Är det någonsin okej att läcka urin vid tunga lyft?

a woman doing workout

En följdfråga till inlägget om min diskuterande utläggning om feminism och urinläckage vid tunga lyft är: Är det någonsin okej att läcka urin vid tunga lyft? Eller borde man alltid sträva efter att slippa det?

Jag är inte en person med korta svar och den frågan behöver besvaras med lite svängrum. Här kommer det!

Så här:

Det finns inga svartvita svar. Jag har absolut patienter jag kommer be att stanna upp och ändra något i sin träningsrutin, ifall de uppger att de läcker vid träning. Det finns också personer jag kommer göra en bedömning och säga att de kan köra på. Jag ska försöka ge två exempel på hur det kan se ut.

Johanna

Naturligtvis är Johanna en påhittad person och inte en riktig patient, men jag ska göra henne så verklig som möjligt. Johanna läcker urin, ganska mycket faktiskt. Hon läcker när hon tränar, men också då hon skyndar till förskolan, gör tyngre lyft hemma och när hon hostar och nyser. Hon upplever det som ett skämmigt problem och hon blir mycket ledsen när vi pratar om det.

Johanna har ett barn som är 4 och ett barn som är 4 månader. Läckagen fanns efter första barnet, försvann till stor del med tiden, förvärrades under graviditeten och är nu efter andra förlossningen ett större problem än tidigare.

I Johannas fall vill jag verkligen rekommendera henne att se över träning och vardag för att minska belastningen på bäckenbotten och läckaget. Grunden kommer bli bäckenbottenträning, men det räcker sällan helt. Vi behöver också hjälpas åt så att Johanna får bättre strategier för att lyfta, bära och koordinera bäckenbottens aktivitet med annan belastning.

Att undvika belastning och träning kan kännas lockande för Johanna, eftersom hon skäms så mycket och avskyr att använda trosskydd. Rent fysiologiskt är det helt fel väg att gå – hon blir då ”konserverad” i en muskulär svaghet och med eventuellt bristfälliga strategier för att lyfta, bära och röra på sig på ett sätt som är skonsamt för bäckenbotten. Jag skulle därför också tänka att generell styrketräning är en viktig del av hennes bäckenbottenrehab. Med vägledning av mig som behandlare, såklart.

Jaella

Jaella är tränar tungt och mycket och hennes urinläckage sker extremt sällan, och alltid vid mer utmanande pass. Det är när hon försöker öka vikter och motstånd eller då hon försöker pressa sina gränser lite extra. När hon landat på den nya nivån efter en stegring/ökning brukar kroppen acceptera läget, och då uppstår inga läckage vid den belastningen längre. Det finns också en gräns då Jaella springer, då hon efter en viss kilometer känner av att bäckenbotten blir något utmattad. Om hon råkar hosta eller nysa då, då kan hon råka läcka litegrann. I övrigt är allt bra, hon har inga andra symtom från bäckenbotten.

Läckagen kommer sig inte av att bäckenbotten är för svag, men i stunder då belastningen övergår dess kapacitet. Efter varje ökning verkar det som att bäckenbotten ”köper läget” och anpassar sin styrka och uthållighet till de nya förutsättningarna, efter några veckor eller så. Jag skulle ge Jaella informationen om att vi alla har någonslags ”tak” eller övre gräns. Vi vet inte i förväg var gränsen går, det är inte nödvändigtvis bättre att stanna långt under gränsen för att ha säkerhetsmarginaler. Men jag tror helt enkelt inte att de flesta bäckenbottnar tål oändliga stegringar av alla sorts träning. Men jag skulle alltså inte stoppat Jaella alls i dagsläget. Den dagen då Jaella märker att bäckenbotten inte vande sig vid den senaste stegringen eller det senaste tillägget i träning, utan att urinläckaget stannar kvar och inte försvinner – då hade jag också gett henne råd att stanna strax under den nivån. Men i övrigt skulle jag gett henne rådet att helt enkelt förbise mindre och övergående läckage.

Det jag menar med den svagaste länken

Som rehab-professionella råder vi ofta våra patienter att lyssna till kroppens svagaste länk, för det är ofta den som utgör en akilleshäl och innebär en skaderisk i framtiden. Man kan ha underfär samma tankesätt för smärta som urinläckage. Någon som söker en fysioterapeut för ett ständigt värkande knä kommer få råd om att ändra sina rörelsestrategier och få övningar som förhoppningsvis kan få bort smärtan. Någon som söker fysioterapeut för att ett knä värker till i samband med en stegring eller ökning av ett träningsprogram kommer få råd att lyssna på smärtan om den stannar, men om den är väldigt kortvarig och kommer vid specifika, men enstaka, tillfällen kanske det inte är så jättemycket som behöver göras.

Vad kan jag göra själv?

Att lyssna på kroppen är det mesta grundläggande rådet jag brukar ge. Hur kroppen reagerar på en aktivitet ger oss väldigt mycket viktig information. Påkallar kroppen en förändring, ge den det. Det lämpligaste brukar vara att ändra strategier, inte att sluta helt.

Vad ska jag lyssna efter då?

Det vanligaste jag uppmanar mina patienter att lyssna på kroppen om är:

  • Urinläckage
  • Smärta
  • Trötthet och tyngd i bäckenbotten
  • Bukväggsobehag vid diastas

Och på vilket sätt kan jag ändra mina strategier?

Ofta ger själva inlyssnandet på kroppen en ledtråd till vilka aktiviteter som behöver anpassas. Några tips jag brukar ge är följande:

  • Testa samma övning med en lättare vikt
  • Testa färre repetitioner av samma övning
  • Be någon kolla din teknik i utförandet av övningen
  • Testa ett alternativt utförande, vilket som helst. Ibland passar olika sätt oss olika bra.
  • Spänn precis de muskler du måste för att utföra övningen, inte ett dugg mer.
  • Andas flytande under hela övningen
  • Håll dig till de övningar som är symtomfria medan du håller på och bygger upp styrka och teknik

Är det någonsin okej att läcka urin vid tunga lyft?

Hoppas att det här svaret var nyanserat och begripligt. Ställ gärna följdfrågor i kommentarsfältet så ska jag göra mitt bästa för att svara!

Tips!

Meja Kvinnohälsa där jag jobbar finns förutom mig själv och Emma som är specialister inom kvinnors hälsa, även en PT och en kollega som är specialist i idrottsmedicin (med flera!). Behöver du hjälp med besvär som härrör till bäckenbotten och träning kan du få hjälp av oss fysioterapeuter, och behöver du bara vägledning till tyngre eller spännande träning som ändå är klok och hänsynstagande till bäckenbotten så finns vår PT.

Mina webbkurser är inte anpassade för dig om ligger på en hög nivå med tyngre träning, men om du vill ta de första stegen för att komma dit är de en bra början. Mer om dem här!

Previous

Next

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *