Är sammandragningar att livmodern tränar?

Är sammandragningar att livmodern tränar? Stämmer detta? Fler sammandragningar skulle i så fall ge starkare livmoder och mindre risk för t ex värksvaghet under förlossningen. Jag är gravid nu och tycker mer att det känns som att livmodern ”protesterar” när man t ex lyfter för tungt eller gör något för snabbt. Tänker även på att det inte är viljestyrd muskulatur i livmodern och undrar om den då verkligen kan ”träna”.

Läsarfråga

Sammandragningar

Muskelcellerna i livmodern består av ”glatt muskulatur” och är inte viljemässigt styrd, precis som frågeställaren skriver. Sammandragngingar är sporadiska sammandragningar av livmodermuskulaturen. De börjar ofta så tidigt som vecka 6, men blir inte kännbara förrän långt senare hos de allra flesta. De brukar bli fler och mer intensiva ju närmare fullgången graviditet man kommer. Det är livmoderns muskellager, kallat myometrium, som skapar sammandragningarna, och det är samma muskellager som skapar riktiga förlossningsvärkar när det är dags att föda. I en äldre studie fick testpersoner (friska gravida) göra ett cykeltest och man såg att ansträngande träning orsakade signifikant fler sammandragningar och också mer intensiva sammandragningar.

Vad orsakar sammandragningar?

Oxytocin och östrogen är agonister för muskelsammandragningar i livmodern. Exakt vad som leder fram till muskelsammandragningar i livmodern är ännu inte känt, men det finns teorier om att mekanisk utsträckning och hormonerna arbetar tillsammans för att initiera sammandragningar och värkarbete. Livmodern gör sammandragningar även när man inte är gravid, exempelvis vid orgasmer. Jag tänker att ju större livmodern är, desto mer musklemassa finns det, och ju starkare känns det.

Här kommer jag med en tanke: Kan effekten av mekanisk utsträckning som sker viss rörelse, lägesändring eller träning vara det som ger upphov till vissa sammandragningar? Att det finns en mekanisk retning bakom låter rimligt, och kanske kan förklara frågeställarens känsla av att ”livmodern protesterar”. Det kanske inte är en protest, men i alla fall en respons på ett mekaniskt stimuli.

Glatt muskulatur

Glatt muskulatur är alltså inte viljemässigt styrd och kan inte tränas så som vi kan träna skelettmuskulatur. Träning av skelettmuskulatur kan volymöka musklerna (muskelceller ökar i storlek eller omkrets) men man kan inte träna glatt muskulatur på motsvarande sätt.

Tillväxten av livmodermuskulatur

De anatomiska och fysiologiska anpassningarna som sker i livmodern under en graviditet representerar en av de mest omvälvande processerna för vävnadsförändring inom normal vuxenfysiologi. Livmoderns vikt ökar från 50 till 1100 g. Muskelvävnaden i livmodern utgör huvudkomponenten i det som ökar i volym under graviditeten. Tillväxten i livmodern består till största delen av tillväxt av befintliga muskelceller och till en mindre del av ett ökat antal av muskelceller. Jag kan inte hitta någonstans där det tyder på att själva sammandragningarna på något sätt stimulerar muskeltillväxt. Snarare att muskeltillväxten gör att sammandragningarna upplevs mer.

Värksvaghet

Värksvaghet drabbar främst förstföderskor och risken ökar med stigande ålder. Att vara kortvuxen, att ha högt BMI och att ha gått över tiden är också risken för värksvaghet ökar. Om barnet är stort eller om den födande är mycket stressad kan också bidra.

Mjölksyra i muskler

Mjölksyra bildas när muskler arbetar utan att förbruka syre. Det ska vara ett muskelarbete som sker intensivt i korta stunder, så syre ska helt enkelt inte behövas. Nu blir det här avancerat, så häng med.

När muskler ska jobba förbrukar de energi. Det finns tre huvudsakliga energikällor, kolhydrater, fett och protein. Vilken energikälla som används avgörs delvis av hur hög intensiteten på arbetet är och vilka mängder av de olika energikällorna som finns tillgängliga. Förbränner man kolhydrater sker förbränningen snabbt och processen kräver minimalt med syre. Processen där man använder kolhydrater som energikälla kallas glykolys.

Kolhydraten (glykos) bryts ner för att få en energirik molekyl som kallas ATP och slutprodukten heter pyruvat. Om det finns tillräckligt mycket syre går procesen smidigt, pyruvat bildas och processen fortgår genom citronsyracykeln osv. (Det finns säkert superbra föreläsningar på typ Youtube som förklarar det här mer ingående). Om syre inte finns tillgängligt i tillräcklig mängd (pga hög intensitet i muskelarbetet)  bildas inte pyruvat utan istället bildas laktat.  Laktat är alltså mjölksyra. Är muskelarbetet riktigt, riktigt intensivt kommer laktatnivåerna stiga snabbt i musklerna. Det är när du nått över mjölksyretröskeln som du vid fysisk träning börjar känna att det bränner i musklerna och efter en stund tar musklernas förmåga till arbete liksom slut (för en stund).

Uttröttad livmodermuskulatur

Alla sorters muskelarbete kan vid högintensivt arbete ge upphov till att mjölksyra bildas, även livmodernmusklernas arbete. Det finns en koppling mellan nivåerna av mjölksyra i livmodern och möjlksyra i fostervattnet. När mjölksyran slår till drabbas livmodern av värksvaghet.

Träna livmodern vid mjölksyratröskeln?

Att sammandragningar skulle vara att livmodern tränar verkar osannolikt utifrån att vi pratar om glatt muskulatur. Och att sammandragningarna skulle påverka risken att drabbas av värksvaghet är också osannolik, tänker jag.

Vad gäller skelettmuskler kan vi påverka mjölksyretröskeln genom exempelvis högintensiv intervallträning. Du behöver ligga strax under, på eller över din tröskelnivå och du behöver träna på maximal intensitet, så pass att du känner av att musklerna bli stumma och ”slut”. Återhämtningen bör vara 3-4 minuter lång eller längre. Om din livmoder skulle ”mjölksyreträna” under graviditeten borde väl sammandragningarna i princip bli riktiga värkar? Superhårda, intensiva kontraktioner med 3-4 minuter emellan låter nämligen väldigt likt förlossningsvärkar, inte sant?

Vanlig träning och livmodern

Fostret behöver alltid syre och fysisk ansträngning är en utmaning för den gravida kroppens förmåga att tillgodose fostrets behov av syre. Det finns nuförtiden många studier som visar att människokroppen fixar den här utmaningen bra. När den gravida tränar på måttlig intensitet sker en omfördelning av blodflödet i kroppen, så att fostret alltid ska få sina behov tillgodosedda. Om den gravida tränar på 95-100 % av Vo2 max (VO2 max är den maximala volymen syre i milliliter som du kan konsumera per minut per kg kroppsvikt vid fysisk högintensiv prestation) kommer blodflödet till moderkakan minska, den gravida drabbas av mjölksyra och fostrets syresättning minska. Detta kan påverka fostrets tillväxt negativt. De allra, allra flesta människor är inte i närheten av sin Vo2 max vid normal träning.

Gravida bör undvika anaerob träning, alltså den sorts träning där man syftar till att uppnå mjölksyra. Friska men inaktiva gravida bör träna måttligt intensiv (upp emot 70-75 % av Vo2 max) och friska tränande gravida tål något högre intensitet (85-90 av Vo2 max).

Är sammandragningar att livmodern tränar?

Sammandragningar är muskelarbete. Säkert har sammandragningar under graviditet någon slags funktion. Det sker en muskeltillväxt i livmodern, men att den skulle drivas av sammandragningarna tror jag är osannolikt.

Ger många sammandragningar mindre risk för värksvaghet under förlossningen?

Jag hittar inga studier som tyder på detta. Sammandragningarna hade i princip behövt vara riktiga värkar för att vara tillräckligt intensiva för att påverka mjölksyratröskeln. Det finns en rad andra riskfaktorer för värksvaghet som inte har att göra med sammandragningsfrekvens/intensitet under graviditeten.

Referenser

Vidare läsning på bakingbabies

Träning och graviditet

Träning och missfall

Att träna för två

Comments (2)

Hejsan, tack för en intressant inlägg!
Efter min vf så har min livmoder halkat ned något(vården säger absolut inget framfall).
Vid sex/orgasm så flyttar den sig så pass högt upp att jag inte når den – beror det på att den blir mindre av aktiviteten eller finns det någon känd anledning att den flyttar sig?

Enligt metoden hypopressiv (tror jag den hette) så kan man stärka bindväven så livmoder åker upp ett snäpp, tror du på denna möjlighet att träna upp bindväven att dra ihop sig (gärna motivering) ?

Hej. Om livmodern lyfts upp efter orgasm låter det som att du får en kraftig spänning i bäckenbotten av det. Eventuellt bör du då fokusera på avslappningsövningar.

Om du använder sökfunktionen här på bakingbabies.se kan du hitta två inlägg om hypopressiva övningar.

Leave a comment

Integritets Preferens
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.