Individuella frågor och svar

Jag måste hitta ett sätt att styra upp och ta betalt för seriös rådgivning. Jag får så mycket mejl och det tar timmar för mig att sätta min in i alla lång historier och ge vettiga svar. Som det är nu ger jag kortast möjliga svar och hänvisar i så stor utsträckning jag kan till inlägg jag redan skrivit. Tills jag har kommit på en bra lösning för att ta betalt för rådgivning får detta vara ett alternativ.

Standardsvaret

Jag kommer i de allra flesta fall att någon gång hamna vid att svaret är ”Du måste träffa en vårdgivare IRL”. Det finns ingen möjlighet i världen att ersätta det. Det  finns en karta på fysioterapeuter inom kvinnors hälsa här. Det finns många som inte står med på den listan, så du kan lika gärna ringa runt och fråga på alla mottagningar du har runt omkring dig.

Fråga om bäckensmärta efter graviditeten

Jag hade svår foglossning hela graviditeten och nu sju månader efter förlossning har jag fortfarande problem. Jag var överrörlig i bäckenet redan från början (har diagnos EDS-ht) så det bidrar säkert. Jag har haft kontakt med sjukgymnast hela tiden och fått enkla stabiliserande övningar, men upplever ibland att även detta försämrar. Nu senast sa sjukgymnasten att så länge jag ammar kommer jag ha problem av foglossningen, men min EDS kräver styrketräning för att stabilisera lederna, och styrketräning är inte aktuellt med foglossning. Sjukgymnasten är ingen expert på foglossning/bäckensmärta och hon har sagt att jag borde kontakta nån som ”vet mer”, tex specialistmödravården, men de hade jag kontakt med redan under graviditeten och de kunde inte bidra med något. Jag vet inte vart jag ska vända mig! Vissa dagar är helt ok och jag kan gå en kortare promenad i lugnt tempo, andra dagar känns det som att allt låser sig och jag kan inte stödja på ena benet utan att det skär av smärta. Har du nåt tips hur jag ska gå vidare? Ska jag traggla vidare med mina enkla övningar? Är det rimligt att tro att jag kommer bli bättre efter avslutad amning?

Svar

Träning för  bäckensmärta och EDS behöver inte vara varandras motsatser alls. För dig med EDS kan återhämtning och vila vara prioritet ett, och att du oavsett om det handlar om vardagsliv eller träning bör försöka få till adekvat återhämtning. Hur sover du på nätterna? Går det att göra någon förändring på den fronten? Jag vet inte exakt hur din sjukgymnast definierar ”styrketräning” men jag brukar tänka att all träning ska vara så smärtfri det går, men gärna utmanande för både styrka, stabilitet och uthållighet. Tror inte att det är rätt väg att gå att ”bara traggla vidare med enkla övningar”, men stegringen bör gå successivt. Jag ser ofta rehabprocessen som 4 månader lång, där jag stegrar övningar mellan var fjärde till sjätte vecka. I min uppfattning är det annat är amning som påverkar överrörligheten i bäckenet, så där är jag inte heller överens med din behandlare.

Tips på läsning:

Fråga om att påverka utfallet av förlossning

Hej, är i vecka 33 med tredje benet och undrar nu lite om det finns något JAG kan göra för att undvika bristningar och förlossningsskador? Förstår att det beror på många omständigheter jag inte råder över, men kanske kan jag göra NÅGOT?

Svar

Det här frågan är svår att svara på. Nej – för att det aldrig kan vara kvinnans eget fel att hon får en bristning. Men det finns ju saker som kan skydda en kvinna mot en bristning, handhavande av personal, position vid krystskede etc. Men sånt som kvinnan själv kan göra, typ massage för mellangården etc finns inga vetenskapliga belägg för att det ger någon effekt.

För sfinkterrupturer är riskfaktorerna: stort barn, avvikande bjudning, instrumentell förlossning ( i Sverige oftast med sugklocka), att vara könsstympad och att vara förstföderska. Inget av det går ju direkt att påverka inför en förlossning. Däremot har jag skrivit ett inlägg med lite tips inför förlossning här – Tema: Förlossningsförberedelse

Du kan också läsa inlägget om Epi-No samt om att smörja mellangården med olja. 

Fråga om ont i bäcken och svanskota

Hej!
Jag har varit gravid 2 ggr tätt, fick mitt första barn juli -17 och andra september -18. Hade foglossning/bäckenbesvär båda graviditeter men det var mycket värre under den andra. Det var värst i främre fogen. Nu, nästan 1,5 år efter sista förlossningen, har jag fortfarande ont, både i bäckenet och svanskotan. Jag var noga med att börja lugnt med träningen, och har inte joggat/sprungit. Provade att jogga ett par ggr i höstas men kom inte många meter innan ”nu-går-jag-av-känslan” kom. Var hos sjukgymnast i somras och fick övningar. Hon konstaterade instabilt bäcken och att jag är överrörlig i mina leder. Svanskotesmärtan var svår att hitta svar på vad den berodde på. Jag upplever det som att ”spetsen” sticker ut mer än tidigare men det kanske bara är en känsla. Får ont när jag sitter ner längre stunder och när jag varit ute på långpromenad. Trycker jag på blygdbenet/blygdbensfogen gör det ont. Får ont när jag sover på sidan, det kan hugga till ibland i vissa rörelser. Tex om jag vänder mig om snabbt och inte hinner flytta med benet, kan inte göra utfall. Nu vet jag inte riktigt hur/om jag ska gå vidare. När ”bör” smärtan försvinna? Är det fortsatt träning som gäller? Kan mitt bäcken ha blivit snett?
Jag gick upp 21 kilo andra graviditeten men de är borta så jag är normalviktig och jag styrketränar 3-4 ggr/vecka samt promenerar. Har fått alla möjliga råd, kiropraktor, naprapat, att jag borde röntgas. Jag har hela tiden tänkt att det ska bli bättre med tiden. Hur tycker du att jag ska göra?

Svar

Har du läst min serie om bäckensmärta efter förlossningen? Hur tänker du när du läser den, stämmer det överens med den behandling du fått och den träning du gör? Jag undrar också lite över den styrketräning du gör, vad utgörs den av? I min värld borde väldoserad och anpassad träning vara behandlande för dina symtom. Jag samarbetar mycket med en duktig kiropraktor, inte för att jag egentligen tror på att bäcken kan bli sneda etc, utanför att symtomlindrande behandlingar ofta är viktiga för att orka hålla uppe motivationen för rätt långvarig och rätt tråkig rehabträning. Du beskriver ont i svanskotan, vilket får mig att fundera på om du har överspänd bäckenbotten. Röntgen är ju ingen lösning i sig. Vad ska man göra åt eventuellt fynd på en röntgen? Det finns ett fåtal läkare i Sverige som opererar bäckenleder, men det är ju långt ifrån ett förstahandsalternativ.

Jag skulle nog säga att du behöver träffa någon som kan undersöka både dina bäckenleder och din bäckenbotten, och som också kan se över den träningen du utför – behöver något läggas till, tas bort eller göras annorlunda?

Två frågor om vad som räknas som förlossningsskada


Vad räknas som besvär efter förlossning / efter förlossningsskada?


Den barnmorska jag träffat frågar om jag är inkontinent, jag svarar nej, men att det ofta smärtar i mellangården, att det är lite ömt och ömmar mer om jag är lite hård i magen, då måste jag trycka med handen för att få ut bajs. Men det ryckte hon mer eller mindre axlarna åt. Så. Om ingen inkontinens ska jag räkna mig som besvärsfri?

Svar

Jag tycker inte att det går att gå på diagnoser eller läsning i förlossningsjournalen för att avgöra om någon är förlossningsskadad eller ej. Du kan ha missade skador som ej syddes bra vid förlossningen och du kan, tyvärr, ha råkat träffa vårdgivare som inte tar dina symtom på allvar och inte har kompetens att undersöka dig och ge en rättvisande diagnos. Jag tänker att besvär efter förlossning är precis det orden betyder, något som tillstött under graviditet eller efter förlossning/kejsarsnitt. Förlossningskada tänker jag att ska vara en skada – på leder, muskler, stödjevävnad eller mjukdelar som kommit från just en vaginal förlossning. Detta kan du alltså ha och uppleva symtom av, även om du inte fått en diagnos.

Du är besvärsfri om du är besvärsfri, så tänker jag. Hra man symtom som påverkar kiss, sex, bajs och livskvalitet så har man problem som behöver tas på allvar. Något av det den andre frågeställaren nämner får mig att tänka på en buktning av bakre slidväggen. Om dina symtom inte går över av sig självt ska du gå till en gynekolog och kolla upp. Du skulle också kunna gå till en bäckenbottenfysioterapeut för att få en bedömning och rådgivning.

Tips på läsning:

Swishdonation
Om du upplevt att vår blogg varit dig till stor hjälp får du gärna donera! Använd i så fall QR-koden ovan eller Swisha till nummer 1236340384 med valfri summa.
Om du inte kan är det såklart lugnt, du kan istället visa tacksamhet genom att berätta om oss för dina vänner eller dela vår sida på sociala medier. Tack!

Leave a comment

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.