Webbkurser

Du kan läsa mer om varje kurs och klicka runt bland rubrikerna om du trycker på kursknappen. För att se hela innehållet behöver du köpa kursen.

Eller, egentligen är två av dem är i princip samma kurs, men med anpassning efter förlossningssätt. De är kurser med teori och träning. Kurserna innehåller 140 olika filmade övningar, ihopsatta i olika träningspass. Träningen är utmanande ”vanlig träning” men helt och hållet anpassad för dig som haft eller har ont i bäckenet, som har svag bäckenbotten, som fått en förlossningsskada eller har en magmuskeldelning.

Rehab efter bäckenbottenoperation är en kurs som inkluderar information inför operationen och rehabprogram fram till 12 veckor efter operationen. Det är teori om hur du bäst tar hand om kroppen och filmade övningar uppdelade i 6 nivåer. Kursen inkluderar också en föreläsning värde 359 kr. Har du tid och möjlighet kan det vara bra att köpa kursen några veckor innan operationen. Du har tillgång till kursen 4 månader efter köp.

Träna dig stark (med levatorskada!) är en åtta månaders kurs för dig som har en levatorskada. Den innehåller filmade övningar i fyra nivåer att utföra över åtta månaders tid, vägledning till hur du vågar stegra och råd för en aktiv vardag. Teoridelen är den mest omfattande av alla kurser och omfattar allt från anatomi, till vilka symtom och följder en levatorskada kan ge och vilka åtgärder du kan göra själv för att minska symtom, optimera funktion och hålla så god livskvalitet som möjligt, levatorskadan till trots. Du har tillgång till kursen i åtta månader. Utrustningen som krävs till kursen är samma som på bilden nedan.

Observera att kurserna i vissa fall innehåller länkar till övrig läsning på bloggen. Kurserna ger inte automatiskt tillgång till allt innehåll på bloggen (begränsningen är 15 inlägg i månaden, vill man läsa mer kostar det 29 kr). Det är pga två separata tekniska lösningar som inte går att samköra. Vi förstår att det annars skulle vara önskvärt. Du har tillgång till kurserna under flera månader, så förhoppningsvis kommer du under dessa månader ändå kunna läsa alla inlägg du vill, som dina 15 gratis inlägg.

Använd friskvårdsbidrag

Vi är inte anslutna till någon friskvårdstjänst, men om du kan köpa själv och lämna in kvittot till din arbetsplats så ska det fungera att ta det som friskvård. Du behöver dock ha skapat en inloggning först för att rätt uppgifter ska synas på kvittot som du kan skicka vidare till din arbetsgivare. Behöver du ytterligare information på kvittot?

Hitta det kvittot som har ”Kvitto för köp” i ämnesraden från info@bakingbabies.se, i din mejlinbox. Svara på det mejlet (inkludera kvittot) och skriv vad som behöver stå extra på kvittot för att din arbetsgivare ska godkänna det som friskvård. Vi fixar så snart vi kan och mejlar åter kvittot till dig!

Krävs det att jag har tillgång till någon speciell utrustning?

För träningskurserna efter graviditet och levatorkursen behövs detta. Bäckenbottenoperationskursen sträcker sig inte lika långt och kräver inte tyngre hantlarna eller kettlebells.

Kettlebells behövs inte om du exempelvis kan ersätta med hantlar eller motsvarande vikt på annat sätt. Om du inte redan har en uppsättning hantlar rekommenderar jag att byggbart hantelsett så att du kan kombinera ihop olika vikter.

Frågor och svar

Frågor om kurserna ställs i kommentarsfältet nedan. Frågor från ”Q” är vanliga frågor som vi lagt in, men du är välkommen att skriva en egen, ny fråga!

Comments (44)

Finns det vägledning om hur man ska göra för att aktivera bäckenbotten och magen rätt?

Svar ja. Det finns en vägledning både teoretiskt och genom praktiska övningar för att jobba med både bäckenbotten och mage.

Måste man ha fått en bedömning av sin mage av någon professionell innan man börjar?

Kursen är anpassad för att fungera även för den som har en konstaterad diastas, magmuskeldelning. Det innebär att den även fungerar för dig som inte vet om du har en diastas också. Träningen är dock tillräckligt ”vanlig” för att passa även dig utan magmuskeldelning.

Om jag har fött med snitt en gång, och vaginalt en gång – vilken kurs ska jag välja?

Anpassningen efter födslosätt handlar mer om var du är ”skörast” och var dina eventuella stygn sitter. Du väljer kurs efter senaste förlossningssättet.

Går det att fortsätta även om jag blir gravid under perioden?

I så fall skulle jag helst rekommendera jag dig att göra den baklänges, alltså att börja med de tyngre och avsluta med de lättare nivåerna. Det är dock svårt praktiskt i och med att kursens tyngre delar släpps ju längre fram i kursen du kommer. Kursen är på så vis inte riktigt anpassad för graviditet. Jag skulle också vilja avråda från ryggliggande träning senare i graviditeten, och det är det mycket av i nivå 1 och 2. Du får i så fall ha ett stort eget ansvar för anpassning.

Hur många gånger i veckan ska jag träna?

På varje nivå (fyra olika nivåer/svårighetsgrader) finns åtta olika träningspass som du utför och kombinerar som passar dig bäst. Det är inga live-moment i kursen, utan du väljer helt när och hur du ska träna. Jag rekommenderar i regel träning ungefär varannan dag. Kursen efter bäckenbottenoperation har dock övningsdelar som kan göras varje dag, de första veckorna.

Alla teori-delar i kursen finns från start, men det är många olika avsnitt och du väljer själv om och när du ska läsa alla.

Hur långa är passen?

Varje enskilt pass är beräknat att ta 25-30 minuter. Du kan välja att kombinera flera om du så vill.

Vilken för slags träning är det?

Det finns råd och vägledning till konditionsträning, men den träningen sköter du på egen hand. Träningspassen i kursen syftar till att öka muskelstyrka, uthållighet och koordination i mage, rygg, rumpa, ben och armar.

Passar kursen för mig som har framfall, diastas och muskelskador i bäckenbotten?

Tanken är att kursen ska vara anpassad för alla dessa problem, ja. Sedan innehåller kursen 140 olika övningar och exakt alla kanske inte känns bra för alla individer. Det finns teoretiska råd och tips hur du ska tänka kring träning för de olika tillstånden och ”felsökning” när något inte känns bra.

Kan man börja när man vill?

Ja, den startar för dig när du köper kursen och finns sedan tillgänglig i det antal månader som kursen innehåller (8 månader för träningskurserna efter graviditet och levatorkursen, 3 månader för operationskursen).

Är kursen lämplig för mig som inte har några besvär men ändå vill komma igång med träning?

Ja, anpassningen till diverse symtom och besvär gör inte träning efter graviditets-kurserna inte till en kurs för ”sjuka”. Det är helt vanligt träning.

Det var X antal månader sedan jag födde barn, kan jag börja kursen nu?

Börjar du kursen när det gått mer än 4 månader efter graviditeten kommer den första nivån vara lite för lätt, jag rekommenderar att du går igenom den snabbare än vanligt (1 nivå är annars beräknad att vara lämplig i två månader). Det är ändå bra att börja med den för att få grunderna.

Kan jag gå kursen om jag är utmattad?

Teoridelarna kan du ta i din egen takt under åtta månaders tid, så det tror jag. Den fysiska träningen är väldigt mycket ”rehab” i nivå 1 och 2, mer liknande vanlig träning i nivå 3 och 4. Om du kommer kunna tillgodogöra dig all träning beror på hur din kropp reagerar på fysisk aktivitet Om du inte mår bra av träning och belastning är den nog inget för dig. Samtidigt är tanken att den successivt stegrade träning ska bära dig framåt och göra dig starkare och tåligare.

Vilken teknisk lösning behöver jag ha för att kunna gå kursen?

Du behöver en dator, platta eller telefon med webbläsare.

Hur snart efter förlossning eller kejsarsnitt är det lämpligt att börja?

