Du har inte ett instabilt bäcken

Du har inte ett instabilt bäcken

Det är en finkänslig sak, det här med att säga att någon har fel. Speciellt känsligt är det att säga att någon har fel i sin egen hälsouppfattning. Jag brukar utgå ifrån att alla jag träffar som patienter har en adekvat uppfattning om sin egen hälsa. Men just det här handlar med om språkbruket som vi vårdgivare och professionella använder.

Om vi pratar om saker som instabila, kommer resultatet bli att personen som lever i den ”instabila” kroppen blir rörelserädd. Sen blir smärtan ofta en självuppfyllande profetia, för någon som är rädd för att röra sig och belasta kroppen kommer bli väldigt svag. Du som vårdgivare måste sluta prata om bäcken som instabila. Du som lever med bäckensmärta måste våga utgå från att bäckenet är stabilt, även om det inte känns så.

Låt mig förklara.

Bäckenledssmärta kommer i tre versioner.

1)Graviditetsrelaterad bäckensmärta.

2) Smärta i bäckenlederna på grund av specifik skada eller sjukdom (reumatisk sjukdom eller efter en olycka).

3) Smärta i bäckenlederna av okänd orsak.

Vanligast att inte veta orsak

Det tredje alternativet är förstås svårt för en individ att acceptera, men det är det vanligaste. Det är faktiskt samma sak med ryggsmärta. De allra flesta som har ont i ryggen har det av okänd orsak. En fysioterapeut eller annan kroppsterapeut kan klämma och känna på dig och identifiera att det är i dina bäckenleder som smärtan återfinns. Det är inga konstigheter.

Det som din vårdgivare dock inte kan hitta är varför du har ont. Man kan ha ont i själva leden, i ledkapseln eller i omkringliggande ligament. Det är också troligt att hela eller delar av smärtproblematiken handlar om en överkänslighet i nerverna i området, att de helt enkelt smärtsignalerar när belastning och stimuli egentligen ligger helt inom normalspannet.

Bäckenets roll i rörelseapparaten

Bäckenet är själva bryggan för kraftöverföring mellan bål och ben. Bäckenlederna har ungefär 4-6 graders rörlighet. Jämför det med axelns 180 grader. Vi har ganska ofta fog för att prata om överrörliga axlar. Jag vet personer som kan få axeln att gå ur led bara de tvättar håret lite oförsiktigt. Att prata om instabilitet i bäckenet är en helt annan sak. Eller är det kanske relativt? Nja. I tester har man uppmätt rörelser i bäckenet som är ungefär 0,2 mm i olika riktningar. Inte ens en millimeter. Jag vet att det finns manuella terapeuter som säger sig kunna känna rörligheten i bäckenlederna. Så här säger forskare om detta:

”However, given the inherent perceptual difficulty in detecting such tiny movement, it is likely that any perception of movement could be attributable to other factors such as soft tissue motion or pain-associated muscle activation as a response to nociceptive activity.”

Det finns ingeting i modern forskning som tyder på att smärta i bäckenlederna faktiskt handlar om instabilitet eller förändringar i rörlighet. Du har inte ett instabilt bäcken!

Kan inte bäckenet bli instabilt?

En olycka eller skada, repetitiv stress eller genetiska faktorer kan göra att rörligheten i en led ökar jämfört med hur det var ursprungligen. Men just bäckenlederna är EXTREMT stadiga strukturer. Det krävs ett väldigt trauma för att öka rörligheten i bäckenlederna ens lite. Det kräver LÅNGT mycket mer belastning än vad du utsätts för under vardagliga aktiviteter eller tränings/idrottsutövande. Jag har träffat ett fåtal individer med riktig instabilitet i bäckenet. Då har det handlar om bil- eller ridolyckor och i ett unikt fall om en patient med Ehler Danlos syndrom.

Under graviditet då?

Under graviditet kan du ha ont i bäckenet, ja. Men inte ens då handlar smärtan om instabilitet, även om smärtan delvis kan förklaras av den hormonella uppmjukningen.

Smärta betyder inte instabilitet

Smärta i bäckenlederna betyder inte att du är instabil, smärtan betyder att du har ont. Det är i allmänhet inte så enkelt att förklara smärta, som att smärta alltid tyder på en skada eller dysfunktion. Det är så ibland, säg om du lägger handen på en varm spisplatta. Att du har smärta kring en bäckenled säger oss helt enkelt att du har smärta där. Hur du tolkar den informationen kommer också avgöra hur smärtsamt du upplever det hela. Om du tolkar smärta som att du är bräcklig och instabil kommer det onda garanterat göra ondare.

Du konserverar besvären genom att fokusera på instabilitet

Hypotesen att du har ont i bäckenet på grund av instabilitet saknar rimlighet och evidensbas. Har en duktig vårdgivare identifierat att du har ont i bäckenlederna är det med stor sannolikhet korrekt. Ganska ofta möter jag dock patienter som har mest ont i alla omkringliggande muskler, men som ändå fått omdömet att de har ont i bäckenlederna. Därför vill jag lägga emfas på att du ska ha blivit undersökt av någon som är van att jobba med bäcken. Om det du tar med dig från ett vårdbesök är att du är instabil i bäckenet kommer detta troligen öka din smärta. Detta kommer leda till att den rimliga responsen blir att du ska vara försiktig och undvika saker som kan göra ont. Undvikandebeteenden upprätthåller smärta och funktionsnedsättning. Du blir allt svagare eftersom du inte belastar kroppen som tidigare.

”Du är instabil, du behöver träna upp stabiliteten”

Om du tror att du är instabil och ditt träningsprogram syftar till att göra dig stabil igen kommer du troligen gå omkring och spänna en massa muskler, bara för att öka känslan för att ”göra vad du kan” för att minska din instabilitet. Det här muskel-spännandet i tid och otid kan också bli en alldeles egen orsak till smärta, i exakt samma område som du har ont. Då blir ofta resultatet att du får mer ont av rehabupplägget.

Vad säger min smärta då?

Din smärta säger att du har strukturer i eller runtomkring bäckenlederna som är smärtkänsliga. Många faktorer kan påverka känsligheten hos bäckenlederna. Om du inte har en pågående reumatisk sjukdom eller ett tidigare trauma från en olycka som du vet att orsakat en skada i bäckenlederna kan du utgå ifrån att leden i sig är okej. Du behöver inte vara rädd för smärtan, men du ska förhålla dig till den. Du behöver träna dina känsliga vävnader att förhålla sig till och reagera väl på fysisk belastning. Det ska helst inte göra jätteont at träna, mest för att smärta ofta föder smärta. Men samtidigt behöver du inte vara rädd för smärtan. Den är inte ett tecken på att du ska gå sönder.

Du har inte ett instabilt bäcken

”Jag upplever det här som skuldbeläggande”

Min mening är inte att ifrågasätta din upplevelse av smärta. Jag menar absolut inte heller att säga att din smärta sitter i huvudet. Jag vill dock få både dig och din vårdgivare att börja formulera om smärtan så att den inte längre är fokuserad runt ”instabilitet” och att lösningen skulle vara ”stabilitet”. Det tror jag att kan göra stor skillnad.

Referenser

Vidare läsning på Bakingbabies

Graviditetsrelaterad bäckensmärta – vad gör ont?

Vad är bra och dålig smärta?

Swishdonation
Om du upplevt att vår blogg varit dig till stor hjälp får du gärna donera! Använd i så fall QR-koden ovan eller Swisha till nummer 1236340384 med valfri summa.
Om du inte kan är det såklart lugnt, du kan istället visa tacksamhet genom att berätta om oss för dina vänner eller dela vår sida på sociala medier. Tack!

Comments (6)

Hm, men om bäckenet vrider sig och blir snett när man belastar då. Jag upplever att min högra bäckenleden är mer rörlig och det är väldigt tydligt när jag belastar att höger sida roterar framåt. Ofta fastnar den så jag går och är sned, vilket orsakar rejält smärta om jag går med det ett tag. Är det inte en instabilitet då?
Däremot känner jag väldigt igen mig att alla dessa stabilitetsövningar, vilket är det enda de sjukgymnaster (specialister på bäcken och kvinnohälsa) har att erbjuda, bara orsakar mer smärta. Jag är så överspänd i ex höftböjare eftersom jag inte får kontakt med ”rumpmusklerna” på höger sida och jag antar att andra muskler överkompenserar. Mängder med stabilitetsträning ökar bara den smärtan.

Hm, jo du har säkert många poänger i ditt inlägg. I mitt fall så är jag normalt inte sned, inte ens efter graviditeten. Däremot om jag gör något, exempelvis tränar med någon vikt, klättrar lite eller något annat belastande så händer det. Min högra höftkam sitter tydligt längre ner än min vänstra. Jag känner det också som något är ”låst” i bakre bäckenleden. Snedheten brukar ge sig efter ett tag och då blir smärtan lägre med, om än med visst eftersläp.
Det är inte lätt detta… Jag har träffat sjukgymnaster som ska vara experter på just bäckensmärta och kvarstående ”foglossning” och alla säger olika och tror att olika saker är grundorsaken. Och nu säger du att man inte kan vara instabil och att stabilitetsträning inte hjälper. Det är ju trist för ingen jag träffat har kunna hjälpa mig och nu är min egen strategi att på egen hand försöka få ner spänningar, därefter på något oklart sätt försöka få tag i sätestmuskler och sedan när det känns ok försöka träna upp just stabilitet och hoppas på det bästa. Men det känns rätt hopplöst. Ännu mer efter att ha läst det här blogginlägget faktiskt.

Jag håller med. Blev lite knäckt av dessa. sökt hjälp för detta i 11 år ungefär och upplever att kompetens kring detta är så otroligt låg..

Känner igen det du skriver om graviditet. I förra graviditeten fick jag ont i bäckenet redan i v.9. Var hos en sjukgymnast ganska snabbt som sa ”du har foglossning, undvik detta o detta”. Jag fick bara ondare o ondare. Kunde knappt gå. Mådde jättedåligt. I v.24 blev jag sjukskriven pga foglossning.
Då började jag gå till en osteopat som tryckte på musklerna i bäckenet. Sa till mig att jag inte alls hade foglossning (då mådde jag dåligt över att jag var sjukskriven av en anledning som inte fanns )
Iaf, även om jag inte blev helt bra så länge jag var gravid (o faktiskt inte förrän 6 mån efter) så blev jag mycket bättre av behandlingarna av musklerna.
Nu är jag gravid igen. V.19. Har ända sen ägglossningsveckan stretchat och framförallt masserat bäckenbotten med en massageboll. Visst har jag ont. Men det går inte jämföra med förra graviditeten, och det blir såååå mycket bättre efter varje tillfälle jag masserat bäckenbotten.

Intressant detta med smärta. Jag får en riktigt intensiv skärande smärta (om det är från bäckenet eller något annat vet jag inte) de två-tre första repetitionerna vid övningar för adduktorerna. Efter ytterligare ett par repetitioner är det sedan helt smärtfritt. Det tänker jag är ett säkert tecken på att det inte finns någon ”fysisk” orsak till smärtan. Hade jag fått höra om instabilt bäcken eller att träning inte får göra ont hade jag nog aldrig ens upptäckt att smärtan försvinner efter ett tag.

Leave a comment

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.