Träning efter diastasoperation

Träning efter diastasoperation/bukplastik. Finns någon tydlig evidens? Hur ska man börja rehaba/träna? Läser man diverse forum för plastikoperationer så verkar det inte finnas något tydligt svar på hur länge man ska vila, när man får börja lyfta och träna, hur man ska börja träna etc utan det verkar vara olika beroende på vem och vart man opererat sig.

Läsarfråga

Svar

Ja, jag har letat och hittat cirka noll studier med resultat som är vägledande för hur man ska rehabträna efter specifikt diastasoperationer. Det finns däremot en del kunskaper att hämta efter rehab från andra bukoperationer. Men det finns inget allenarådande vetenskapsgrundat generellt svar för när man får börja, hur mycket belastning man får utsätta sig för och så vidare. Därför är också svaren väldigt olika beroende på vem du frågar. Svaren skiljer sig åt från kirurg till kirurg och kan också grundas på något specifikt i valet av operationsteknik. Därför är det viktigt att du följer de råd just du fått.

Lyssna på din läkare

Du behöver i allra första hand ha koll på vad din läkare sagt utifrån operationen du genomgått och hur resultatet blev. Det fullt återhämtade slutresultatet av operationen kommer du se och känna först efter att ett år har gått. Men du kommer troligen känna dig rörlig och fri från operationsrelaterade smärtor ganska snart, och då behöver du medvetet hålla dig ifrån överbelastning. Om du anstränger magmusklerna för mycket alldeles för tidigt efter operationen kan du få blödningar och negativ inverkan på slutresultatet. 

I två inlägg kommer jag skriva om just diastaskirurgi. Jag har också släppt en rehabkurs för dig som behöver vägledning efter diastasoperation. Jag har mångårig erfarenhet av sådan rehab och har nu gjort ett rehabupplägg man kan köpa och följa.

Rehabupplägg efter diastaskirurgi

Direkt efter operationen kommer du ha omläggning över såret och instruktioner om att ha på en gördel. Gördeln ska du ha på dig 24 timmar om dygnet, och får bara tas bort när du ska duscha.

Svullnad och blånad i buken är normalt efter kirurgi och kommer försvinna inom de första veckorna. Tendensen att bli åter svullen vid relativ överbelastning kan dock finnas kvar länge, ibland så länge som ett år.

Inför operationen

Prehab är bra. De flesta som genomgår en diastasoperation har rehabtränat regelbundet (och till leda?) länge innan det är dags för operationen. Det finns en god poäng med att fortsätta med träningsrutinerna ända fram till operationen, och gärna lägga lite extra fokus på konditionsträning.

Första dygnet

Första dygnet är målet att komma upp och sitta och sedan stå. När du ska upp från liggande göra du små rumplyft så att du kommer mot sängens kant och nära kanten rullar du över på sida. Sedan fäller du ner båda benen från kanten och reser dig upp till sittande med hjälp av armkraft.

 När du ligger ner kan du försöka pumpa mycket med fötterna och pressa ner knävecken mot underlaget och sedan släppa. Detta för att öka blodcirkulationen.

Första veckan

Första veckan upplever de flesta som väldigt tuff. När du kommer upp och går kan det vara värt att gå lite framåtlutad, för att minska tryck och drag i magen. Detta är förstås istället jobbigt för ryggen, så du får känna efter och växla lite efter hur det känns. Efter ungefär 7-10 dagar upplever de flesta att de kan gå mer upprätt igen.

Du bör kunna stå upp och röra dig några minuter ungefär varannan vaken timme. Att vara för stillaliggande kan göra att du får ökad risk att drabbas av blodpropp. Genom att komma upp korta stunder ofta optimerar du också läkningen.

De första två veckorna ligger rehabfokus på att:

  • Sitta upp i sängen då och då
  • Stå och gå omkring hemma, någon ytterligare minut för var dag som går.
  • Djupandas

Andra veckan

Promenader kan man ofta återta successivt andra veckan, du bör undvika promenader som ökar pulsen mycket. Det innebär att du också gärna ska hålla dina promenader ifrån långa och branta backar. Anledningen till att du ska undvika att höja pulsen för mycket är att det kan orsaka en blödning i operationsområdet. Detta i sin tur kan ge upphov till komplikationer och skapa försämrade resultat eller behov av omoperation.

Du bör inte lyfta något tungt på flera veckor. Vad som är tungt (mätt i kilo) är svårt att svara på eftersom det också handlar om din tidigare styrka och objektets placering. Men du ska inte åstadkomma någon ökning av buktrycket, det är själva grejen. Du ska inte bära matkassar och inte lyfta ens de tyngsta sakerna i matkassen.

Efter två veckor

Nu har du klarat av det värsta!

Två veckor efter operationen kan du cykla på en stationär cykel, långsamt och i en position som känns skön. Det handlar inte om att få någon större pulshöjning, utan du ska cykla i ”promenadtakt” och handlar mest om att ersätta promenader utomhus ifall det är dåligt väder. Du ska fortfarande ha gördeln men du kan röra dig så mycket ”som vanligt” som det går med den. Det vill säga: På grund av smärta och gördeln kommer du nog ändå röra dig som en robot.

Du ska fortfarande inte lyfta med än 6 kg.

Efter fyra veckor

Du kan börja återgå till en träningsrutin men på mycket låg nivå. Det ska inte göra ont. Nivån är alltså mycket lätta vikter, inga höga buktryck och inga intensiva pulshöjningar. Du ska fortfarande inte lyfta med än 6 kg.

Promenader eller lätt cykling är fortfarande förstahandsalternativ för konditionsträning

Kom ihåg att stegra sakta. Läkningen pågår och du vill inte störa den med överbelastning. Fysisk aktivitet ska inte göra ont. Du bör inte stretcha bålen men kan börja med försiktiga små och enkla bålmuskelövningar av typen låggradig spänning medan du håller bålen stilla och istället rör armar och ben.

Efter åtta veckor

I de flesta internationella sammanhang ger man informationen att man åter får träna mer normalt efter 8 veckor. Löpning, simning och spinning bör fungera och när det fungerar bra kan du också lägga till successivt ökande styrketräning. Magträning med rörelse eller hög belastning bör du vänta 12 veckor med.

6 månader

Raka situps med yvigt utförande (alltså inte små crunch-övningar) och tunga plankor bör du vänta 6 månader med.

Träning efter diastasoperation

Hoppas det här inlägget är vägledande!

Previous

Next

One Comment

  • Tack för detta tydliga inlägg med så mycket information! Det gör att jag känner mig lite mer förberedd på min kommande diastasoperation.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Integritets Preferens
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.