Aktuell status
Ej anmäld
Pris
kr1700
Kom igång
eller
Kurs
Material

Träning efter kejsarsnitt (8 mån kurs)

OBS! Om du vill utnyttja Friskvårdsbidrag krävs oftast tilläggsinfo på kvittot. Hör av dig via mejl för att få hjälp med det.

Vad roligt att du är intresserad av den här kursen! Syftet med det mesta jag gör är att förmedla kunskap och hopp. Kunskapen jag vill förmedla här handlar om kroppen efter graviditet och hur du själv kan avgöra vad som är bra och vad som är mindre bra. Jag vill ge dig kunskaper som går utöver det jag ordagrant kan förmedla – jag vill att du ska kunna vara trygg att tänka själv och fri att testa dig fram.

Den här kursen är anpassad för dig som har en svag bäckenbotten, som fått en förlossningsskada, som haft ont i bäckenet under eller efter graviditeten eller som har en magmuskeldelning. Den passar också dig som inte har några besvär alls! Beroende på hur mycket utmaningar du har i din återhämtning kan du gå snabbare eller långsammare fram.

Utifrån min specialistkunskap om träning efter graviditet kommer du också få handfasta tips om träning och om övningar. Tanken är att du ska kunna använda både teori och praktik från den här kursen som en ledstång i trappan upp mot ”vanlig träning” och mot att kroppen ska kännas någorlunda normal igen. Jag undviker begrepp som att ”komma tillbaka” eller ”hitta formen”. För i slutänden är det en nyorientering i det ”nya normala” som är det rimliga. Kroppen är gjord för rörelse och motion. Min grund-devis är att ”allt som känns bra är bra” och att det i stort är ett mycket större hot mot vår generella hälsa att röra oss för lite än för mycket. Jag gillar egentligen ”efter-graviditetsträning” som ett eget begrepp. Det är bra för att det tydliggör att det finns en tanke bakom upplägget med träningen och ger en trygghet att det är anpassat för de specifika omständigheter som kroppen har just nu. Men det betyder verkligen inte att all motion eller träning som inte är anpassad för mammor skulle vara dålig eller potentiellt skadlig. Jag tänker att så länge du lyssnar in i din egen kropp efter obehag, smärta eller inkontinens så behöver du inte vara så orolig. Du har utrymme för att göra fel, och kroppen pajar inte för enstaka ”missar”. När det uppstår problem som har med belastning att göra har det att göra med överbelastning över tid, eller en akut överbelastning som är waaaay mer än vad kroppen orkar. Var vettig!

Under rubrikerna för Träningsprogram Nivå 1 (2,3,4) finns kommentarsfält, där kan du ställa frågor om kursens innehåll.

Träningsprogrammet finns alltså i fyra nivåer. Varje nivå är tänkt att räcka i två månader. De nya nivåerna ”öppnas” dock upp tre veckor efter varandra. Det är inte tänkt att du ska byta nivå direkt då, om du inte av något särskilt skäl vill gå snabbare fram. Då kommer dock träningsprogrammet ”ta slut” fortare än det är tänkt.

Teoridelarna är omfattande. Du behöver inte ha läst all information innan du börjar med träningen. Du väljer att läsa det som är aktuellt för dig.

Vad behöver du?

Allmänt:

  • Dator eller mobil

Material som du behöver för att kunna genomföra träningen som tillhör kursen:

  • Mjuka kläder att röra dig i
  • Lättare gummiband (Nivå 1)
  • Cirkel- gummiband (Nivå 1-3)
  • Små handdukar (Nivå 1-3)
  • Stol (Nivå 1-4)
  • Träningsboll (Nivå 1-4)
  • Träningsmatta (Nivå 1-4)
  • Handduksrulle (Nivå 1-4)
  • Mindre boll (Nivå 2)
  • Hantlar (Nivå 2-4: 0,5 - 1 kg, 1-3 kg, 3-6 kg och från nivå 4 ännu tyngre vikter vid behov) 
  • Kettlebells (Nivå 4)