Hoppa till innehåll
Hem » Flödet » Om allt känns okej, är det okej?

Om allt känns okej, är det okej?

gold letter y on black background

Läsarfråga om “Om allt känns okej, är det okej?”

“Jag har fött tre barn vaginalt. Alla tre förlossningarna har varit normala, grad 2 bristning vid första i övrigt inga komplikationer. Nu efter 3:e barnet känner jag viss tyngdkänsla och skav. Tidigare har jag löptränat mycket men har accepterat att detta kanske inte kommer vara möjligt i framtiden – en hel del pga andra skador/begränsningar, det känns ok. Däremot skulle jag känna en oerhörd sorg om jag inte skulle kunna jogga lätt bakom barnen  för att lära dem cykla eller jogga minibarnlopp  med barn. Har gjort detta vid några tillfällen och det har känts helt okej. Ingen försämring eller nytillkomna besvär. Nu undrar jag: är det okej om det känns okej?”

Ja, om det känns okej måste det vara okej!

Ja, vi har inget annat att gå på än hur det faktiskt känns. Hur snippan ser ut efter en förlossning är inte alltid ett mått på funktionen. Det kan se “fint ut” och finnas massor med besvär. Det kan se “avvikande ut” och inte innebära några besvär. Skavkänsla kan vara enbart torra slemhinnor som känns, det behöver inte vara något som faktiskt är fel. Tyngdkänsla kan vara ett tecken på muskler som blir trötta efter en dag med ett eller tre barn. Det behöver heller inte vara ett tecken på att något ytterligare är fel.

Men du ska inte få symtom som eskalerar efter träning – det är ett tecken på att något överbelastas.

Behandla skavet

Testa att behandla de torra slemhinnorna med östrogenkräm, locobase repair eller vitt vaselin. Se om besvären försvinner om slemhinnorna blir mer välmående. Det kan ta några veckor, men väl värt att slippa skavet.

Sluta inte i förebyggande syfte!

Det finns ingen poäng med att undvika saker “bara för att”. Generellt är det mest negativa med symtom från bäckenbotten att de skapar en onödigt inaktiv livsstil. Alltså att kvinnor slutar motionera för att de vill undvika urinläckage etc.

Det är allvarligt för den generella hälsan att undvika saker som du vill göra och inte får symtom av. Även om det är för att du teoretiskt vill skona bäckenbotten från något som skulle kunna vara dåligt. Risken att något skulle kunna bli sämre med vår bäckenbotten finns kanske alltid, med tanke på ökad ålder och klimakteriet och sånt. Det kan hända, men det kanske inte händer. Du kommer inte kunna veta.

Vi är gjorda för att vara i rörelse!

Din bäckenbotten kommer också må bäst av att du är i rörelse. Det finns studier som säger att vanliga vardagsmotionerande kvinnor har minst symtom av bäckenbottendysfunktion.

Detta tangerar det jag skrev i detta äldre inlägg: Att våga komma tillbaks till träning efter en förlossning

Lycka till!

Tips!

Om du vill förstå mer om bäckenbotten och förlossningsskador och hur du bäst rehabar efter en förlossningsskada, missa inte mina webbkurser här.

Swishdonation
Om du upplevt att vår blogg varit dig till stor hjälp får du gärna donera! Använd i så fall QR-koden ovan eller Swisha till nummer 1236340384 med valfri summa.
Om du inte kan är det såklart lugnt, du kan istället visa tacksamhet genom att berätta om oss för dina vänner eller dela vår sida på sociala medier. Tack!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *