Mensvärksliknande besvär vid träning

Läsarfråga om mensvärksliknande besvär vid träning. Kommer den från bäckenbotten? Vad gör man åt det?

Vid löpning under lång tid eller vid annan intensiv träning får jag ont. Det blir som anfall som känns som mensvärk. Tänker att detta handlar om min bäckenbotten. Är den överansträngd? kommer krampen pga överspänning? Eller är den svag och behöver knipövningar? Finns det något sätt att veta det på?

Läsarfråga

Den här frågan är svår att svara på. Smärtan KAN kanske härledas till bäckenbotten, men då känns den ofta liksom inuti/nedifrån eller mot svanskotan till. Bäckenbottensmärta kan komma som ”anfall” i form av muskelkramp. Är det bäckenbotten som känns borde du kunna få samma svar av andra triggande saker. Känns det mer som mensvärk, och mer i magen till skulle jag tro att det inte är bäckenbotten som känns.

”Felsöka” när du har ont

Det svåra är också att för att ”felsöka” borde man egentligen undersöka dig precis när du du har anfallet. Kanske kan du träffa en bäckenbottenfysio och springa på löpband för att se om du kan trigga smärtan, och sedan undersöka? Det hade nog varit min lösning, ifall jag träffat dig som patient.

Bäckenbotten

Om det är bäckenbotten som gör ont under eller efter träning är det något bäckenbotten vill säga dig. Jag skulle tolka smärtan som ett tecken på att intensiteten och belastningen är för hög. I de fallet skulle jag vilja råda dig att sänka träningsnivån till en grad där du vet att smärtan och krampen inte kommer dyka upp. Från den nivån kan du sedan öka långsamt (en stegring var tredje vecka brukar vara rimlig) och se om du kan vänja kroppen och bäckenbotten vid en högre belastning.

Muskelkramp

En muskelkramp är när musklerna plötsligt dras ihop och blir hårda och spända. Det sker med sådan kraft och hastighet att det gör ont. Kramp händer då och då och håller oftast i sig en mycket kort stund. Men smärtan kan ligga kvar upp till 24 timmar efteråt. Man vet inte riktigt varför muskler drabbas av kramp. En av teorierna är att det handlar om muskeltrötthet och samspelet med nerverna som styr muskelsammandragningarna. Kramp händer oftast när musklerna är trötta och sker oftare i början av ett nytt träningsupplägg.

Vätskebrist

Äldre teorier om varför muskelkramper uppstår är vätskebrist eller låga nivåer av elektrolyter. Att se till att ersätta omfattande svettningar med salt och vätska kan eventuellt minska förekomsten av kramp.

Vad gör man åt muskelkramper i bäckenbotten?

Stanna upp, andas djupt ner i magen och försök sänka bäckenbottens spänningsgrad. Om det är ett återkommande problem kanske krampen triggas av att du är generellt lite överspänd i bäckenbotten. (Reklam: då har jag en bra webbkurs du kan testa…)

Andra orsaker till smärtan

Livmodern

Om du regelbundet upplever smärta i underlivet efter träning bör du uppsöka en gynekolog för bli undersökt. Speciellt om du skulle uppleva att smärtorna kommer tillsammans med blödningar, oregelbunden mens eller annan förändring i mensens frekvens och volym.

Det kan vara en ökad blodcirkulation som ger upphov till smärta i livmodern under eller efter träning. Endometrios kan vara en diagnos som hör ihop med mer omfattande besvär av detta, och smärtan behöver då alltså inte komma just under mens utan även annars.

Besvär från mage/tarm

Mag-tarmbesvär kan ibland förvärras av intensiv träning. IBS kan trigga smärtor som liknar mensvärk. Då hör värken ofta ihop med andra symtom som uppblåsthet, förstoppning, gasighet, diarré eller illamående. Även här bör du kolla med din läkare om du får återkommande besvär.

Sköldkörteln

Sköldkörteln påverkar våra hormonnivåer och kan ha att göra med förändringar i menscykeln eller mensvärksliknande besvär som förvärras vid träning. Om du kan se att kramperna regelbundet på något sätt hör ihop med mensen (före, under eller en tid efter) kan det finnas skäl att kolla upp sköldkörteln.

Graviditet

Jag vet att de allra flesta vet om de är gravida, men vill ändå nämna detta i sammanhanget. Muskelkramp-liknande smärtor är rätt vanliga speciellt i tidig graviditet och kan triggas av intensiv träning.

hur vet vi om bäckenbotten är överansträngd?

De flesta signaler från bäckenbotten (smärta, obehag, tyngd, inkontines osv) kan man tolka som ett kvitto på att bäckenbotten inte riktigt klarar av sitt jobb som den ska. Åtgärden ser förstås olika ut beroende på orsak, men att lyssna på signalerna och minska belastningen är det första steget.

Är den spänd eller svag?

En spänd bäckenbotten blir utmattad och därmed svag. Så du kan troligen tolka smärtan som en slags överbelastningssmärta, oavsett om du är spänd eller ej. Däremot skiljer sig nästa steg åt. En överspänd bäckenbotten ska lära sig slappna av. En svag bäckenbotten ska kanske bäckenbottentränas. (Det finns också kombinationstillstånd, så fullt så svartvitt är det inte)

Mensvärksliknande besvär vid träning

För att veta riktigt skulle jag rekommendera kontakt med en bäckenbotten-fysioterapeut.

Här hittar du en förteckning över fysioterapeuter.

Kolla noga under varje person, vad de skriver att de jobbar med. Du behöver någon som göra vaginala och anala bedömningar!

Lycka till!

Leave a comment

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.