Hur knip ska kännas

”Jag undrar över hur hårt ett bra knip ska kännas. Min pt som är inriktad på ”mamma-träning” tycker inte att mitt knip känns vid höftbenen och har bett mig att själv känna med ett finger. Jag tycker att det finns ett ganska tydligt knip och en (lite mindre tydlig) uppåt-rörelse men har ju inget att jämföra med. Ska det klämma åt hårt om fingret? Vad räknas som tillräckligt för att man kan anse sig återhämtad i bäckenbotten efter en förlossning?”

Läsarfråga

Jag skrev en serie inlägg om just detta med bäckenbottens funktion i höstas, vill hänvisa till dessa inlägg:

Jag vill vara oerhört tydlig:

Någon som känner på din mage KAN ALDRIG uttala sig om din bäckenbottenfunktion. Du själv ska lita allra mest på din egen bedömning av ett knip runt fingret. I serien jag länkar till ovan får du mer vägledning om hur det ska kännas.

När du har ett finger i vagina ska du känna både ett knip (runt fingret) och ett lyft. Knipet kommer främst bakifrån och från sidorna. Lyftet drar fingret uppåt och framåt.

Känn efter idag, fortsätt träna på och utvärdera sedan om någon månad.

Det viktigaste är att musklerna svarar på träning. Om de inte gör det kanske du antingen faktiskt kniper fel. Eller så är det möjligen något som inte är helt hundra i återhämtningen efter förlossningen. Jag brukar mäta enligt en 0-5 skala som jag beskriver i inläggen jag länkar till här ovan. För jag ska kunna rekommendera tyngre träning brukar jag vilja att bäckenbottenstyrkan ska var minst motsvarande en 3-4 på skalan. Vad som räknas som återhämtad efter förlossning är ju annars väldigt individuellt, men symtomfrihet vad gäller urinläckage, tyngdkänsla och ingen smärta är väl det viktigaste.

Swishdonation
Om du upplevt att vår blogg varit dig till stor hjälp får du gärna donera! Använd i så fall QR-koden ovan eller Swisha till nummer 1236340384 med valfri summa.
Om du inte kan är det såklart lugnt, du kan istället visa tacksamhet genom att berätta om oss för dina vänner eller dela vår sida på sociala medier. Tack!

Comments (2)

Har en fråga angående träningsvärk av knipträning. Antar att man kan få träningsvärk i bäckenbottenmusklerna som vilken annan muskel som helst, men jag undrar om det kan kännas ”högre upp” mer i livmodertrakten? Har börjat få en ilande/molande känsla som strålar upp från slidan mot livmodern i samband med knip. Födde barn för snart fem veckor sen och har knipit flitigt sedan förlossningen.
Tack för denna guldgruva av information!

Hmmm, ja alltså precis som du säger så kan träningsvärk i bäckenbotten existera, men att det ilar uppåt livmodern är inte jättevanligt. Jag skulle, bara för säkerhets skull, ringa barnmorskan och påskynda efterkontrollen. Inte för att jag tycker att det låter alarmerande, men för att det är bra att extrakolla. Ta det lite lugnt med knipen så länge! Grattis till bebisen förstås också!!

Leave a comment