Bäckensmärta och amning

Bäckensmärta och amning – vad vet vi?

Påverkar amning återhämtningen från graviditetsrelaterad bäckensmärta?

Amning och kvarvarande bäckensmärta är ett ämne som kommer upp med jämna mellanrum. Så här är det kortfattade vetenskapliga läget enligt vad vi vet idag:

En studie har visat att amning verkar ha en skyddande effekt mot kvarstående bäckensmärta postpartum. Det finns också en rad studier som visat att amningsavslut inte alls påverkar om man har smärta kvar efter graviditeten eller inte.

Förr och nu

Tidigare har den medicinska världen ansett och trott att amningens hormonella inverkan kunde påverka återhämtningen av bäckensmärtor till det sämre. Man trodde då att amning bibehöll liknande uppmjukande hormonnivåerna i kroppen som under garaviditeten, efter förlossningen. Men nu har man i flera studier de senaste åren alltså sett att detta inte stämmer. Amning kan till och med ha en liten inverkan för att minska risken för utveckling av långvariga smärttillstånd från bäckenet.

Att bäckensmärta enbart beror på hormoner är en myt

Under en graviditet har hormonet relaxin en viktig roll i skapa fotfäste för graviditeten inuti livmodern och att ge moderkakan tillväxtmöjligheten. Relaxinet förbereder kroppen inför förlossningen, genom att mjuka upp stödjevävnad runt omkring bäckenet, livmoder och vagina. Förr i tiden trodde man att det fanns likamedtecken mellan relaxin och bäckensmärta under graviditet. Nu vet vi att uppmjukningen under graviditeten visserligen är kopplad till det som kicka igång bäckensmärta under graviditeten, men hormonet i sig är inte upphovet till smärtan. Relaxinnivåerna återställs inom kort efter förlossningen. Den hormonella kontrollen av mjölkproduktionen är en komplex process som involverar ett flertal olika hormon, men speciellt prolaktin. Prolaktin har nyligen visats hämma inflammatoriska processer och gynnar ledytornas återhämtning i inflammatoriska ledsjukdomar. Det finns, vad jag kan hitta, inga andra belägg för annan hormonell påverkan på bäckensmärta efter gravditet.

Alla vill ju inte amma

Vill du amma – fortsätt med det, och var trygg med att det inte spelar någon roll för din bäckensmärta. Vill du sluta amma – gör det, men kanske behöver du inte göra det just på grund av önskan om att bäckensmärtan ska bli bättre, eftersom vi inte har belägg för just det.

Jag kommer återkomma i ett inlägg om ett tag om kopplingen mellan bäckensmärta och bäckenbotten, för om det har det kommit intressant ny forskning.

Referenser:

Mer läsning om bäckensmärta efter graviditet finns här:

Previous

Next

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Integritets Preferens
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.