Att se förlossningskador som idrottsskador

Det här är ett inlägg med både tankar och kliniska resonemang – att se förlossningskador som idrottsskador. Om vi hade kunnat se det mera så, då tror jag att hela synen på kvinnor som drabbas hade varit annorlunda. Faktiskt.

Förlossningsskador är ofta muskelskador

Många förlossningsskador är muskelskador som vi kan likna vid de skador som en idrottsutövare drabbas av vid ett akut trauma. Jag tror att många kvinnor fnissar lite åt liknelsen att ”en förlossning är som ett maratonlopp” under graviditeten. Aldrig har 42 kilometers löpning känns så avlägset som i graviditetsvecka 40 (eller 42). Vi kan jämföra och se förlossningsskador och idrottsskador som två ganska lika företeelser. Skadorna är anatomiskt sett rätt lika, och det finns tydliga paralleller i återhämtningen och läkningsprocessen.

Intressanta studier

Studien ”Evaluating maternal recovery from labor and delivery: bone and levator ani injuries.” följde 68 gravida kvinnor och deras bäckenbottenskador. Efter förlossningen undersöktes kvinnorna med utrustning som annars inte brukar användas inom förlossningsvård, utan inom idrottsmedicin. Vid dessa undersökningar kunde man konstatera att skadorna var av lite annorlunda art än man tidigare trott.

En annan studie visar på samma vis att även en normal och okomplicerad vaginal förlossning kan ge en liten skada på bäckenbotten (levator ani) och på bäckenbenet.

Efterkontrollen

Det vanliga är att kvinnor går på ett återbesök till barnmorska 6-8 veckor efter förlossningen och då brukar de flesta få ”ok-stämpeln” för att gå hem och träna och ha sex som vanligt. Men jag tror att det är enormt vanligt att kvinnor upplever att det ändå inte riktigt är okej med hela underlivet efter den korta tiden efter förlossningen. Som vid idrottsskador kan läkningen och återhämtning efter även en förlossning ta långt mycket mer än de där första veckorna. Någon som har stukat sin fot lite lätt kanske är tillbaka i joggingspåret samma vecka, men efter en rejäl fotledsstukning med avslitna ledband kan återgången till idrott vara månader bort. Precis så stor skillnad kan det vara även för olika utfall efter en förlossning.

Nya rön

Tidigare har den medicinska världen alltid sagt att en del av förlossningsskadorna handlar om nervskador eller uttänjning av muskler. Hos kvinnor som får stora förlossningsskador kan man hitta benmärgssvullnad i bäckenet – sådan svullnad som man annars hittar vid mindre benbrott. Man kan också hitta vätska i musklerna som liknar den slags svullnad som drabbar idrottare vid sträckningar och senskador.. En del av skadorna kan liknas vid skador hos löpare, medan andra var mer så som extremsportares skador vid riktiga olyckor.

Som andra muskelskador

Ni vet ”hamstrings”? Det är samlingsnamnet för musklerna på baksida lår. Man kan få skador på dessa vid idrotter där man sprarkar uppåt framåt, balett och fotboll är exempel. En del förlossningsskador är rätt lika hamstringsskador. När musklerna i baksida lår skadas ordentligt kan de ibland dra med sig en liten bit av skelettet i bäckenet där de fäster. På samma sätt har man kunnat se att en del av bäckenbottenskadorna drog med sig små bitar av ben från bäckenet. En del kan jämföras med idrottsrelaterade stressfrakturer. Sådana här skador läker, men definitivt med ett längre läkningsförlopp än de där sex veckorna fram tills återbesöket hos barnmorskan.

En del kvinnor har mer ont än andra efter förlossningen, och smärtan sitter inte i huvudet. Det går inte heller att jämföra smärtan och besvären med hur någon annan haft det. Och skadorna är kanske inte ens synliga för ökat, ens för en riktigt erfaren läkare.

Att se förlossningskador som idrottsskador

Mina reflektioner kring detta är att vi fysioterapeuter ännu mer måste ta oss an det här området. För muskelskador är ju det vi kan, by heart. Vi kan hjälpa med träning, med stretching, men en del manuella behandling, med patientutbildning och individuellt utformade och stegrade rehabsprogram. Och vi har ofta lite mer tid till vårt förfogande än gynekologer och barnmorskor, vilket gör att vi har möjlighet att stötta kvinnor. Även i den mentala återhämtningsprocessen efter en förlossning som kanske inte gick precis som den borde.

Vill du veta mer om en del av de muskelskador som kan uppstå vid en förlossning kan du läsa en hel serie om ämnet här: En serie inlägg om muskelskador

Referenser:

Leave a comment

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.