Höftböjarmuskeln – orsak till smärta på framsida lår efter graviditet

Det är gott om saker i ljumskområdet som kan göra ont under och efter graviditeter. Jag har tidigare skrivit om ligament inguinale och om symfyssmärta. Idag ska vi dock grotta ner i oss i höftböjarmuskeln – orsak till smärta på framsida lår efter graviditet. Här är ett urval av äldre inlägg:

graviditet

Höftböjarmuskeln består av två olika muskeldelar. Psoas Major kommer från ryggraden i länden och går framåt och fäster på lårbenet på ett utskott som heter trochanter minor. Iliacus kommer från insidan av höftbenskammen och går ihop med Psoas vid infästningen på lårbenet. Höftböjarens, Iliopsoas, viktigaste uppgift är att böja i höften.

Sittande ett problem

Personer som sitter eller ligger länge och sällan sträcker ut sig i stående kan få förkortningar i höftböjarmuskeln. Detta ses ofta hos sängliggande sjuka personer eller personer som sitter i rullstol. Mindre förkortningar av muskeln kan ses hos individer som sitter mycket. En kort iliopsoas kan ge svårigheter att helt räta på ryggen, det vill säga muskeln gör det den brukar göra. Den böjer i höften även om du står. På individer med lättare stramheter i muskeln kan förkortningen göra att bäckenet vinklas framåt och svanken ökar.

Graviditet

I samband med den bäckentippning som graviditet medför kan höftböjaren bli uppretad och öm hos gravida och postgravida. Dock är det svårt att veta vad som är hönan och vad som är ägget här. Förmodligen är det så att bäckenet vinklas framåt av graviditets-, vikts- och hormonella anledningar. En svaghet i höftböjaren kommer till följd av detta.  Det blir också trångt i området på grund av magen och omkringliggande stödjevävnad. Det kan uppstå rent mekaniska retningar som liknar idrottsskador.

Svårdiagnosticerat

Smärta i iliopsoas och i hela ljumskregionen är ofta svårdiagnosticerat eftersom det finns många olika strukturer som kan ge liknande besvär. Inre organ, slemsäckar, höftlederna i sig och musklerna omkring höften på både fram- och baksidan kan alla ge smärtor som fortplantar sig och förläggs i ljumsken och ner mot framsidan av låret. Den största slemsäcken i kroppen ligger också i anslutning till iliopsoas senor och smärta där kan vara närmast omöjligt att särskilja från muskelsmärta. Inflammation i denna slemsäck drabbar ofta unga vuxna. Det är mer vanligt hos kvinnor än hos män och ger smärtor som strålar ner från ljumsken mot låret och ger utslag på samma fysiska tester som smärta i höftböjarmuskeln. Orsaken verkar dock vara överansträngning i muskelsenorna, vilket gör att behandlingen i slutänden kanske ändå blir densamma.

Vad gör man åt det?

Muskler som kan behöva undersökas är musklerna på lårets baksida, ryggens bakåtsträckare, rumpmusklerna och de djupa bålstabilisatorerna. Att stärka magmusklerna och rumpmusklerna kan hjälpa till att skapa motvikt mot höftböjarens drag i bäckenet och på så sätt återställa hållning och muskulär balans. Besvär i höftböjaren är aldrig något isolerat problem utan handlar ofta om en muskulär obalans.

Du kan göra ett litet test på dig själv. Lägg dig på golvet med båda benen raka. Ta tag i ena knät och dra det mot bröstet. Om det andra benet lyfts automatiskt kan du ha strama höftböjare. Testa på båda sidor och se om det är någon sidoskillnad.

Höftböjarmuskeln – orsak till smärta på framsida lår efter graviditet

Graviditeten, magen, hållningen – allt kan samverka till att smärta i ljumskregionen uppstår. Det är viktigt att inte bli rädd och sluta röra dig. Det är inget farligt. Börja med det du kan – massera området, stretch och gör mjuka övningar som inte retar smärta. Vet du inte hur du ska börja är det klokt att ta hjälp av en fysioterapeut.

Varför ger jag så få specifika råd om övningar?

För att du, om du upplever att du har besvär, behöver söka upp en fysioterapeut och få en riktig bedömning och individuellt utformade råd! Det här är inga smärtor eller besvär som du behöver en kvinnohälsa-nischad fysioterapeut för att få hjälp med, det här ska vilken fysio som helst kunna.

Swishdonation
Om du upplevt att vår blogg varit dig till stor hjälp får du gärna donera! Använd i så fall QR-koden ovan eller Swisha till nummer 1236340384 med valfri summa.
Om du inte kan är det såklart lugnt, du kan istället visa tacksamhet genom att berätta om oss för dina vänner eller dela vår sida på sociala medier. Tack!

Leave a comment

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.