Muskelskadans olika faser

Muskelskadans olika faser

Återhämtning efter muskelskada

Den akuta fasen, dag 1-5

Den akuta fasen efter skadan innebär att gapet mellan de brustna eller nyopererade muskelfibrerna fylls med blod och ger upphov till en svullnad. Detta skapar i sin tur en inflammationsreaktion som fortgår i upp till 72 timmar. Den akuta fasen ger sig alltså uttryck i smärta, svullnad, rodnad och en lokal temperaturökning. Svullnaden i sig skapar tryck som skapar celldöd under de första 24 timmarna, och frisättning av nedbrytande proteiner skapar fortsatt svullnad, syrebrist och celldöd. Därför är den viktigaste åtgärder för att begränsa omfattningen av en akut skada att minska svullnaden. (Tänk på det om du stukar foten illa! Linda hårt!)

Läkningsprocessen kan störas av att inflammationsprocessen förlängs av en infektion, en blodutgjutning eller något annat. Om inflammationsprocessen blir omfattande och svullnaden stor kan stygn gå upp.

Reparationsfasen, 5 dagar till 6 veckor

Reparationsfasen, fas två, börjar 5-6 dagar efter skadan/operationen med att de döda cellerna successivt byts ut mot nya. De nya muskelcellerna  börjar bygga ärrvävnad i utrymmet efter skadan. Skadeområdet börjar också få nya blodkärl. Reparationsfasen börjar överlappande med den akuta fasen och återfinns mellan 48 timmar och 6 veckor efteråt. Edter cirka 10 dagar har ärrvävnaden mognat så att den inte längre är den skadade muskelns svagaste punkt.

Remodelleringsfasen, 6 veckor till 12 månader

Den tredje och sista fasen pågår kallas remodelleringsfasen och pågår mellan 6 veckor  till tolv månader efter skadetillfället eller operationen. Kollagenfibrerna lägger sig mer ordningsamt och skapar ett starkt och stramt ärr och funktionen återställs. Nu börjar de nya muskelcellerna mogna och bli funktionsdugliga. Reparationen pågår och gör så att ärrytorna dras ihop. Det tar dock lång tid innan muskeln är tillbaks till den styrka den hade innan skadan.

Kroppsegen återhämtning och rehabträning hellre än operationer

Inom idrottsmedicinen anses ”konservativ behandling” vara förstahandsalternativet för muskelskador, detta innebär att muskeln ska läka ihop av sig själv. Detta fungerar oftast bra för generella skelettmuskler. När det gäller bäckenbotten och muskelskador som uppstår efter förlossning är verkligheten lite annorlunda. Eftersom dessa muskler fäster i mittlinjen i mellangården kommer dessa muskler liksom dra ihop sig som små rullgardiner inne i bäckenet då de brister. Bäckenbottens muskler kommer i de flesta fall inte hitta tillbaks och läka på rätt anatomisk plats om de inte sys ihop korrekt.

Muskelskadans olika faser – bäckenbotten

Det finns dock studier som visar på att många av de mindre bäckenbottenskadorna läker ihop med gott resultat. Utifrån dessa faser kan man dra paralleller till en kvinnas mående efter förlossning. Eftersom bäckenbottens muskler sträcker ut sig upp emot 360 procent under en förlossning, så kommer det finnas mikroskador i åtminstone någon muskel hos de allra flesta. Utifrån ett idrottsmedicinskt perspektiv är den första veckans återhämtning av stor vikt. Vila och kylbinda är en viktig del av behandlingen första veckan!

När man sytt din bäckenbotten

Oftast så sys vaginala muskelskador och andra slemhinnebristningar med trådar som löses upp av sig själva inuti kroppen. Tråden löser upp sig av vätska och bryts ner. För att tråden ska försvinna behöver den alltså vara i en fuktig miljö. Därför kommer trådändar som sticker upp utanpå huden inte lösas upp som de ska, dessa behöver ofta tas bort om de råkar uppstå. Annars blir känslan som att gå omkring med taggtråd i underlivet.

Många blir stressade över hur kort, eller hur länge stygnen sitter.

Det är viktigt att veta att trådarna ger stöd så länge de sitter kvar, så att ha kvar trådar ett bra tag är sällan något dåligt. Slemhinnan läker ofta på bara någon vecka och huden i mellangården på 2 veckor. De djupare muskellagren tar mycket längre tid på sig. Därför väljer man ofta olika tråd för hur länge den ska sitta kvar och ge ett stöd. Tråden kan se ut som fiskelina eller som en pytteliten fläta och har olika nedbrytningstid utifrån en rad olika faktorer.

Om du läser i din journal kan du ofta få reda på vilka trådar man sytt med.

Det finns en massa olika, men här är några av de vanliga:

  • Monocryl ger stöd till såret i 20 dagar och bryts ner på 90-120 dagar.
  • PDS ger sårstöd i upp till 6 veckor och bryts ner fullständigt på 180 dagar.
  • Vicryl rapid ger stöd till såret i 10 dagar och har absorberats efter 42 dagar, ”vanlig” Vicryl  ger sårstöd i 30 dagar och absorberas på 56-70 dagar.

Källa till detta är (och en förteckning över fler trådar finns på) backenbottenutbildning.se

Tips!

Om du vill förstå mer om bäckenbotten och förlossningsskador och hur du bäst rehabar efter en förlossningskada, missa inte webbföreläsningen här!

Alla inlägg i serien:

Previous

Next

7 Comments

  • Hej! Jag opererade mellangården för 30 dagar sedan idag. Kniper ett antal ggr per dag, men känner än så länge typ ingen skillnad.. Tror du att det är för att det har gått så pass ”kort” tid sedan operationen? Musklerna hade varit av ett år, så kanske är de fortfarande så tunna och svaga ännu?
    Tacksam för svar!
    /Sandra

      • Tack för svar!
        Då jag läser om remodelleringsfasen så tolkar jag det lite som att det är först då musklerna börjar vara funktionsdugliga/fungerande/brukbara, men att de fortsatt är svaga då? Men det kanske är väldigt olika hur fort man känner att musklerna har blivit lagade och faktiskt funkar?
        Hoppas ju såklart av hela min kropp och själ att inget har gått sönder i mig… Jag har varit otroligt försiktig, det mest ”riskabla” jag har gjort är att åka bil sittande i max 10 min x 2 ( alltså fram och tillbaka, men med liggande vila en stund mellan turerna), 9,5 dygn efter op. Känns ju otroligt sorgligt om något skulle ha gått sönder så lätt… Borde jag inte ha märkt om någon muskel gått sönder? T ex fått stor smärta i mellangården? Börjat blöda, eller annat?

        • En muskel som inte använts på en tid pga skada kommer ju rent mekaniskt vara brukbar då den är lagad, men det tar minst 12 veckors styrketräning för en muskel att få en träningseffekt. Dessutom ska du inte knip så mycket och så hårt kort efter en operation att du ens ska få en ”volymökande styrketräningsefekt” på de första kanske åtta veckorna efter en operation, knip ska i början bara handla om att öka blodcirkulation och stimulera läkning. Så vad gäller muskelfunktion så behöver du vänta jättemycket längre innan du kan utvärdera något.

          Om du inte haft en infektion, påslag av smärta, blödning osv så borde det ju rimligen inte varit något som gått upp/gått sönder.
          Det bästa är förstås att du hör av dig till din vårdgivare för individuell bedömning om du är orolig.

          • Tack för svar! Kan det vara normalt att inte känna skillnad vid knip ännu? Känns som att det fortfarande bara är ena sidan som är lagad, trots att det är 5 veckor sedan operation idag :´( .. Tror du att det fortfarande kan börja fungera knipet på den sidan som främst opererades? Hoppas så att det är som du skriver, att det inte går att utvärdera muskelfunktionen på länge, så att det finns hopp ännu.. Att det faktiskt kan vara så att det om några veckor känns att det finns knip på båda sidorna…
            Och att man kommer känna sig mindre och mindre öppen med tiden..
            Jag har inte haft infektion eller blödning, däremot så har jag vissa dagar mer ont än andra i skinkan, det strålar/värker (den sida som lagats mer), men det stod i hemgångsbrevet efter op att sådan smärta brukar bero på nerver som sträckts vid op.. Är så rädd att den smärtan istället ska bero på att alla eller någon muskel gått sönder..

          • Jag tycker att du ska höra av dig till din vårdgivare med frågor. Jag tolkar dig som att du har en känsla av att något inte stämmer och jag tror inte att något jag kan säga dig kommer lugna dig? Du borde inte ha starkare knip eller så nu, men du borde rimligen känna att det finns någon slags före/efter-skillnad med operationen. Om du har en levatorskada skulle det dock kunna vara så att du har kvar alla symtom av den, och det ger en känsla av att operationen inte gett så stor effekt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Integritets Preferens
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.