Knip och överspändhet

Knip och överspändhet – ska man som överspänd aldrig mer knipa? Eller?

Jag känner ibland att min uppgift som folkbildare blir att nyansera det här med bäckenbottenträning. Jag ser det lite som så här: Först ville ingen prata om bäckenbotten och bäckenbottenproblem för det var pinigt. Sen började fler prata om det. Det är bra! Men då det blev ett mer offentligt samtal om bäckenbottendysfunktioner blev det också en mer generellt spridd diskurs och åtgärderna. Det dök upp yoga-knip-experter och ”bäckenbotten- PT:s”. Alla pratade om knipträning och utlovade stark bäckenbotten, platt mage och härligt sexliv bara du skötte din knipträning. Wow! (Läs det där med lätt sarkastisk ton).

Alla ska inte knipa!

Alla vi som jobbar med bäckenbotten ”hands on” vet att det finns svaga bäckenbottnar, starka bäckenbottnar och överspända bäckenbottnar. Och alla nyanser där emellan. Eftersom bäckenbotten inte består av en muskel utan av många kan olika lägen finnas på olika muskler – samtidigt. Det som många av oss jobbat på att sprida folkbildning kring i flera år är att alla inte ska knipa. Den individuella rehabapproachen till dysfunktioner i bäckenbotten måste ofta vara skräddarsydd.

Nu har pendeln slagit över

I visa sammanhang läser jag nu att ”kvinnor med muskelskador ska inte knipa för man kan ändå inte knipa med muskler som är av” eller ”ingen med överspändhet i bäckenbotten ska knipa”. Och då blir jag trött då det är inte är så svartvitt.

Slappna av först, knip sen

En approach som många av oss jobbar med är att musklerna först måste få en normal spänningsgrad, för att du som individ sedan ska kunna bäckenbottenträna och få effekt. Muskler som redan är fullt upptagna med att svara spända kommer inte svara på belastning eller träning på ett optimalt sätt. Man kan behöva ”träna ner” musklerna i spändhetsgrad för att sedan kunna ”träna upp” musklerna i styrka.

Är det alltid så?

Nej, inte ens här är det svartvitt. Det handlar ofta om orsaks- och verkanssamband. Är bäckenbotten spänd på grund av andra symtom (framfall, muskelskada, smärta) eller fanns spänningsgraden där redan innan dessa besvär uppstod? I vissa fall är inte spänningen ett problem, utan den blir ett problem i relation till styrka, uthållighet, flexibilitet och hastighet på kontraktion. Vissa personer behöver få ordning på både grundspänningsgraden och styrkan/uthålligheten/tajmingen. I dessa fall kan individualiserad bäckenbottenträning absolut vara en viktig del. Vi kan alltså behöva träna både underaktiva och överaktiva bäckenbottnar, allt beroende på individen, symtomen och behovet.

Egna erfarenheter eller funderingar?

Dela gärna!

Vidare läsning på bakingbabies

Leave a comment

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.