Hoppa till innehåll
Hem » Flödet » Deppighet vid amningsslut

Deppighet vid amningsslut

person standing on brown wooden dock

Deppighet vid amningsslut

Det här är en uppdaterad text som jag skrev som svar på en läsarfråga första gången för flera år sedan. Personen som skrev då hade upplevt att amningsslut triggade igång en slags depressivt tillstånd hos henne, och hon undrade om jag visste något om detta.

Depression vid amningsslut

Det är inte ovanligt att känna sig nedstämd eller ledsen när det är dags att sluta amma. För vissa är detta en brytpunkt och en omställning som kan trigga depression. För andra är omställningen efterlängtad och kommer som en lättnad. Många som upplever symtom av nedstämdhet kring amningsslutet upplever en ökad irritabilitet, oro, ångest eller humörsvängningar. Dessa känslor brukar återgå till normala nivåer inom några veckor. Vissa personer upplever att amningsslutet triggar en depression som kräver behandling. Om din nedstämdhet inte går över inom några veckor kan det vara klokt att be om hjälp och stöd på BVC.

Amning upplevs olika för alla. Vissa ammar inte alls, andra i en vecka och andra under flera år. Många blir förvånade över intensiteten i känslorna de känner till amningen, i vilken riktning känslorna än går. Vi behöver prata mycket, mycket mer om alla känslor som rör amning.

Finns det någon som riskerar att drabbas mer än någon annan?

När en person slutar amma kan de hormonella förändringar som amningsslutet medför ge vissa förändringar i humör och mående. Depression vid amningsslut är inget stor forskningsområde och de hamnar ofta i skuggan av eller slukas upp inuti begreppet postpartumdepression.

Man tror att det är sänkningen av prolaktin (hormon som är ansvarig för mjölkproduktion) som kan bidra till känslor av nedstämdhet och depression. Dessutom ger amning en regelbunden oxytocin-frisättning, och detta tror man att vissa individer kan känna av när dessa minskar.

Ju snabbare amningsavslutet sker, desto mer abrupt kan omställningen bli. Detta gäller både rent hormonellt, men också känslomässigt. Om du måste sluta amma innan du egentligen vill kan risken för nedstämdhet vara större. Individer med tidigare depressioner kan också ha en ökad risk. Även du som helt och hållet varit redo för amningsslut kan uppleva känslor av förlust och sorg. Det är en normal reaktion, lika normal som känslan av befrielse som någon annan känner. Det är ofta så att en och samma individ kan känna hela spannet av känslor.

Kan man bli deprimerad vid amningsslut?

Robust forskning saknas, men det finns några fallstudier och ännu fler anekdotiska berättelser om just depression vid amningsslut. är kopplad till barnets födelse och uppstår ofta inom första året. Man kan skilja man postpartumdepression från amingssluts-depression genom att lyssna efter upplevelse av debut. Postpartumdepression debuterar i de allra flesta fall inom de första månaderna efter förlossningen. Depression vid amningsslut kan debutera vid just amningsslutet. Symtomen kan vara sorg, nedstämdhet, irritabilitet men verkar enligt de berättelser som finns ofta inte blir lika allvarligt som postpartumdepression. Symtomen går ofta över av sig själv när individen kommer i balans med hormoner och livets nya rutiner.

Varför blir det så?

Depression efter amingsslut tror man att orsakas av en kombination av fysiologiska faktorer, situationsdynamik och känslomässiga triggers.

  • Menscykeln – Amningsslutet kan medföra en återkomst av menscykeln, om den inte redan är igång. En del upplever att PMS-symtom blir mer intensiva än tidigare, och detta kan också bidra till känslor av irritabilitet, ilska och nedstämdhet.
  • Hormonförändringar – Prolaktin, som stödje mjölkproduktionen, kan bidra till att du blir avslappnad och sover bättre. Oxytocin, som också frigörs vid amning, kallas ”må bra-hormon” och kan göra så att du allmänt känner dig upplyft. Efter amningsslut sjunger nivåerna av dessa hormon avsevärt, detta tror man att en del känner av.
  • Identitetskris – Amningsslutet kan innebära en kortvarig identitetskris. Under graviditeten och amningen delade du och barnet på din kropp. Det kan kännas oerhört skönt att få vara ensam om kroppen, men också tomt och sorgligt.

Skuldkänslor är också vanligt, speciellt om amningsslutet kom sig i en tid eller av orsaker som du inte själv riktigt rådde över. Det är vanligt att oroa sig för att ha gjort fel eller för att amningsslutet ska vara något negativt för barnen. Tänk att allt du gör är på grund av goda intentioner och att du vill ditt barn väl, det kommer hen alltid känna.

Hur länge kommer det kännas så här?

De flesta beskriver att måendet håller i sig i någon eller några månader. Om ditt mående inte stabiliserar sig bör du söka vård. Vänta inte om du känner att nedstämdheten gör det svårt att fungera i livet eller om du upplever suicidala tankar.

10 tips för att hantera nedstämdhet vid amningsslut

Beröm dig själv

Oavsett anledning eller tidpunkt för amningsslut så har du gjort ett bra jobb. Bestäm dig för att försöka bryta negativa tankespiraler och att berömma dig själv för någonting, om än så litet. Under perioden du mår dåligt kan du också med gott samvete tacka nej till saker som får dig att känna olust. Gör saker som du mår bra av!

Sök hjälp

En depression är en depression, oavsett om den kommer oprovocerat eller i samband med en viss händelse i livet. Om dina besvär inte går över inom någon vecka eller månad och ditt och din familjs liv påverkas av ditt mående bör du söka hjälp. Sök och ta emot hjälp. Läkemedel kan vara en del av behandlingen, liksom samtal. Om din dipp inte verkar vara övergående behöver du behandling!

Det är inte ditt fel

Det är inte ditt fel att du inte mår på topp just nu. Om du hade kunnat välja hade du ju valt något annat mående. Du har goda anledningar till det, om du själv har valt att sluta amma. Om det är någon annan omständighet som gjort att amningen kommit till sitt slut, så ligger detta kanske utanför din möjlighet att helt styra över. Amning är ett samspel mellan dig och barnet, och om barnet väljer att sluta så handlar detta inte heller om något avvisande mot dig.

Träning kan hjälpa

Fysisk aktivitet och träning kan påverka dina depressiva symtom till det bättre. Du kan behöva få någon annan humörshöjare än det som amningshormonen gav dig, och träning kan efter hand ge en ersättningseffekt. Du kan behöva komma upp i puls och bli svettig för att få endorfinkickar av träning, men för vissa fungerar andra lågintensiva motionsformen också bra. Testa dig fram!

Prioritera att äta bra

Det kan kännas svårt och omotiverat att äta bra när du precis slutat amma, men det kan vara extra viktigt nu. Du kanske inte behöver äta samma mängd som när du ammade, men näringsinnehållet är precis lika viktigt. Om det finns skäl att misstänka att du eventuellt lider någon brist av något efter graviditet och amning kan du boka en tid på vårdcentralen för att få råd.

Andas!

När du är stressad eller orolig knyter det sig i bröstet och axlarna blir spända. Du andas troligen snabbare än vanligt och varken fyller eller tömmer lungorna riktigt ordentligt. Försök att slappna av lite någon stund dagligen och jobba med din andning. Sänk axlarna, blunda och försök andas djupt ner i magen. I början kan det öka stressen, men när du övat ett tag kommer lugn och lindring.

Ta stöd från anhöriga och eventuell partner

Det kan vara svårt för dina närstående att se hur du mår och förstå dina känslor. Berätta vad som försiggår inne i dig och förklara på vilket sätt du behöver stöttning. Behöver du sova? Egentid? Se en rolig serie? Det mesta går att lösa om vi förklarar våra behov för våra nära och kära.

Fokusera på det positiva

Det finns fördelar med att sluta amma! Skriv upp en lista med de saker du själv ser fram emot och vad du längtar efter. Du får känna att detta steg framåt är positivt och spännande, även om du samtidigt fylls av motsatta känslor.

Jobba med sömn och vakenhet

För ditt psykiska mående är det viktigt med sömn. Det kan vara så oerhört jobbigt att andra påtalar sömnens vikt när du har ett litet barn att ta hand om. Men sömn hjälper till att både kropp och psyke får återhämta sig. Försök att gå och lägga dig i tid, undvik skärmar vars ljus gör dig onödigt vaken kvällstid och släck ner så att du får det mörkt runt omkring. Försök att få ihop minst 7 timmars sömn per dygn, oavsett om det blir sammanhängande eller ej.

Oxytocin från annan källa än amning

Oxytocin frigörs av hudkontakt. Massage, kramar, gos och kyssar frigör oxytocin. Om du upplever att det är till stor del hormonomslaget som påverkar ditt mående kan du planera in mycket annan beröring, för att göra övergången så mjuk som möjligt. Har du råd kan du boka in massage. Kan du gosa med ditt barn på annat sätt? Har du någon energi till det så är beröring från och av en eventuell partner också en oxytocinkälla.

Deppighet vid amningsslut

Använd gärna kommentarsfältet att dela erfarenheter!

Referens:

Breastfeeding cessation and symptoms of anxiety and depression: a longitudinal cohort study

Vidare läsning på bakingbabies

Fler inlägg om amning hittar du här.

1 kommentar till “Deppighet vid amningsslut”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *