Alternativa liknelser för bäckenbottenträning

Alternativa liknelser för bäckenbottenträning. Alltså – vad får dig att förstå vad dina bäckenbottenmuskler ska göra när du kniper?

Hur vi föreställer oss rörelsen vid bäckenbottenträning kan göra oerhört stor skillnad. Jag brukar vara ganska straight forward när jag instruerar bäckenbottenträning. ”Håll in en fis, håll in kiss, lyft upp – håll -slappna av.” Men för alla funkar inte detta. En del snurrar in sig så de fastnar i tankarna kring hur de ska lyfta eller stänga till, och så blir det inget alls av istället. Och en del har verkligen svårt att hitta sina muskler hur de än gör. Då brukar jag uppleva att det kan vara fördelaktigt att testa en massa olika liknelser för bäckenbottenträning.

Vaddå liknelse?

Jag menar att genom att sätta ord på den tanken som hjärnan använder för att ge musklerna kommando. Liksom det sättet som hjärnan kan föreställa sig att rörelsen ska ske.

  • En del tänker att kniprörelsen ska vara ihopsamlande, som rörelsen som sker när du med handen nyper tag i ett tunt tyg och lyfter det uppåt.
  • Eller så tänker du dig att muskelrörelsen ska gå som ”en droppe som ger ringar på vattnet” – fast baklänges.
  • Ibland kan det fungera att ligga på sida och tänka att sittbensknölarna ska närmas varandra.
  • För någon annan fungerar tankesättet att ”smuggla en diamant genom tullen” allra bäst.

Gillar inte att blanda in mat

Den absolut fånigaste som jag tar till bara när jag vill få mina patienter att skratta är ”tänk dig en hasselnöt som åker hiss”. Den läste jag i något förlossningsförberedande material medan jag var höggravid med Wollmar. ( Samma material menade att man under värkarna skulle föreställa sig att man vara glass som smälte, eller som en väldigt mogen camenbert-ost som flyter ut över tallriken. Jag blev enbart provocerad, inte inspirerad…).

Hur illa jag än tycker om att blanda i mat i knipinstruktions-tänkandet har jag också en favorit för att få med lyftet i knipet. Att tänka att du ska suga in ett lååååångt spagettistrå i slidan. Det brukar faktiskt göra ganska stor skillnad för många.

Några nya förslag

  • Tänk att underlivet är som en klocka där pubisbenet är klockan 12 och svanskotan är klockan 6 och sittbensknölarna är klockan nio och tre. Tänk dig att du drar klockan 12 mot klockan 6, och klockan 3 mot klockan 9. Samla ihop hela bäckenbotten och lyft hela muskelområdet något inåt i kroppen.
  • Nicka med klitoris ner mot vaginalöppningen, krulla in svanskotan  mot din klitoris och tänk dig att du suger in en jellybean in genom vagina upp emot huvudet.
  • Tänk dig att du ska knipa av strålen när du kissar, håll kvar detta knip medan du också försöker stänga analöppningen och lyft inåt.

Alternativa liknelser för bäckenbottenträning

För dig som kniptränar – vad funkar bäst för dig?

Tips! Här finns instruktioner om bäckenbottenträning på 22 språk.

Swishdonation
Om du upplevt att vår blogg varit dig till stor hjälp får du gärna donera! Använd i så fall QR-koden ovan eller Swisha till nummer 1236340384 med valfri summa.
Om du inte kan är det såklart lugnt, du kan istället visa tacksamhet genom att berätta om oss för dina vänner eller dela vår sida på sociala medier. Tack!

Comments (6)

För mig har uppmaningen: ”anus to your pubic bone” som jag såg i ngn amerikansk film fungerat bäst för att hitta rätt

Ja den är bra! Men, den stora frågan: vilken film?

Vilket bra inlägg! Jag kan tycka det är svårt att få ihop klockan 3 mot klockan 9 (så himla bra liknelse) men tycker klockan 12 mot klockan 6 är hur lätt som helst. Finns det andra tips för att just få till den delen av knipet? När gynekologer ska kolla mitt knip så tycker de att det är supersvagt för jag tycker det är så svårt att knipa i gynställning och få till just 3 mot 9. Jag suger mest spagettin inåt liksom…

Jag har en överspänning (mer förut) i bäckenbotten vilket gör att jag ganska sällan kniptränar men det skulle kännas bra att komma igång och knipträna lite lagom.

Ibland funkar det bättre att ligga på sidan och tänka att du ska dra ihop sittbensknölarna.

Uroterapeuten som jag gått till säger att jag absolut måste börja knipa bakifrån och sedan ”dra ihop dragkedjan” framåt. Hon menar att musklerna är starkast på detta sätt och då tränas bäst. Vet inte om hon syftar på musklernas placering, ursprung och fästen eller något annat. Finns det någon sanning i detta? När jag läser det du skriver om hur jag kan tänka när jag kniper så verkar det inte vara så viktigt att börja knipa bakifrån.

Den största och viktigaste rörelsen kommer alltid komma bakifrån eftersom det är så musklerna rör sig beroende på ursprung och fäste etc. Så du måste få med det momentet och det är det som kommer utgöra den största delen av knipet.

Leave a comment

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.