skam och skuld. För dem som får en svår förlossning eller en förlossningsskada – de ska inte behöva tro att de hade kunnat få ett annorlunda resultat om de bara gått på gymmets dyra gravidträningsgrupper.

Vad har vi evidens för?

Vad vi faktiskt har vetenskap bakom är påståenden som gäller de hälsovinster som träning ger annars också. Dessa fördelar är ju många, men bland annat:

  • Håller hjärta och kärl friska och minskar risken för hjärt-kärlsjukdom.
  • Hjälper kroppen att hålla blodsocker och insulinnivåer i schack, minskar risken för typ 2-diabetes och metabolt syndrom.
  • Hjälper psykiskt mående och hälsa.
  • Stärker skelettet och musklerna.
  • Minskar risken för vissa cancerformer
  • Förbättrar sömnen

Specifikt under graviditet har vi också evidens för att regelbunden träning:

  • Lindrar ländryggssmärta
  • Hjälper mot förstoppning
  • Minskar risken för graviditetsdiabetes och havandeskapsförgiftning
  • Bibehåller hjärta, kärl, skelett och muskel-hälsan
  • Hjälper att hålla viktuppgången på en hälsosam nivå

Träning på normal motionärsnivå (under 90 % i puls osv) är säkert för fostret och har inga kända risker som i liten vikt hos bebis, prematur förlossning eller dylikt.

Kan träning påverka?

Träning under graviditet verkar inte påverka:

  • risken för att förlossningen ska behöva sättas igång.
  • hur utdragen förlossningen blir
  • risken för förlossningsskada.
  • risken för akut kejsarsnitt.
  • förlossningens längd.
  • förekomsten av diastas efter graviditeten.

Träning under graviditet kan kanske påverka risken att behöva förlösas med hjälp av sugklocka.

Regelbunden träning för magmusklerna före eller under graviditet påverkar inte förlossningsutfallet.Starka magmuskler gör inte förlossningen enklare.

Bäckenbotten då?

Bäckenbottenträning kan minska förekomsten av urinläckage under och efter graviditet. Det finns studier vars resultat tyder på att gravida personer som tränar regelbundet har en starkare bäckenbotten än andra. Det behöver dock inte betyda att de har mindre urinläckage än andra, för med ökad belastning och kommer också ökad uttröttbarhet i bäckenbotten. Att ha urinläckage under graviditet kan peka på en risk att ha kvar det efter graviditeten (oavsett förlossningssätt).

Tillskriv inte träning under graviditet magiska egenskaper!

Graviditetsträning är bra! Jättebra! Men, vi måste alla sluta tillskriva träning magiska egenskaper. Vi har inte vetenskaplig grund till påståenden om att träning kan minska risken för komplikationer under födsel eller förlossningsskador.

Relaterad läsning:

Referenser:

Comments (3)

Tack för intressant inlägg. På vilket sätt tänker man att träningen hänger ihop med risken att förlösas med sugklocka?

Jag har faktiskt inte sett att man tänker något specifikt om det alls (alltså som i att man försökt förklara det), utan det är statistiska samband man sett. Jag tänker att i och med att det motsäger egentligen alla andra sambandsresultat så ska man nog inte dra för stora växlar på det.

Jättebra summering – tack!

Leave a comment

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.