Ont i magen efter graviditet

Vad är det som gör ont i magen efter graviditet? Vad kan jag göra åt det? Fysioterapeuten svarar!

Jag fick mitt andra barn för 11 veckor sedan och bär således på henne väldigt mycket. Och får väldigt ont i övre delen av magen? Speciellt om jag bär utan hjälpmedel (sele eller sjal), men även med hjälpmedel får jag ont efter ett tag. Är det riktigt illa strålar den ned i magen och kan känna mig illamående. Har du, Mia, hört talas om detta tidigare? Vad det kan bero på? Finns det nåt jag kan göra? Så tacksam för eventuellt svar

Läsarfråga

Vanligt och normalt

Att ha ont i magen efter en graviditet är inte ovanligt och besvären kan finnas kvar i både veckor och månader. Den vanligaste orsaken är överbelastning och utsträckning av bålens alla muskler efter graviditeten och förlossningen. Det kan uppstå akuta små överbelastningsskador i magmusklerna efter krystandet, och att bära, vyssja, amma och mata kan bidra med belastning som gör att läkningen förlångsammas något. Förstoppning kan också vara en sådan sak om hör ihop med magsmärta även om jag tycker mig förstå att frågeställarens besvär sitter högre upp i magen än så.

Ibland inte normalt

En viktig sak att ta upp i samband med magsmärtor postpartum är ju också det som hör ihop med infektioner i livmodern. Även om jag inte tror att frågeställarens smärta hör ihop med detta vill jag även nämna det om någon annan hittar hit med liknande frågeställning.

Tryck från bebisen mot tunn mittlinje?

En kort tid efter graviditeten kommer du ha tunna, utsträckta magmuskler och troligen en delning som håller på att återhämta sig. Jag undrar om din bär-position gör att du hamnar med bålens tyngdpunkt något bakåt? Att du på så sätt får en sträckning och ”blottar” en känslig punkt? Alltså att det rent fysiskt är bebisen som trycker på magen så att du blir illamående? Kanske behöver du ändra din hållning lite, så att du inte står alltför uppsträckt/bakåtlutad utan mer neutralt med en linje som går från örat/axeln/höften/utsidan knät och strax bakom fotknölen?

Bärande och belastning

Musklerna på bålens framsida går från bröstbenet, de nedersta revbenen och ner till bäckenet och möts i magens mittlinje. Tillsammans gör bålens alla muskler en massa saker – håller ihop kroppen, håller dig och din ryggradupprätt och ger stöd och skydd till inre organ. Efter en graviditet när alla musklerna varit väldigt utsträckta och när magen plötsligt blir som en boll som tappat luften blir allting väldigt svajigt under en period. Även om du har turen att vara en sådan individ där allting slurpar ihop sig första veckorna så kommer musklerna återhämta sig med en viss försvagning.

Bär kortare stunder

Bär inte mer än 45-60 minuter åt gången om det ger dig fysiska besvär eller belastningssmärta. Bara för att det kan vara oerhört praktiskt är omåttligt bärande inte alltid bra. Smärta när du är nyförlöst tycker jag att du helst ska unvika, alltså inget du bara ska bita ihop och klara av.

Prioritera rehab

Vill du kunna bära barn smärtfritt behöver du både prioritera tre saker:

Ont i magen efter graviditet

Om smärtan inte går över med rätt doserad belastning, vila och träning tycker jag att du ska kolla upp besvären hos någon vårdgivare IRL.

Egna erfarenheter?

Dela gärna med dig av dina egna erfarenheter i kommentarsfältet!

Swishdonation
Om du upplevt att vår blogg varit dig till stor hjälp får du gärna donera! Använd i så fall QR-koden ovan eller Swisha till nummer 1236340384 med valfri summa.
Om du inte kan är det såklart lugnt, du kan istället visa tacksamhet genom att berätta om oss för dina vänner eller dela vår sida på sociala medier. Tack!

Leave a comment

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.