Läsarfråga om svagt knip

På mitt återbesök efter förlossningen menade min barnmorska att jag inte kunde knipa alls och sa att jag ’skulle gå hem och knipa. Och absolut inte träna något annat’. Jag skulle komma tillbaka om 5 månader. Jag själv tycker mig känna att det funkar lite i alla fall men är såklart svagare än innan. Har även problem med att inte kunna hålla helt tätt. Jag förstår att jag inte bör löpträna men finns det andra saker jag utan problem kan träna? Vilka rörelser och övningar stärker upp en mammakropp utan att belasta en svag bäckenbotten? Vilka övningar ska jag tänka på att undvika? Jag känner mig lite osäker på om min barnmorska gjorde rätt bedömning. Är det bättre att gå till en fysioterapeut eller gynekolog för att få en bedömning?

Läsarfråga

Bedömning av bäckenbottenstyrkan?

Vi fysioterapeuter bedömer ofta bäckenbotten genom en vaginal bedömning med våra egna fingrar. Vi är vana att bedöma muskelstyrka och muskelspänning på andra ställen i kroppen. Det är faktiskt direkt överförbara kunskaper till bäckenbotten. Jag brukar gradera på en skala mellan 0-5, där de flesta hyfsat nyförlösta personer hamnar någonstans mellan 0-3. Jag brukar själv avråda de som hamnar under 3 att inte belasta bäckenbotten med löpning eller tunga lyft. Men avråder aldrig någon från träning generellt.

Det som är viktigt att veta är också att när det gäller bäckenbottenbedömningar så vet vi att det är med precision och upprepbarhet vi mäter, i jämförelse med oss själva. Alltså om jag gör en bedömning av din bäckenbotten så kommer det ge en adekvat samstämmighet när jag bedömer dig nästa gång. Men jag och en annan kollega kanske definierar våra respektive nollor, ettor, tvåor lite olika. Därför stämmer mätbarheten inte alltid mellan olika bedömare.

Mer om detta här: Hur mäter en professionell bäckenbottenstyrkan.

Du själv kan känna ditt knip…

Det viktigaste kan faktiskt vara, inte vad någon annan mäter ditt knip till, utan hur du själv upplever det. Jag uppfattar det som att många kvinnor har LÅNGT bättre uppfattning om sin egen bäckenbottens status än vad de tror sig själva om att ha. Du kan göra en egenundersökning av din bäckenbotten.

…men du läcker urin

Urinläckage är ett symtom på att musklerna inte helt klarar av sin uppgift. Det tyder på att du behöver avvakta och knipträna vidare. Precis som du själv säger är det inte supervettigt att börja löpträna med svag bäckenbotten och urinläckage efter en förlossning. Det säger oss något om att du behöver tid för återhämtning.

Läs mer:

Du är osäker på om barnmorskan gjorde rätt bedömning

Jag tänker att du kan avvakta ett tag (för jag läser ut ur frågan att du är ganska nyförlöst fortfarande). Bäckenbottenträna enligt appen TÄT och vänta in kroppens egna läkning och återhämtning. Den pågår egentligen hela första året efter en förlossning. Om du börjar känna att återhämtningen går alldeles för långsamt eller stannar upp helt ska du söka vidare hjälp. Då kan en fysioterapeut vara ett bra alternativ.

Hur ska du då träna?

Medan du och din bäckenbotten återhämtar sig och tränar upp sig kan du välja att träna på sätt som är skonsamma för bäckenbotten. Här nedan finns lite tips:

Lycka till!

Comments (1)

En fundering efter att ha läst inlägget. Min erfarenhet är att just gynställning är en av de svårare ställningarna att knipa rätt i. Har jag fel? Jag tycker att jag har ett ganska hyfsat knip när jag sitter, ligger eller står men naken med bena uppfläkta kan jag inte knipa alls.

Leave a comment

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.