Bäckenbälten

Bild på ett av de bälten jag testade under senaste graviditeten

Jag tycker ibland att vi vårdgivare och kvinnor själva verka tycka väldigt olika om bäckenbälten under graviditet. För ett tag sedan bad jag om våra följares tankar och erfarenheter på instagram och fick in en massa bra input. Ni får gärna fortsätta att dela med er i kommentarsfältet.

Så här skrev följarna

  • Bökigt att använda, inte värt om man inte ska gå någon längre sträcka.
  • Begränsar rörelseförmågan mer än själva bäckensmärtan.
  • Jag kände mig instabil och med bältet kunde jag röra mig mer som vanligt.
  • Fick färre sammandragningar vid promenader.
  • Hjälpte tyvärr ingenting för smärtorna.
  • Sååå skönt när jag fick till den perfekta spänningen (varken för hårt eller för löst).
  • Kunde inte sitta med det på, då mådde jag illa.
  • Väldigt skönt stöd, hjälpte mycket mot smärtorna framförallt baktill.
  • Lyckades aldrig spänna det så hårt som det hade behövts för att hjälpa mot smärtorna.
  • Det var fantastiskt, jag kunde gå!

Vad är syftet med bäckenbälten?

Bältet syftar till att ge ett mekaniskt tillskott vad gäller stöd på själva bäckenlederna. Det är alltså INTE ett stöd för magen. Om detta är det du önskar så finns det sådana slags stödgördlar på marknaden, men det är alltså inte samma sak som det som vi fysioterapeuter rekommenderar som stöd för bäckenlederna.

När behövs bäckenbälte?

När du är gravid och en fysioterapeut bedömt att du har bäckensmärta från främre eller bakre bäckenlederna rekommenderas du ofta ett bäckenbälte. Det kan hända att du behöver få annan behandling i första hand, före bäckenbältet. Du kan också behöva få råd om hur bältet ska sitta på just dig. Det händer med jämna mellanrum att vi träffar personer som har fått mer ont av bältet, och då kan detta ibland bero på att det positionerats fel. Bäckenbälte är en kompletterande behandling, och har du fått övningar rekommenderade för dig är dessa alltid minst lika viktiga som bältet. Eller kanske viktigare.

Hur ska jag välja bälte?

Här kommer vi till det svåra! Det finns lite olika bälten på marknaden och vi resonerar lite olika om de flesta. Min egen uppfattning (som jag gärna reviderar om ni övertygar mig till annat) är att de grå/svarta ganska smala och hårda bältena generellt sett ger enormt bra mekaniskt stöd, men att de också är hyfsat obekväma att ha på sig. Därför upplever jag att många köper dem, säger ”aaah, vad skönt” när de tar dem på sig, men sedan använder dem ganska lite. Därför har jag hamnat i att oftare rekommendera bälten av typen som är lite bredare, med dubbla lager och lite mjukare kanter. De är ofta lite mindre hårda och ger därför mindre stöd, men är också bekvämare.

Jag har tänkt att användbarheten över tid slår det något bättre mekaniska stödet från de smalare/hårdare bältena.

Hur ska bältet sitta?

Bältet ska sitta så att de håller ihop bäckenlederna. Framtill är det ofta ganska uppenbart, det blir liksom under gravidmagen och tvärs över ljumskarna. Baktill har forskning visat att bältet gärna ska sitta ganska högt, men ändå över bäckenlederna. Det är alltså inte ett extra ländryggsstöd du behöver.

När ska jag ha bältet?

  • När du ska stå och gå
  • Korta stunder åt gången, 20 minuter eller så länge det känns bekvämt.
  • Aldrig när du sover

Det är svårt med bälten

Min högst personliga erfarenhet är att bälten har gett mig något längre gångsträcka, men att de också varit lika sköna att ta av efter en stunds användning som de är att ta på. Jag tror också att vi fysioterapeuter ibland behöver tagga ner vårt ”insäljande” av bäckenbälten, de är inte alltid så fantastiska som vi kan få dem att verka.

Referenser:

Comments (5)

Jag provade ett tag men fick mer sammandragningar (kändes det som iaf) så jag kunde inte alls använda bältet.

Jag blev rekommenderad av min BM på MVC att prova ett bälte och även av mina väninnor men av någon anledning så drog jag ut på det till typ vecka 33 (då jag hade vaggat mig fram med foglossningar from hell). När jag väl köpte det så kände jag att jag fick lite av livet tillbaka – jag kunde gå ex. på Ica nästan i normal promenadtakt och med mycket mindre smärta! Sen var det såklart skönt att ta av det (när jag satte mig i bilen efter handlingen), men under dom stunder jag skulle gå längre än till brevlådan var bältet min räddning de sista 7 veckorna.

För mig blev mitt smala bälte räddningen. Det gjorde att jag kunde komma ut och röra mig. Andra graviditeten blev bättre hör och häpna och behövde inte använda det lika mycket, men var likväl avgörande i vissa situationer.

Jag älskar mitt gråa smala band (med på bild ovan). Förra graviditeten hade jag ont i bakre fogarna och korsade bandet bak. Nuvarande graviditet har jag främst ont fram. Upplevde först att det inte var till hjälp med bäckenbandet och ev blev värre om jag hade det för mkt. Men efter att min fysioterapeut tipsade om att korsa fram istället funkar det toppen. Använder det större delen av dagen på jobbet även om jag lättar på spänningen när jag ska sitta. Utan bandet hade jag troligen varit sjukskriven iaf deltid nu (vecka 17).

Verkar som att de beror lite på hur ont man har? Skulle vilja haft mitt på hela tiden men det gick inte att sitta ner med det (tryckte mot magen). Hade något som ser ut som det mörka på bilden fast mitt var svart. Och det var väldigt bra att det var svart, det smälte in bland mina kläder och gjorde det inte lika jobbigt att använda. Hade det varit mer medicinskt utformat (som jag tycker är fult) hade jag inte använt det lika ofta samt om jag inte hade fått låna det på fysiomottagningen hade jag kanske inte ens köpt något… Övningarna gjorde jag inte alls, svårt att få in rutin på det när jag bara hade ont och var så himla trött. Fick massor av bra tips av fysioterapeuten som jag använde mig av dock, att luta mig mot något när jag står och hon visade hur bäckenet ser ut och hur det påverkas av hur benen rör sig etc.

Leave a comment

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.