Läsarfråga om smärta efter förlossningsskada

Idag kommer ett svar på en läsarfråga om smärta efter förlossningsskada

”För 9 mån sedan födde jag mitt första barn (vaginalt) och fick en grad 2 bristning. I början hade jag extremt ont, som kramp i ett stort område runt slidöppningen, varje dag. Klarade inte av att stå upp pga smärtan. Idag är det bättre, men fortfarande ont ett par ggr i veckan, men främst på den sidan som bristningen var. Är det då överspänning eller är det lagningen som är fel? Så svårt att veta skillnaden på framfall och överspänd bäckenbotten… men för mig försvinner ju smärtan när jag ex lägger mig ner.”

Läsarfråga

Hänvisar först till andra inlägg

Vad som gör ont efter förlossningen kan du kanske delvis hitta svaret för här:

Tyngdkänsla efter förlossningen

Ett annat slags svar hittar du också här:

Överspänning på ena sidan bäckenbotten

Smärtans karaktär

Men den här frågan är också lite annorlunda, eftersom smärtan är främst på den sidan som skadan var på. Men det som beskrivs och upplevs som kramp är ofta just kramp. Alltså – bäckenbotten består av muskler som kan bete sig precis som andra muskler, det vill säga reagera på smärta med extra muskelspänning.

En del kan handla om sensitisering.

Ett annat delsvar är att det är ärrvävnaden som gör ont. Det behöver inte betyda att något är fel med lagningen.

Skilja på framfall och överspänd bäckenbotten

Här slår frågeställaren huvudet på spiken. För det ÄR faktiskt vanligt att individer blandar samman symtom från framfall och överspänning i bäckenbotten. Så här, du:

  • har en känsla av att något svajar eller sackar i underlivet.
  • reagerar med spänning i bäckenbotten, för att stänga till och lyfta upp.
  • har fortfarande något som svajar och sackar.
  • kniper mer och mer. Inte bara under specifika träningstillfällen, utan hela dagen – ständigt.
  • Muskler som bara spänns och aldrig slappnar av kommer utveckla smärt- och spänningstillstånd. Det kommer ofta som ett brev på posten.

Jättesvårt att veta skillnad ibland

Att som individ skilja på mjölksyra-svid i musklerna och svid och skav i slemhinnorna är jättesvårt. Att skilja på ”globuskänsla” och en känsla av slidan är väldigt trång och liten pga överspänning är heller inte alltid självklart.  Att alla symtomen också kan komma samtidigt är ju ännu mer förvirrande. Muskelspänningarna kan bli så överväldigande att blodcirkulationen försämras, så att slemhinnorna blir skaviga bara på grund av det. Ett framfall av slidväggar kan finnas samtidigt som en överspänning som krampaktigt försöker lyfta upp det. Att bara knipa mer och mer är inte en konstruktiv lösning, även om det känns precis som det. Ganska ofta får jag börja framfallsbehandling med att hjälpa patienten att MINSKA sitt spänningsläge. Kanske trots att allt personen tidigare fått höra i kontakt med vården är ”knipträna mer”. Märk väl också att det är stora skillnader mellan att knipträna och att gå omkring med en spänd bäckenbotten ständigt.

Konkreta råd

Börja med att slappna av mer i bäckenbotten. Massera och mjuka upp ärrvävnaden. Sök hjälp av en fysioterapeut, om möjligt, för att få råd kring träning och belastning. Om besvären inte går över, sök hjälp av en läkare att se om lagningen är optimal.

Erfarenheter från er läsare?

Berätta gärna om dina egna erfarenheter och om du har något ytterligare tips!

Läs också om rådgivning vid problem efter förlossning hos backenbottenutbildning.se

Leave a comment

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.