Bärandets ergonomi

Bärandets ergonomi

Att vilja bära och hålla en bebis nära är ett naturligt, mänskligt beteende. Bärredskap hjälper föräldrar och andra som är nära barnet att bära barnet tryggt och bekvämt. Samtidigt får den vuxne händerna fria att utföra andra vardagliga aktiviteter. Win! Barnet mår bra, och den vuxne kan få göra något annat. Att bära kan dock vara tungt, och en del bebisar vill ju bli burna så väldigt mycket! Det finns inte mycket forskning om detta område. Men en gammal studie har faktiskt visat att bebisar som blir burna gråter mindre (1). Bara det är ju en anledning till att bära sin bebis. Över hela jorden har olika kulturers kvinnor hittat på olika praktiska sätt att bära med sig de små. Bärandets historia går långt bak i tiden. Det är naturligt, det är traditionellt och historiskt väl beprövat. Är det alltid bra?

Bärande i förhållande till lodlinjen

Mycket av resonemangen kring hållning och ergonomi utgår från ett begrepp som vi kallar lodlinjen. Det finns egentligen inga enkla förklaringar kring vad som är ”bra” och ”dålig” hållning. Men en grund utgår från en tänkt linje, en som hänger rakt ner från tak till golv. Om vi förhåller oss till denna raka linje kan muskler och skelett hamna i positioner som ger oss minsta möjliga energiförlust och slitage. Sett från sidan ska lodlinjen passera örat, axeln, bakom höften, rakt igenom knäleden och sluta strax framför fotknölen på utsidan. Nacken ska varken vara framåtböjd eller konstigt utsträckt. Skulderbladen ska ligga plant mot ryggtavlan och ryggen ska ha sin naturliga S-form.

Bära på ryggen

Studier om just bärande av barn finns det som tidigare nämnt inte så många. Vetenskap om hur bärande belastning påverkar kroppen finns det dock en del av. Vi vet till exempel att muskelaktiviteten i raka bukmusklerna ökar ju tyngre ryggsäck en person bär. Här kommer vi tillbaks till lodlinjen. Om jag ska parera en tung börda på ryggen kommer musklerna på framsidan få jobba för att parera detta. Detta kan innebära en ökning av svanken och en framåtskjutning av huvudet. Ryggsäcksbärande – eller att bära barn på ryggen – kommer alltså vara belastande för nacken och höfterna framförallt.

wp-1470852295890.jpg

Ryggsäcksforskningen har bland annat konstaterat att packning som väger över 20% av kroppsvikten ger så pass stora hållningsförändringar att de helst bör undvikas. Detta innebär att en person som väger 70 kilo inte bör bära mer än 14 kg(2).

Bära på magen

Att bära på magen kan ge en parerande rörelse bakåt, för att kompensera tyngdökningen på framsidan.

När det kommer till ryggradshälsan är det att föredra att bära på ryggen framför att bära på magen (5). Detta innebär att du som ofta har ont i ryggen förmodligen mår bäst av att bära barn på ryggen istället för magen. Det kan dock vara lämpligare att bära barn på magen av andra rent praktiska skäl.

Optimera din hållning i magbärande

Oavsett bärredskapets design och placering måste du själv tänka på din hållning.

Om du inte aktivt agerar på tyngdpunktsförskjutningen som sker när du bär barnet, kan du behöver luta dig något bakåt för att kunna hålla balansen. I relation till lodlinjen kan du få en ökad svank, en rundning i bröstryggen, översträckta knän och tyngre belastning på hälarna. Om bebisen dessutom skulle vara för högt placerad i bärselen/sjalen kommer du  behöva luta dig bakåt för att kunna röra huvudet. Detta förstärker den hållningsförskjutningarna.

Ett aktivt stående med bärredskap innebär att du aktivt skjuter fram tyngdpunkten något så att du känner att vikten är jämt fördelad mellan hälarna och framfoten. En nyckel till bättre hållning kan vara att placera bröstkorgen över bäckenet och ha en mjuk svikt i knäna när du står. Detta kräver en liten grundaktivering i magmusklerna och skapar kanske ett litet högre buktryck. Om du känner att detta påverkar din bäckenbotten negativt ska du ta en paus.

Olika bärredskap ger olika förutsättningar

I en studie från 2016 (4) jämfördes olika bärredskap och hur dessa påverkade bäraren. Jag kan inte läsa ut exakt vilka fabrikat selarna är ifrån, men enligt bilderna i studien är den en traditionell Baby Björns-liknande variant, en liknande en Ergobaby och en ringsjal. Jag VET inte att det är just dessa märken, men jag kallar dem det för enkelhetens skull, okej?

I denna studie jämfördes kvinnor och män, och muskelaktiviteten hos de olika könen under bärandet. Det fanns signifikanta skillnader i att män fick mer muskelaktivitet i kappmuskeln och erector spinae vid bärandet, oavsett bärredskap. Kvinnor fick istället mer aktivitet i raka bukmuskeln.

wp-1470923150061.jpg

wp-1470923140787.jpg

Min tanke om detta är att kvinnor som bär ett barn generellt hittar tillbaka till en tyngdpunktsförskjutning de hade under graviditeten, ofta med en svag bakåtlutning. Min tolkning är att män inte har samma automatiska hållningsjustering och därför jobbar mer med de muskler som rätt uppochner blir tyngda av bördan.

 

bäcken 006

 

Mer läsning om graviditeters påverka på hållningen finns här. 

Här ska också tilläggas att det inte går att utläsa om detta är en könsskillnad som finns även utan graviditeter inblandade. Kanske har även kvinnor som inte varit gravida eller fött barn generellt ett annat bärande-muskel-rekryteringsmönster än män. Mer forskning behövs innan vi vet.

För båda könen blev belastningen på axlar och rygg högre, ju högre vikt de bar i bärredskapet.

Olika modeller av bärdon

Baby-björnmodellen skapade högst tryck mot axlarna. Ergobaby-modellen skapade minst tryck, ringsjalen mitt emellan. Ergobaby-varianten med vadderade axelband fördelade också trycket bäst. Jag kan tycka att det blir lite konstigt att jämföra en ergobaby-typ av bärredskap med en ringsjal. I min värld hade det varit mer relevant att jämföra en sjal som är knuten över båda axlarna.

Det var också ergobaby-varianten som gav minst trötthet efter bärande, och ringsjalen och baby-björnvarianten gav ungefär lika stor trötthetseffekt.

Baby-björnsmodellen och ringsjalen gav båda minst effekt på hudtemperaturen. Bärselen på grund av tyg som andades (mesh), och ringsjalen på grund av enkelt tyglager av bomull. Varmast var ergobaby-varianten. Detta är väl nackdelen med polstring i axelband och höftbälte.

Slutsats från denna studie var också (4) att bära barn är en förhållandevis tung aktivitet och att när barnets vikt övergår 10 kg bör tiden som den vuxne bär barnet begränsas.

Slutsatser bärandets ergonomi

Baserat på den forskning jag läst är min generella rekommendation att du inte bör bära ett barn som väger över 20% av din kroppsvikt på ryggen och inte över 10 kg på magen. Naturligtvis är detta tidsberoende. Detta kan variera beroende på bärarens egen utgångsvikt och fysik naturligtvis. Men tiden är en viktig faktor. Hur ofta, hur länge. De muskler som belastas är magmuskler, ryggmuskler och musklerna mellan skulderbladen och upp över axlarna. När du börjar bära ska du göra det korta stunder och sedan öka tiden successivt. Detta för att musklerna ska hinna hänga med och bli uthålliga nog för uppgiften. När du bär lägger du på dig en övervikt du eventuellt inte har kroppsliga resurser för att bära. Förutom musklerna handlar det om lederna och en mängd andra faktorer.

Ps: Tack Elvira, Matilda och bebis för bilder!

Ps2: översta bilden är tagen på mitt jobb, men på min lunchrast. Vän av ordning kan vara lugn, jag bloggar inte på jobbet. 

Referenser:

  1. Increased carrying reduces infant crying: a rondomized controlled trial
  2. The effect of backpack heaviness on trunk-lower extremity muscle activities and trunk posture
  3. The effects of body posture by using Baby Carrier in different ways
  4. Baby carriers: a comparison of traditional sling and front-worn, rear-facing harness carriers
  5. How does the way a weight is carried affect spinal loads?
  6. Effects of walking speeds and carrying techniques on intra-abdominal pressure in women
  7. Structure and function of the abdominal muscles in primigravid subjects during pregnancy and the immediate postbirth period
  8. Assessing Infant Carriage Systems: Ground Reaction Force Implications for Gait of the Caregiver.

Previous

Next

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *