Förebygga bäckensmärta under graviditet

Kan jag förebygga bäckensmärta under graviditet? Det här är en av de vanligaste frågorna jag får, när jag har frågestunder på instagram.

Risken att få ont igen är ganska stor

Jag vill börja med de dåliga nyheterna. En av de största riskfaktorerna för att få ont i ryggen är att ha haft någon episode av ryggsmärta tidigare. En av de större riskfaktorerna för att få ont i bäckenet under en graviditet är att ha haft det vid en tidigare graviditet. Även om det är tråkig info, så tycker jag att det är viktigt. För att ta bort känslan av misslyckande, bland annat. Även om du gör alla rätt så kanske du ändå får ont. Det kanske inte ligger helt och hållet i dina händer.

Vad funkar inte?

En googling på ämnet ger resultat med en massa tips. Vi har tyvärr inte särskilt bra evidens för något speciellt vad gäller förebyggande åtgärder. Det verkar inte ge någon speciellt effekt att gå på behandlingar, träna väldigt mycket eller gå på någon viss diet. Vad gäller träning så har även elitatleter bäckensmärta under graviditet i ungefär samma utsträckning som ”vanliga människor”, att du får ont beror inte nödvändigtvis på att du är otränad.

Vad funkar?

Träning före graviditet kan påverka intensiteten av rygg- eller bäckensmärta under graviditet, men kommer inte påverka risken att drabbas. Under graviditet kan träning kan påverka ryggsmärta till det bättre och kan minska risken för sjukskrivning, men verkar faktiskt inte påverka bäckensmärta så värst. Akupunktur, manuella behandlingar och patientutbildning kan vara positivt för den drabbade.

Den vetenskapliga grunden för akupunktur är kontroversiell. Det mesta tyder på att effekten främst beror på placebo. När det ger effekt är den kortvarig. Det finns otillräckliga bevis för att stödja användning av akupunktur jämfört med andra medicinska behandlingar och akupunktur är inte bättre än annan behandling på lång sikt. På samma sätt är manuella behandlingar också kontorversiella, i och med att vi inte rimligen kan påverka rörligheten i bäckenets leder.

Vad tusan ska jag göra då?

Du kan kanske inte förebygga bäckensmärta under graviditet. Men boka en tid hos en fysioterapeut, så kan ni tillsammans gå igenom din historia, dina besvär och göra en plan. Det kan finnas behandlingar som fungerar bra, det kan finnas övningar som gör gott och det kan vara stärkande att ha en vårdkontakt som förstår vad du går igenom. Tyvärr kan vi aldrig i förväg utlova fantastiska resultat, men det är alltid alltid värt att försöka med behandling.

Referenser

Vidare läsning på BakingBabies

Previous

Next

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Integritets Preferens
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.