Frågeinlägg till pågående webbföreläsning

I kommentarsfältet här kan du som deltagit i webbföreläsningen ställa dina frågor.

Jag svarar direkt eller med en länk till ett blogginlägg som besvarar samma/besläktad fråga.

Om det är en avancerad fråga jag inte har svar på kan jag återkomma med ett försök till svar i ett senare blogginlägg. Kön till frågeinlägg är dock lång!

Comments (2)

Hej Mia!
Stort tack för en bra föreläsning!

Jag har två frågor.
1, Första frågan gäller vad som är okej belastning för träning under graviditet. Ofta framhålls rådet, t ex i Fyss-kapitlet om graviditet, att träna på måttlig intensitet, ”pratbart tempo” motsvarande kanske 12-14 på Borgskalan. Inför min tidigare graviditet försökte jag hitta vetenskapligt underlag för detta men hittade nästan bara en kanadensisk studie från typ 70-talet (OBS, minns inte exakt) som kopplade ihop högintensiv träning med hypertermi som skulle kunna vara teratogent under första trimestern. I din ditt blogginlägg ”Kan jag springa när jag är gravid?” skriver du ”Du kan träna på mellan 60-90 % av din maxpuls utan att det kommer påverka barnet negativt. De högre pulsspannen är lämpligare för de riktigt träningsvana.”. I föreläsningen nämnde du inte heller något max-tak utan pratade om högre intensitet på träningen som ett alternativ. Min undran kommer ur att under konditionsträning t ex löpning/jogging kan man ju lätt hamna i kanske Borg 15-16 vissa stunder och att det t o m är detta som kan vara det extra göttiga med träningen. Har du några tankar om detta? Finns blogginlägg jag missat?

2, Andra frågan gäller om vissa moment i styrketräning kan skapa eller trigga igång en graviditetsrelaterad bäckensmärta? Även detta kommer från min tidigare graviditet när jag hade den stora turen att inte ha ens en tillstymmelse av bäckensmärta och kunde hålla igång med lättare styrketräning och t ex Body Pump. Jag blev då kraftigt avrådd (från PT och träningsinstruktörer) från övningar som t ex utfall som skapade en ojämn belastning på bäckenet trots att jag inte hade några problem. Kan man gå efter ”det som känns bra är bra” i detta fall eller är det trots allt något som bör undvikas för att det skulle kunna trigga igång en smärta?

Stort tack! / Maria

Hej och tack för att du lyssnade!
Fråga 1 ) får svar här: https://bakingbabies.se/2017/11/28/puls-och-traning-under-graviditet/
2) Angående utfall så tänker jag att det är olika vad jag som professionell föreslår och rekommenderar och vad som en individ kan göra själv för att det känns bra. Alltså jag skulle heller aldrig rekommendera en gravid att göra utfall i ett träningsupplägg om jag designar. Men om hon uppger att hon gör utfall och aldrig får en tillstymmelse besvär av det så skulle jag heller inte säga att hon ska sluta.Men jag skulle nog säga att ”om du får besvär är det nog en av de övningar vi får göra om”. Generellt: fortsätt, allt som känns bra är bra. Men håll aldrig i något som inte känns bra, då finns det ju annat att göra.

Leave a comment

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.