Webbkurser

Välkommen till Bakingbabies webkurser. Det finns tre huvudkategorier som du kan välja mellan nedan och under varje kategori finns länkar till kurserna och beskrivningar för vad de innehåller.

Kurserna är:

  • Träning efter vaginal förlossning
  • Träning efter kejsarsnitt
  • Rehab efter bäckenbottenoperation
  • Rehab efter diastasoperation
  • Träna dig stark med levatorskada
  • Bli fri från smärta och spänning

Observera att kurserna i vissa fall innehåller länkar till övrig läsning på bloggen. Kurserna ger inte automatiskt tillgång till allt innehåll på bloggen (begränsningen är 15 inlägg i månaden, vill man läsa mer kostar det 29 kr). Det är pga två separata tekniska lösningar som inte går att samköra. Vi förstår att det annars skulle vara önskvärt. Du har tillgång till kurserna under flera månader, så förhoppningsvis kommer du under dessa månader ändå kunna läsa alla inlägg du vill, som dina 15 gratis inlägg.

Använd friskvårdsbidrag

Vi är inte anslutna till någon friskvårdstjänst, men om du kan köpa själv och lämna in kvittot till din arbetsplats så ska det fungera att ta det som friskvård. Du behöver dock ha skapat en inloggning först för att rätt uppgifter ska synas på kvittot som du kan skicka vidare till din arbetsgivare. Behöver du ytterligare information på kvittot?

Hitta det kvittot som har ”Kvitto för köp” i ämnesraden från info@bakingbabies.se, i din mejlinbox. Svara på det mejlet (inkludera kvittot) och skriv vad som behöver stå extra på kvittot för att din arbetsgivare ska godkänna det som friskvård. Vi fixar så snart vi kan och mejlar åter kvittot till dig!

Krävs det att jag har tillgång till någon speciell utrustning?

För träningskurserna efter graviditet och levatorkursen behövs detta. Bäckenbottenoperationskursen sträcker sig inte lika långt och kräver inte tyngre hantlarna eller kettlebells. Diastasoperationskursen omfattar träning med hantlar, gummiband, boll, miniband och i en övning i slutet en kettlebell.

Kettlebells behövs inte om du exempelvis kan ersätta med hantlar eller motsvarande vikt på annat sätt. Om du inte redan har en uppsättning hantlar rekommenderar jag att byggbart hantelsett så att du kan kombinera ihop olika vikter.

Frågor och svar

Frågor om kurserna ställs i kommentarsfältet nedan. Frågor från ”Q” är vanliga frågor som vi lagt in, men du är välkommen att skriva en egen, ny fråga!

Observera att kurserna inte är tänka som vidareutbildning för kollegor eller yrkesverksamma inom respektive område.

Comments (58)

Finns det vägledning om hur man ska göra för att aktivera bäckenbotten och magen rätt?

Svar ja. Det finns en vägledning både teoretiskt och genom praktiska övningar för att jobba med både bäckenbotten och mage.

Mitt grundresonemang är dock att man väldigt, väldigt sällan behöver göra specifik ”magaktivering”, men där det behövs så finns instruktioner för det.

Måste man ha fått en bedömning av sin mage av någon professionell innan man börjar?

Alla kurser är anpassade för att fungera även för den som har en konstaterad diastas, magmuskeldelning. Det innebär att den även fungerar för dig som inte vet om du har en diastas också. Träningen är dock tillräckligt ”vanlig” för att passa även dig utan magmuskeldelning.

Om jag har fött med snitt en gång, och vaginalt en gång – vilken kurs ska jag välja?

Anpassningen efter födslosätt handlar mer om var du är ”skörast” och var dina eventuella stygn sitter. Du väljer kurs efter senaste förlossningssättet.

Går det att fortsätta även om jag blir gravid under perioden?

I så fall skulle jag helst rekommendera jag dig att göra den baklänges, alltså att börja med de tyngre och avsluta med de lättare nivåerna. Det är dock svårt praktiskt i och med att kursens tyngre delar släpps ju längre fram i kursen du kommer. Kursen är på så vis inte riktigt anpassad för graviditet. Jag skulle också vilja avråda från ryggliggande träning senare i graviditeten, och det är det mycket av i nivå 1 och 2. Du får i så fall ha ett stort eget ansvar för anpassning.

Hur många gånger i veckan ska jag träna?

På varje nivå finns i de flesta kursen olika träningspass som du utför och kombinerar som passar dig bäst.
Det är inga live-moment i kursen, utan du väljer helt när och hur du ska träna.

