Att springa med joggingvagn

Joggingvagn

Att springa med joggingvagn ger en frihet att träna och samtidigt ha med barnet. För många löpare känns det naturligt att fortsätta med löpningen även under småbarnsåren. Då kan en joggingvagn vara ett bra alternativ.

Vad är skillnaden mellan joggingvagnar och vanliga barnvagnar?

Joggingvagnar är designade att klara av varierad terräng och krav på annan slags stötdämpning, snarare än att vara lättmanövrerade så som cityvagnar. En traditionell barnvagn har ofta fyra hjul, en joggingvagn ofta tre (två bak, ett fram). En vanlig barnvagn värderas ofta för sitt lastutrymme, en springvagn har ofta inte alls något sådant att prata om.
Joggingvagnar är i regel tyngre och större i ihopfällt skick än en vanlig vagn, vilket gör att det för de allra flesta familjer inte är aktuellt att enbart ha en joggingvagn.

En annan viktig skillnad är att de flesta joggingvagnar inte heller är lämpade för spädbarn under 6 månader. Det handlar om att barnvagnen inte erbjuder tillräckligt med stöd för barnets huvud. För att ett spädbarn ska ligga tryggt behöver det kunna ligga helt platt eller understött på ett sådant sätt som det är i exempelvis i ett babyskydd. Löpning och jogging innebär ju att vagnen framförs i en högre hastighet än under en vanlig promenad, vilket innebär att risken för att bebisen utsätts för stötar från underlaget blir större. Vikten av att det lilla barnet sitter bra och säkert är ju stor.

Finns det något man behöver tänka på kring det här med joggingvagnar?

Jag har läst på de få studier jag kunnat hitta och jag har pratat runt med löpande vänner och kollegor. Allt för att samla ihop till ett inlägg med matnyttiga tankar och tips till er!

Olika sätt att hålla vagnen

Det finns, kort sagt, tre olika sätt att springa med vagn.

    • Springa med båda händerna på handtaget
    • Springa med en hand på handtaget
    • Knuffa/jaga vagnen

Handtagsanpassning

Vid det första alternativet springer du så som många kör en vagn vanligtvis, med båda händerna på handtaget. I ett löpsteg blir du lite kortare än vad du normalt är i gående, så du kan behöva sänka handtaget något.

Om du springer med en hand på handtaget är det ofta med rak arm. Detta möjliggör att du kommer en bit ifrån vagnen och får en möjlighet att ta ut stegen något. Här kan du behöva höja handtaget något snäpp.

Vad joggingvagnen gör med dig

Du får en minskad rörelse  i bålen när du springer med vagn jämfört när du springer utan vagn. Det gäller faktiskt både rörelser i rotation och rörelser bakåt/framåt. Springer du mycket med vagn kan du alltså behöva tänka på att ge kroppen annan träning som involverar rörlighet i bålen.

Om du springer med en hand på vagnen kan du behöva tänka på att växla arm, för att sprida rörelse och belastning jämnt mellan höger och vänster kroppshalva.

En del får också svårt att andas på samma sätt som vid vanlig löpning, i och med att rörelsemönstret i bålen förändras vid greppet om vagnen. Kom ihåg att inte över-spänna magen i ett försök att få ut extra mycket av träningen. Det är viktigt att släppa ut magen och låta andningen flyta fritt.

Många som springer med vagn får också en minskning av höftsträckningen, vilket kan göra att de inte tar ut höftböjarens fulla rörlighet. Att stretcha framsidan kan alltså vara ett bra komplement.

Steglängd och stegbredd

Vagnen kan, lite beroende på armföringen, bli ett hinder för normallång steglängd i löpningen. Det här kan kännas väldigt obekvämt för en del. Att växla mellan olika grepp och handpositioner kan vara fördelaktigt.

Energikostnad

Löpningen går i regel lite långsammare med barnvagn än utan. Energiåtgången är dock ofta densamma som vid normal löpning, i och med att det ofta går åt mer energi att göra om ett invant rörelsemönster. Att springa annorlunda än du brukar kostar alltså en del energi. Att köra ”knuffa/jaga”-varianten av vagnlöpning kan vara det som ger mest kardiovaskulära effekter.

Det kommer mera!

Imorgon kommer lite tankar om postpartumlöpning med vagn och mina mer prakiska råd kring köp av vagn. Stay tuned!

 

Referenser:

Previous

Next

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *