Att komma över förlossningsrädsla

Att komma över förlossningsrädsla

Att bemöta och behandla förlossningsrädsla

Rubriken antyder att förlossningsrädsla är något som går att ”komma över”, vilket låter som något lätt. Det är egentligen inte alls min mening. Men med all respekt till dina rädslor – alla slags rädslor går att bemöta och förmodligen minska i dignitet. Så om du är beredd att söka och ta emot hjälp kan din förlossningsrädsla säkerligen också underlättas.

Det viktigaste först

Det första steget i att hantera rädslan är att sätta fingret på vad du är rädd för. De olika rädslorna bemöts naturligtvis på olika sätt. Rädslan kan vara något du tagit till dig efter att ha hört eller läst om andras upplevelser, något som blivit till skräckhistorier för dig. Ibland kan oron vara en del av en mer generell ångest. Ibland är rädslan en frukt av ett personligt trauma eller tidigare övergrepp. Ibland kan också rädslan höra ihop med en depression under graviditeten. Dessa olika bakomliggande faktorer kan behöva tas i beaktning. Ibland genom samtal med barnmorska, ibland genom terapi eller läkemedelsbehandling för ångest eller depression. Ta dig själv på allvar och våga sök hjälp!

Aurorasamtal

Inom det svenska mödravårdssystemet finns ofta ”Auroramottagningar” som är specialiserade på förlossningsrädsla och samtal med kvinnor och deras partners. Dessa mottagningar kommer kvinnan i kontakt med efter att barnmorska på MVC remitterat dit. Besöken är ofta förhållandevis långa samtal, ibland upp emot fem tillfällen. Syftet är bland annat att komma fram till en skriftlig planering som kvinnan kan känna sig nöjd och trygg med. Sedan ska alla som träffar kvinnan under förlossningen kunna ta del av denna planering och följa den.

Svenska siffror säger att de flesta kvinnor som går på speciella förlossningsförberedane samtal på grund av förlossningsräsla är nöjda med samtalen, men många har kvar sin rädsla även efter att de fött. I en svensk studie har man sett att många som fått behandling för förlossningsrädsla fortfarande har kvar den 7-14 år efter förlossningen, vilket tyder på att den behandling som idag ges inte är sådär jätteeffektiv.

Det finns också psykologer inom Mödra- och barnhälsovården som du kan komma i kontakt med gratis via MVC/BVC. Dessa arbetar med blivande eller varande föräldrar för barn mellan 0-6 år och är specialister på psykiska besvär eller oro under graviditet och tidigt föräldraskap.

Hur ska du bemöta din förlossningsrädsla?

Här kommer mina tips!

  • Skäms inte för hur du mår

Det är otroligt vanligt att vara förlossningsrädd och du är inte en sämre människa för att du hyser alla dessa tankar och känslor. Du är en tänkande individ som vill det bästa för dig själv och ditt barn. Var stolt över det!

  • Prata om hur du mår.

Prata, prata, prata. Verbalisera dina känslor tillsammans med din partner, dina vänner och din barnmorska. Ju bättre du kan sätta ord på rädslorna, desto lättar blir de att hantera. Om du går på bokade samtal med en professionell, ta med din partner på åtminstone ett av samtalen. Om du inte upplever att stödet du får via mödravården räcker kan du också ta hjälp av en KBT-terapeut. Detta är dock tyvärr något du får göra privat.

  • Hitta en trygg barnmorska

Våga öppna upp för din barnmorska och be att höra hennes funderingar kring det du lyfter fram. Känner du att ni inte passar bra personkemiskt, be om möjligt att få byta. När du får förtroende för din barnmorska kommer du uppleva att råden och planeringen blir mycket tryggare för dig!

  • Gå en förlossningsförberedande kurs

Här är alla olika, både vad gäller behov, intresse och ekonomi. Jag tror inte att en förlossningsförberedande betalkurs är nödvändigt för alla och envar , men för de som har möjlighet kan det absolut vara bra. Hör dig för och läs recensioner om vilken kurs som kan passa er bäst.

  • Anlita en doula

En doula är en kvinna som arbetar med ge stöd till den födande kvinnan och hennes närmaste under graviditet, förlossning och den första tiden efteråt. En doula har inget medicinskt ansvar, hennes mål är att bidra till en trygg förlossningsupplevelse. Detta är en tjänst som kostar pengar naturligtvis, men var oavsett ekonomisk möjlighet öppen för tanken att ta in extra stöd – kanske har du jättestor nytta av att ta med en vän?

  • Behöver du undvika skräckhistorier?

Läs inte på Familjeliv (och BakingBabies kanske)  och påminn dina vänner och bekanta att allt du behöver höra just nu är lättsamma förlossningshistorier.

  • Behöver du hårda fakta?

Lär dig allt du kan om normalförlopp under förlossningar, statistik och försök skilja mellan faktiska och föreställda risker.

  • Lär dig slappna av på kommando.

Lär dig andas djupt och långsamt. Läs böcker, lyssna på avslappningsinspelningar eller gå en kurs i avslappningsteknik. Lär dig att reglera spänningsgraden i kroppen, det är enormt energikostsamt om du inte kan slappna av mellan värkarna vid en vaginal förlossning. Du behöver din energi, se till att om möjligt kunna bespara dig själv från ”onödig” energiförlust.

  • Acceptera att förlora kontrollen

Du kommer inte kunna kontrollera allt under förlossningen, men det behöver inte betyda att du är helt maktlös. Tänk över de stretegier du kan ha för att känna kontroll i en svår situation. En del upplever att styra en TENS-apparat ger dem något kontkret, styrbart att fokusera på. Och kom ihåg att personalen garanterat har sett och hört allt – så det finns inget i din kontrollförlust som kommer chocka dem i alla fall.

  • Ta för givet att du kommer spricka

Det är bättre på att förbereda dig mentalt på att du kommer spricka, åtminstone någonting litet. Det du kan förbereda dig på är att kräva att bli bra bedövad, undersökt och ihopsydd.

Kejsarsnitt som utväg

Ingenstans i den här serien har jag tagit upp ”kejsarsnitt som utväg” för förlossningsrädsla. Varför? Därför att jag inte lägger någon värdering i huruvida du ska förlösas via snitt eller vaginalt. Jag lägger heller ingen värdering i att faktiskt ”lyckas” överkomma rädslan så pass att du genomgår det du var rädd för. Det jag önskar förmedla är att du ska lyssna på dig själv. En del rädslor mår du bra av att överkomma, en del rädslor mår du bra av att få undvika. Jag kan inte säga någonting om hur det är för dig som läser detta. Rädsla för smärta under förlossningen och rädsla för fysiska skador är de vanligaste orsakerna att önska kejsarsnitt. En del som genomgår samtal för förlossningsrädsla får trots allt en negativ förlossningsupplevelse och önskar kejsarsnitt nästa gång. Att genomgå en förlossning verkar i studier inte minska rädslan för de flesta tidigare förlossningsrädda.

Att komma över förlossningsrädsla

En del vill ha hjälp och stöd för att komma över förlossningsrädslan, och får också precis den hjälp de behöver. De finns studier som tyder på att förlossningsrädsla i sig är förknippat med längre förlossningsförlopp och akuta kejsarsnitt. Om du därför upplever att din rädsla faktiskt är behandlingsresistent kan det faktiskt bli ett medicinskt skäl att istället planera in ett kejsarsnitt.

Syftet med den här serien har varit att ge lite input så att du själv kan tänka kring din rädsla. Jag ville också ge lite förslag på eventuella åtgärder. Vart dina tankar och dina eventuella åtgärder tar dig och din rädsla, det vet jag inget om.

Berätta gärna! Kom först och främst ihåg – jag hejar på dig!

Swishdonation
Om du upplevt att vår blogg varit dig till stor hjälp får du gärna donera! Använd i så fall QR-koden ovan eller Swisha till nummer 1236340384 med valfri summa.
Om du inte kan är det såklart lugnt, du kan istället visa tacksamhet genom att berätta om oss för dina vänner eller dela vår sida på sociala medier. Tack!

Alla inlägg i serien:



Comments (1)

Vilket klokt och inkännande inlägg!

Leave a comment

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.