Jag rekommenderar i regel träning ungefär varannan dag. Kurserna efter operation har dock övningsdelar som kan göras varje dag, de första veckorna.

Alla teori-delar i kursen finns från start, men det är många olika avsnitt och du väljer själv om och när du ska läsa alla.

Hur långa är passen i de olika kurserna?

De flesta enskilda pass är beräknat att ta 25-30 minuter. Du kan välja att kombinera flera om du så vill.

Undantag finns för efter operations-kurserna där några av de tidigaste passen är mycket korta och mycket enkla, av den anledningen att man då är nyopererad.

Är framfall räknat till levatorskador? Skulle denna passa för framfall?

Det är lite tvärt om, att levatorskade-kursen tar höjd för att man också kan ha ett framfall. Men man kan ha framfall utan att ha en levatorskada. Träningen i kursen kan vara helt och hållet relevant ändå, men en del av teoridelarna som specifikt är riktat mot levatorskada är ju kanske inte relevant för dig om du ”bara” har framfall och inte levatorskada. Har tyvärr ingen kurs för ”enbart” framfall.

Vilken för slags träning är det i kurserna?

Det finns råd och vägledning till konditionsträning, men den träningen sköter du på egen hand. Träningspassen i kursen syftar till att öka muskelstyrka, uthållighet och koordination i mage, rygg, rumpa, ben och armar.

Passar kursen efter vaginal förlossning för mig som har framfall, diastas och muskelskador i bäckenbotten?

Tanken är att kursen ska vara anpassad för alla dessa problem, ja. Sedan innehåller kursen 140 olika övningar och exakt alla kanske inte känns bra för alla individer. Det finns teoretiska råd och tips hur du ska tänka kring träning för de olika tillstånden och ”felsökning” när något inte känns bra.

Kan man börja kurserna när man vill?

Ja, den startar för dig när du köper kursen och finns sedan tillgänglig i det antal månader som kursen innehåller.

Är kurserna efter graviditet lämplig för mig som inte har några besvär men ändå vill komma igång med träning?

Ja, anpassningen till diverse symtom och besvär gör inte träning efter graviditets-kurserna inte till en kurs för ”sjuka”. Det är helt vanligt träning.

Det var X antal månader sedan jag födde barn, kan jag börja kursen efter vaginal förlossning/kejsarsnitt nu?

Börjar du kursen när det gått mer än 4 månader efter graviditeten kommer den första nivån vara lite för lätt, jag rekommenderar att du går igenom den snabbare än vanligt (1 nivå är annars beräknad att vara lämplig i två månader). Det är ändå bra att börja med den för att få grunderna.

Kan jag gå en kurs om jag är utmattad?

Teoridelarna kan du ta i din egen takt under åtta månaders tid, så det tror jag. Den fysiska träningen är väldigt mycket ”rehab” i början och mer liknande vanlig träning i slutet.

Om du kommer kunna tillgodogöra dig all träning beror på hur din kropp reagerar på fysisk aktivitet Om du inte mår bra av träning och belastning är den nog inget för dig. Samtidigt är tanken att den successivt stegrade träning ska bära dig framåt och göra dig starkare och tåligare.

Vilken teknisk lösning behöver jag ha för att kunna gå kurserna?

Du behöver en dator, platta eller telefon med webbläsare.

Hur snart efter förlossning eller kejsarsnitt är det lämpligt att börja med efter-graviditets-kurserna?

Den är tänkt att vara tillräckligt skonsam för att börja med redan första veckorna eller månaden och stegras successivt allt eftersom. Men samtidigt finns det inget i din slutgiltiga ”fitness” som avgörs av hur tidigt du börjar träna. Jag förespråkar att du ska vara i någon slags bebisbubbla( av njutning eller kaos) så länge du behöver, och börjar träna när du landat i ork och lust.

Fungerar kurserna om man bor utanför Sverige?

Ja, bara du kan betala med mastercard eller visakort så fungerar det.

Hur mycket påverkar tidigare träningsvana för de olika kurserna?

Svar gällande kurserna efter graviditet:
Inte så mycket. Oavsett träningsvana så har kroppen gått igenom en liknande utmaning och alla måste börja delvis på noll vad gäller bäckenbotten och magmuskler till viss del. För vissa kan stegringen i kursen kännas långsam och utmaningen kan vara att ge kroppen tillräckligt med tid för återhämtning. För andra kanske det blir en tydligare utmaning att komma framåt med träningen. Jag tror att den är bra för både dig som tränat mycket eller väldigt lite.

Svar gällande ”Bli stark med levatorskada”:
Här börjar träningen på en låg nivå som kan kännas fjösig om du redan är igång och tränar. Jag vill dock få med all grunder i många olika muskelgrupper, så rekommenderar ändå att följa upplägget.

Svar gällande efter operations-kurserna:
Här kommer din tidigare träningsvana inte spela så stor roll, begränsningen utgörs av operationen.

Svar gällande ”Bli fri från smärta och överspänning”:
Det som kan spela roll är på vilken nivå du väljer att träna de övningar som rör musklerna runt omkring bäckenbotten, övriga delar av kursen rekommenderas att du börjar från början med.

Går kursernas innehåll att spara ner?

Nej, du har tillgång till kursens material i det antal månader som står på respektive kurs. Jag hoppas att du kommer ha tränat så mycket av programmen att du kan dem utantill när du är färdig. Jag hoppas också att du fått svar på alla dina frågor i teoridelen, så att du bär med dig dessa nya kunskaper när kursen är klar.

Släpps kursernas innehåll som allt samtidigt eller lite allt eftersom?

Alla teoridelar finns från start.

Svar om Efter graviditets-kurserna och ”Bli stark med levatorskada”:
Träningsprogrammen rullas fram allt eftersom, med tre veckors mellanrum. Det är inte tänkt att man ska hoppa över till nästa steg direkt då, utan träna klart en nivå på två månader. Eftersom de är tänkta att följa kroppens egen läkning efter graviditeten vill vi inte att de ska gå att hasta igenom.

Svar om rehab efter operations-kurserna:
I dessa kurser finns en stegring efter namngivna veckor (efter operationen) och du bör inte gå snabbare fram än dessa, då belastningen är noga uttänkt för att gå hand i hand med läkningen.

Svar om ”Bli fri från smärta och överspänning”:
Det finns en progress för några avslappningsövningar, som släpps fram allt eftersom. Men övriga delar av kursens innehåll/övningar finns som ett ”smörgåsbord” och tillgängligt redan från start.

Finns det möjlighet att få individuella råd i de olika kurserna?

På varje avsnitt för en ny träningsnivå finns ett kommentarsfält. Där kan du skriva frågor och få kortfattade svar, samt läsa andras frågor och svar. Kursen innehåller ingen möjlighet till mer djupgående individuell rådgivning.

Hej
Jag har levatorskada på höger sida; en muskel helt av. Födde för 4 år sen. Kan känna tyngd, som att det buktar ner; värk i nedre magen. Inget framfall.
Är levatorkursen passande för mig?

Det låter som att den kan passa dig, ja! Tränar du något i dagsläget?

Om man tror sig ha levatorskada men inte bor i region som varken kan utreda sånt eller vill remittera och därför inte orkat bråka, så det kan ju vara nån annan skada som ger liknande symptom … Kan man ändå ha nytta av kursen?

Ja träningen är absolut bra ändå. Finns ju eventuellt delar av teorin som blir svårare att ta till sig, men som helhet tror jag det ändå ska vara positivt och värdefullt.

Anpassar man vikterna på hantlar och kettlebells själv eller är det förbestämda vikter i programmet? Jag är ganska van vid tung styrketräning och misstänker att vissa av vikterna kan vara för lätta för mig om det är förbestämda vikter som ska alla ska klara av. Behöver hitta en balans mellan att inte stressa fram men ändå känna att jag blir lite utmanad, annars kommer jag inte hålla i programmet i 8 månader är jag rädd.

Det går ju förstås att ta vilka vikter man själv vill, men går man mycket över rekommendationerna kan jag exempelvis inte påstå att träningen blir skonsam för bäckenbotten. Om du tänker på efter förlossnings-kurserna så är den anpassad efter att läkningen i kroppen pågår minst 12 månader. Samtidigt finns det också vägledning till hur det ska kännas och när man kan stegra, så jag tror alla gånger att en träningsvan person med god förmåga att lyssna in kroppens signaler kan gå längre än mina viktrekommendationer.

Har du däremot en förlossningsskada eller smärta skulle jagråda till att verkligen hålla rekommendationerna.

Med patienter jag kan undersöka bäckenbotten på (och all annan relevant funktion) går jag ibland mycket snabbare fram, men så vet ju väldigt mycket mer om personen än vad jag vet om kursdeltagare.

Ann-cathrin Lindfors

Hej, jag blev opererad för framfall för c:a en månad sedan. Får jag fortfarande aktuella råd om jag köper programmet, eller är det försent att börja, med tanke på att en tredjedel av kursen reda gått. Kan man provträna en gång innan man köper?
Stort tack för en bra sida!

Hej! Det går såklart att hoppa in i kursen, men det är ju möjligt att de första träningsveckorna (av 12) inte alls är relevanta för dig. Teoridelarna är väl ungefär lika med, kanske en tredjedel är väl liksom ”passé” för dig. Det finns ingen provträningsfunktion i kursen tyvärr, och det är också omöjligt för mig att veta vilken vecka som skulle vara aktuellt för dig att börja med. Om du redan gjort mycket rehab under den månaden som gått sedan operationen kanske du kan hoppa in på ”rätt vecka” men om du inte gjort rehab behöver du kanske börja mer från början. Programmen ser olika ut från vecka till vecka.

Hej
Kan man kombinera programmet med annan träning också? Kondition ser ja men vi har börjat på mamma klass på en trängskedja och dit vill ja gärna fortsätta gå eftersom de ger oss lite socialt sysselsättning och möjlighet till träningspass även med bebis.
Eller blir kursen fel och ja bör välja.

Det går absolut att kombinera. Är du väldigt trött i en muskel efter annan träning går du ju bara hoppa över någon övning vid det tillfället.

Jag har framfall, hvilken webkurs ska jag välja?

Hej! Om du är nyförlöst skulle jag rekommendera någon av kurserna efter graviditet. Levatorskadekursen fungerar för dem som har framfall rent träningsmässigt och är absolut relevant (jag skulle köra samma träningsupplägg för någon med framfall, även om jag inte har en specifik ”träning för framfall”-kurs). I teoridelarna i levatorskadekursen finns det mycket om framfall och belastning som du kommer ha nytta av, men har du inte en levatorskada så är det helt klart en del av teoridelarna som är specifikt om den skadan som du inte kommer ha glädje av.
Så: med reservation för att du eventuellt får scrolla förbi en del skade-specifika texter så vill jag rekommendera ”Bli stark med levatorskada”.

Det var 5 månader sedan min forlossning, och jag har inte kommit igång med träning. Rekomenderar du fortfarande lavatorskadekursen?

Nej, om du är så pass nyförlöst rekommenderar jag den efter vaginal förlossning!

Hej!
Det har gått 8 månader sedan förlossningen, jag har tränat på egen hand och använt övningar jag fick från fysio efter förra graviditeten. Har inga större symptom men fortfarande en djup delning kvar och därför ville gå din kurs men vill inte börja från början eller vänta 3-6 veckor tills nästa nivå öppnas ,(kommer inte ha lika mycket tid senare på hösten dom nu). Kan bli att nivå 2 eller tom 3 är mer aktuella för mig. Går det att börja med det direkt? Eller ställa in det manuellt på något sätt?

Hej! Nej tyvärr, det går inte att ställa in manuellt. Verktyget vi använder för webbkurserna går tyvärr inte att fixa med på det sättet på individnivå. Jag förstår helt och hållet hur du tänker och varför, men vi har inte alls de tekniska funktionerna. Kan det vara så att du kan få nya övningar från fysioterapeuten du träffade tidigare?

Hej! Jag har köpt kursen Bli fri från smärta och spänning. Jag har en skada på pudendusnerven samt överspänd muskulatur pga en förlossningsskada. I ett inlägg som du skrivit 2016 kring nervsmärta skriver du att man vid nervproblem ska undvika knäböj och långvarig töjning. Ska jag hoppa över knäböjsövningarna i kursen? Jag har svårt att känna efter vad som fungerar för mig och jag tycker det är svårt att utreda vad som är symtomgivande (därav tycker jag att det är klurigt att testa mig fram och funderar på om jag bara ska hoppa knöböjen).

Mvh Åsa

Hej! I själva kursen finns kommentarsfält där du kan ställa alla frågor relaterade till kursen. Vill gärna att frågor ska samlas där så att fler kan se frågor och svar.

Jag tycker att du ska testa dig fram enligt vägledningen för när något eventuellt inte känns bra. Känns det bra är det bra, känns det dåligt kan det vara dåligt, under en period. Jag tänker att du ska lita på din egen känsla. Jag förstår att du tycker att det är svårt att känna, men grejen är ju att du och din kropp är fascit och det finns ingen bättre vägledning är just ditt eget mående.

Leave a comment

Integritets Preferens
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.