Bäckenbottens utveckling under tonåren

Vad är bäckenbotten?

Bäckenbotten är en muskelgrupp som utgör det nedersta stoppet i bålen. Bäckenet är en skål av ben med en öppning i botten, och där på insidan finns bäckenbotten. Den lyfter och bär upp allt bukinnehåll och släpper också in, och ut, saker när det är aktuellt.

Vad gör bäckenbotten?

När bäckenbotten fungerar bra kan du kissa bra, hålla kiss och bajsa lätt. När det blir aktuellt kan du också föra in föremål, snoppar eller bli gyn-undersökt utan problem. Problem med dessa funktioner kan uppstå när musklerna är för spända eller för svaga.

Utveckling under tonåren

Liksom alla muskler som sker en utveckling under tonåren och tidig vuxen ålder. Du kan bli ditt ”starkaste och mest muskulösa jag” någon gång i ung vuxen ålder. Ju äldre du blir desto mer muskelmassa kommer du förlora. Och är du yngre, desto nyare är musklerna på att göra sitt jobb. Vi tror att vi i vissa fall kan påverka muskelfunktionen senare i livet med den träning och belastning vi utsätter kroppen för som unga. Det här kan både vara positivt och negativt.

Risk med för intensiv träning

Vad gäller bäckenbotten så har man i någon studie sett att unga kvinnor som tränar mer än 7,5 timmar i veckan kan riskera att få urinläckage i högre grad än andra, när de blir vuxna. Det finns ett liknande samband mellan intensiv träning som tonåring och risk för framfall som vuxen. Men för detta krävs över 21 timmars ansträngande aktivitet i veckan. Framfall innebär att någon av slidans väggar eller livmodern sänks från sitt ursprungliga läge. Det kan ge en rad symtom och problem om sänkningen blir omfattande.

Vad betyder det här?

Tonåren kan utgöra en särskilt sårbar tid där intensiv och regelbunden fysisk aktivitet kan ha en påverkan på musklerna i bäckenbotten och dess stödjestruktur. Intensiv och omfattande träning ökar risken att drabbas av urininkontinens och framfall senare i livet. Det här innebär inte att det är farligt eller dåligt att träna. Men det innebär att du som tonåring OCKSÅ behöver återhämtning och vila. Och om du upplever besvär från bäckenbotten ska du kunna söka vård. Du kan börja med att prata med en läkare på vårdcentralen, en barnmorska på ungdomsmottagningen eller hos en sån som mig. Jag är en fysioterapeut som jobbar med bäckenbotten. Oss hittar du här.

Vad ska du som tränare/ledare tänka på?

Du som tränare i en sport eller aktivitet som omfattar högintensiv träning behöver känna till saker om bäckenbottens utveckling under tonåren. Överbelastningsproblematik kan drabba alla idrottare. Det märker man ju kanske oftast som en smärta eller ökad frekvens av skador. Hos unga tränande tjejer kan överbelastning också märkas i form av bäckenbottenproblem. Detta är något som de kanske inte alls är beredda att prata med dig om. Det är därför viktigt att visa lyhördhet och respekt om du anar att det finns problem som gör att någon av dem du tränar undviker vissa moment eller hela träningstillfällen på grund av bäckenbottenbesvär. Jag vill också peka på vikten av att lyssna på kroppen och inte överbelasta bäckenbotten. Det är under de år som du tränar dessa unga som man lägger en grund som kan påverka bäckenbottenhälsan på sikt.

Bäckenbottens utveckling under tonåren

Har du några erfarenheter eller frågor får du gärna ställa dem i kommentarsfältet!

Alla inlägg i serien

Previous

Next

One Comment

  • Tänkte på det här med att musklerna är nya på sitt jobb. Jag minns i tidiga tonåren, typ 12-14, jag hade en kompis som var så fruktansvärt rolig och fick mig att skratta så att jag fick sätta mig på hälen ibland för att jag höll på att kissa på mig, det kom som droppvis i trosorna. Sen slutade det när jag var mer åt 15 och jag har inte haft problem med det igen. Jag antog att bäckenet växt så snabbt att musklerna inte hade hängt med. Är det vanligt? 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *