Spänna magen vid löpning?

Spänna magen vid löpning?

Ibland känns det som att jag har ett informations-korståg mot det här med konstant magspänning. Så många patienter jag träffar som jag får be att släppa ut magen, gång på gång. Vi alla är så fostrade att en smal mage är det bästa vi kan åstadkomma i livet, att en indragen magen är något vi alla gör utan att ens reflektera.

Idag tänkte jag prata med er om magspänning och löpning. Även här utgår jag lite från begreppet ”tension to task”. Så fort du står upprätt kommer du ha en viss muskelaktivitet i kroppen. När du börjar röra dig framåt kommer muskelaktiviteten öka. Och börjar du springa kommer spänningen i kroppen hänga på uppåt. Jag menar alltså inte att du ska vara helt slapp i kroppen när du springer. Nej, för då hade du inte kommit framåt alls.

Du ska inte ha en extra påslagen spänning i magen

Du ska inte slå på en spänning i magen när du springer. Lika lite som du ska hålla ett knip i bäckenbotten när du springer. Du ska heller inte försöka spänna rumpan när du skjuter ifrån i ett gång- eller löpsteg.

Bålen är viktig för löpare

Jag håller med om att bålen är viktig för en löpare. När jag själv tagit mig i mål på marathon och lidingölopp har det varit min ländrygg det varit allra mest synd om. Jag hade aaaabsolut haft trevligare sista kilometer på långdistansloppen om mina bålmuskler helt varit med på banan alla 30-40 kilometrarna. Men mitt problem har inte varit oförmåga att spänna, utan om bristande uthållighet.

Spänna magen

Bålen behöver röra sig i ett vridningsmönster när du springer, och en generell bålspänning kommer bara hindra det. Du kommer röra dig ineffektivt och stolpigt med en grundläggande påslagen magspänning. Det går såklart att spänna magen vid löpning, men troligen kommer det hindra din progress. Du behöver vara så avslappnad som möjligt och låta kroppen sköta den adekvata graden av spänning som behövs helt själv.

Kolla på löparna

Jag älskar att stå vid målgången av lopp och kolla på alla dem som faktiskt fullföljt loppet. Det blir aldrig så tydligt som just där att det finns lika många sätt att göra rätt som det finns människor. De flesta löpare kommer välja ett sätt att springa som passar deras kropp bäst. Om du inte har specifika problem med smärtor eller skador, försök att inte styra kroppen för mycket.

Kortsiktigt tänkande

Det är lite för sent att börja tänka på din magmuskelstyrka eller uthållighet när du faktiskt ska springa. Istället kanske du bör lägga in generell träning i din vardag.

Vidare läsning

Magmuskler, hållning och löpning

Referenser

Effects of 8-week core training on core endurance and running economy

Effects of minimal dose of strength training on running performance in female recreational runners

Comments (1)

Det där tycker jag är så spännande! Får ofta smärta lik ”mensvärk” när jag springer. Efter 2km typ så måste jag bryta och lägga mig. Har kopplat det till svag bäckenbotten då det ofta dyker upp 2 veckor innan mens. Men kanske inte är det som spökar ändå, intressant!

Leave a comment

Integritets Preferens
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.