Den är tänkt att vara tillräckligt skonsam för att börja med redan första veckorna eller månaden och stegras successivt allt eftersom. Men samtidigt finns det inget i din slutgiltiga ”fitness” som avgörs av hur tidigt du börjar träna. Jag förespråkar att du ska vara i någon slags bebisbubbla( av njutning eller kaos) så länge du behöver, och börjar träna när du landat i ork och lust.

Fungerar kursen om man bor utanför Sverige?

Ja, bara du kan betala med mastercard eller visakort så fungerar det.

Hur mycket påverkar tidigare träningsvana?

Inte så mycket. Oavsett träningsvana så har kroppen gått igenom en liknande utmaning och alla måste börja delvis på noll vad gäller bäckenbotten och magmuskler till viss del. För vissa kan stegringen i kursen kännas långsam och utmaningen kan vara att ge kroppen tillräckligt med tid för återhämtning. För andra kanske det blir en tydligare utmaning att komma framåt med träningen. Jag tror att den är bra för både dig som tränat mycket eller väldigt lite.

Går kursens innehåll att spara ner?

Nej, du har tillgång till kursens material i åtta månader. Jag hoppas att du kommer ha tränat så mycket av programmen att du kan dem utantill när du är färdig. Jag hoppas också att du fått svar på alla dina frågor i teoridelen, så att du bär med dig dessa nya kunskaper när kursen är klar.

Släpps kursens innehåll som allt samtidigt eller lite allt eftersom?

Alla teoridelar finns från start. Träningsprogrammen rullas fram allt eftersom, med tre veckors mellanrum. Det är inte tänkt att man ska hoppa över till nästa steg direkt då, utan träna klart en nivå på två månader. Eftersom de är tänkta att följa kroppens egen läkning efter graviditeten vill vi inte att de ska gå att hasta igenom.

Finns det möjlighet att få individuella råd?

På varje avsnitt för en ny träningsnivå finns ett kommentarsfält. Där kan du skriva frågor och få kortfattade svar, samt läsa andras frågor och svar. Kursen innehåller ingen möjlighet till mer djupgående individuell rådgivning.

Hej
Jag har levatorskada på höger sida; en muskel helt av. Födde för 4 år sen. Kan känna tyngd, som att det buktar ner; värk i nedre magen. Inget framfall.
Är levatorkursen passande för mig?

Det låter som att den kan passa dig, ja! Tränar du något i dagsläget?

Om man tror sig ha levatorskada men inte bor i region som varken kan utreda sånt eller vill remittera och därför inte orkat bråka, så det kan ju vara nån annan skada som ger liknande symptom … Kan man ändå ha nytta av kursen?

Ja träningen är absolut bra ändå. Finns ju eventuellt delar av teorin som blir svårare att ta till sig, men som helhet tror jag det ändå ska vara positivt och värdefullt.

Anpassar man vikterna på hantlar och kettlebells själv eller är det förbestämda vikter i programmet? Jag är ganska van vid tung styrketräning och misstänker att vissa av vikterna kan vara för lätta för mig om det är förbestämda vikter som ska alla ska klara av. Behöver hitta en balans mellan att inte stressa fram men ändå känna att jag blir lite utmanad, annars kommer jag inte hålla i programmet i 8 månader är jag rädd.

Det går ju förstås att ta vilka vikter man själv vill, men går man mycket över rekommendationerna kan jag exempelvis inte påstå att träningen blir skonsam för bäckenbotten. Om du tänker på efter förlossnings-kurserna så är den anpassad efter att läkningen i kroppen pågår minst 12 månader. Samtidigt finns det också vägledning till hur det ska kännas och när man kan stegra, så jag tror alla gånger att en träningsvan person med god förmåga att lyssna in kroppens signaler kan gå längre än mina viktrekommendationer.

Har du däremot en förlossningsskada eller smärta skulle jagråda till att verkligen hålla rekommendationerna.

Med patienter jag kan undersöka bäckenbotten på (och all annan relevant funktion) går jag ibland mycket snabbare fram, men så vet ju väldigt mycket mer om personen än vad jag vet om kursdeltagare.

Leave a comment

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.