Har alla postgravida en svag bäckenbotten?

Jag en fråga angående svag bäckenbotten. Hur vet man om man har det? Jag kanske bara kan anta att man har en svag bäckenbotten efter några graviditeter, även om jag inte fött vaginalt?

Läsarfråga

Ska vi bara anta att du har en svag bäckenbotten?

Bäckenbottenmuskulaturen består av flera olika muskler som bildar botten på bukhålan, ungefär som en muskulär hängmatteformation. Denna ansvarar för att hålla upp bukorganen och att klara av slutmuskelfunktionen för urin och avföring. Bäckenbotten utgör också botten på bukhålan och är den struktur som måste klara tryckökningen när bålen anspänns för att hosta, nysa, lyfta eller krysta. Under graviditeten kommer bäckenbotten sänkas och tänjas ut lite, bara av graviditetens tyngd. På så sätt får alla postgravida en påverkan på bäckenbotten.

Hur vet jag om jag har svag bäckenbotten?

En svag bäckenbotten ger sig till känna på ett eller annat sätt. Du kan:

  • läcka urin när du hostar, skrattar, nyser eller lyfter.
  • ha svårigheter att hålla in fisar
  • plötsligt på bråttom att tömma blåsan eller tarmen och vara orolig över att inte hinna.
  • ha svårt att känna att du tömmer tarmen helt.
  • ha minskad känslighet för sexuell stimulering
  • känna ett drag eller en tyngdkänsla i underlivet. Har du sådana känningar bör du uppsöka en gynekolog då det kan vara ett tecken på framfall.

Du går med andra ord inte omkring med en otillräckligt svag bäckenbotten om du inte har några som helst symtom. Det verkar dock vara rätt vanligt att uppleva besvär att hålla hundraprocentigt tätt efter en period av envis hosta till exempel, även dom du annars är besvärsfri. Och det kan ju ses som ett halvt symtom, om inte annat.

Har alla postgravida svag bäckenbotten?

Det korta svaret är nja. Graviditeter i sig orsakar förändringar i bäckenbottenmuskulaturen bland annat genom hormonell påverkan som gör att bindväv och ledband mjukas upp. När livmodern växer och ökar i vikt påverkas bäckenbotten också av biomekaniska förändringar. Det ökade trycket gör att både muskelanspänningen och muskelstyrkan påverkas negativt. Forskning har visat att muskelstyrka och -spänning är högre hos kvinnor som är gravida med sitt första barn, medan uttänjbarheten i bäckenbotten är större hos kvinnor som tidigare fött barn. Man skulle kunna säga att den muskulära hängmattan liksom blir lite uttänjd, bara av att du varit gravid.

Kejsarsnitt då?

Vetenskapen är enig om att risken för inkontinens och svag bäckenbottenmuskulatur minskar då kvinnan föder med kejsarsnitt. Studier har visat att planerade kejsarsnitt som utförs utan att kvinnan kommit in i någon aktiv förlossningsfas är allra mest skyddande mot bäckenbottenskador. Förlossningen i sig, även utan utdrivningsskedet, har alltså en påverkan på bäckenbottenmuskulaturen. Troligen har livmoderns sammandragningar och en ökad press på bäckenbotten en roll med i spelet. En del av funktionsbortfallet hos kvinnor med vaginala förlossningar kan då troligen förklaras inte genom muskelskador utan genom nervpåverkan, drag och tryck i nerver som sedan påverkar muskelns arbetsförmåga.

Mätt 6-11 år efter förlossningen finns fortfarande mätbara skillnader hos kvinnor som fött med kejsarsnitt och kvinnor som fött vaginalt, där kvinnor med vaginala förlossningar har större minskning av bäckenbottenstyrka och större risk att lida av urininkontinens. Tio år efter kejsarsnitt ser man dock inte några kvarvarande skillnader mellan dem som fött med planerat och akut kejsarsnitt, så den ökade risk för urininkontinens och bäckenbottensvaghet som finns efter långdragna förlossningar som ändå avslutas med kejsarsnitt verkar alltså jämna ut sig med tiden.

Ålder och svag bäckenbotten

Ålder är en stor inverkansfaktor på bäckenbottenbesvär och urininkontinens överhuvudtaget. I en studie har man sett att nunnor som inte fött barn och kvinnor som fött barn har nästan lika mycket besvär av inkontinens efter klimakteriet. Under en kvinnas liv minskar styrkan i bäckenbotten oavsett graviditeter och förlossningar. Stora förändringar sker under och efter klimakteriet då hormonomställningen ändrar bäckenbottens förutsättningar för att arbeta. Därför drabbas många äldre kvinnor av inkontinensbesvär, och därför anses att alla kvinnor bör bäckenbottenträna.

Har alla postgravida en svag bäckenbotten?

Nej. De allra flesta får en negativ påverkan på sin bäckenbotten under slutet av graviditeten men många återhämtar sig snabbt efteråt. Hade du en stark bäckenbotten innan graviditeten, inga problem med läckage under graviditeten och födde via kejsarsnitt är det ganska troligt att du återhämtar dig snabbt och kommer åter till en god muskelstyrka. Det tar längre tid, men på samma sätt återhämtar sig din bäckenbotten om du hade en okomplicerade förlossning som inte slutade med att du fick skador i bäckenbotten.

De som har långvariga besvär av svag bäckenbotten

Jag tycker sällan att jag träffar personer som har en regelrätt ”svag bäckenbotten” utifrån att de bara skulle kunna ”skärpa sig och knipträna mer”. De som kommer till mig med ”svag bäckenbotten” har ofta något annat problem som ligger till grund.

Men om du tror att du har svag bäckenbotten är dte fortfarande en rimlig början att börja bäckenbottenträna. Appen TÄT är mitt bästa tips!

Vidare läsning på bakingbabies

Comments (0)

Redigt! Intressant. Tack!

Leave a comment

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.