Nya riktlinjer för sjukgymnastik efter sfinkterruptur

Nya riktlinjer för sjukgymnastik efter sfinkterruptur

2012 lanserade riktlinjer för hur fysioterapeuter ska jobba med sfinkterrupturer

En expertgrupp har sett över forskningsläget och satt samman sjukgymnastiska/fysioterapeutiska riktlinjer.
Jag är ju både sjukgymnast och personligt drabbad, så för mig är såklart det här extra intressant. Jag tänkte ge er en liten sammanfattning på icke-fackspråk.

Vad är en sfinkterruptur

grad4

Förlossningsskador i form av bristningar kan uppstå i förlossningskanalen, i mellangården mellan vagina och analen och i själva analsfinktern, den runda muskulatur som omger ändtarmsöppningen.

Gradering

Man graderar bristningarna 1-4 där både grad 3 och 4 involverar sfinktern. Grad 1 och 2 är alltså mindre skador som sys av barnmorskan. En vanlig missuppfattning som man ser att folk skriver på nätet är att de drabbats av en sfinkterruptur “grad 3 och 4”. Man drabbas alltså bara av endera sorten, men båda har liksom samma diagnoskod, så när man läser sin förlossningsjournal kan det för en oinvigd vara svårt att utläsa om det var en 3:a eller 4:a man fått.

Grad 3 delas in i två subgrupper där en partiell grad 3-skada innefattar skada på någon del av den yttre sfinktern och eventuellt en någon del av den inre. Vid en total grad 3-skada är bristningen igenom både hela den inre och yttre sfinktern. En grad 4-skada omfattar även analslemhinnan.

Det finns flera riskfaktorer för sfinkterrupturer; förstföderska, bristande manuellt skydd av mellangården i slutet av krystskedet, bristande uppsikt över mellangården över huvudaget, födelsevikt på barnet över 4 kg, användande av sugklocka eller tång, kvinnans ålder och långt krystskede.
En sfinkterruptur ska opereras på operationsavdelning, inte sys av barnmorska inne på förlossningsrummet. Medicinska riktlinjer säger också att operationen ska genomföras inom de närmsta 12 timmarna. (Jag personligen fick ju vänta 8 timmar vilket helt utan överdrift nog kan klassas som bland de värsta timmarna i mitt liv alla kategorier…)

En sfinkterruptur kan ge kvarvarande besvär som ofrivilligt gasläckage, avföringsinkontinens, smärta vid samlag och smärta i mellangården. Besvär av smärta kan finnas kvar under en längre period och kan förvärras av samlag, långtvarigt sittande eller promenader.

De sjukgymnastiska riktlinjerna innebär nu att man rekommenderar drabbade kvinnor:

  • att påbörja försiktig bäckenbottenträning (knipträning) med fokus på knipfunktionen kring ändtarmsöppningen ungefär en vecka efter förlossningen
  • påbörja kraftfull knipträning (med tillåtelse att det får göra kännas, men det ska vara uthärdligt) efter en månad och sedan fortsätta med daglig träning i 6 månader
  • att inte lyfta tyngre än sitt barn på 4-6 veckor
  • att promenander är tillräcklig träning första 6 veckorna
  • att undvika hopp, löpning och tung styrketräning 3-4 månader efter förlossningen
  • fortsätta med underhållsträning av bäckenbotten och knipförmåga resten av livet

Bäckenbottenträning

Bäckenbottenträning är sjukgymnasters förstahandsval av behandling när det kommer till sfinkterrupturer. Specialinriktade sjukgymnaster kan göra undersökningar och arbeta med specifikt med andra smärtlindrings- eller muskelstimuleringsmetoder när bäckenbottenträning behöver kompletteras med annan behandling.

En kvinna som drabbas av en sfinkterruptur bör få träffa en sjukgymnast redan på BB och sedan helst erbjudas ett uppföljande besök inom två månader och fortsatt utredning/behandling vid behov. Det kan skilja sig åt från landsting till landsting var uppföljningen ska sker (kvinnokliniken på sjukhus eller inom primärvård). Att sjukgymnasten kan utföra en vaginal och anal palpation är nödvändigt för att kunna ge god behandling och individanpassade träningsprogram (och det är här som både jag själv och många andra sjukgymnaster brister, det finns liksom inte med i grundutbildningen och det är ju inget man liksom vill bara testa sig fram med).

Borde vi ha nolltolerans?

Chefredaktören till Fysioterapi, Lois Steen, skriver “Ska vi acceptera kvinnors skador vid förlossning? Det kanske är en enkel poäng, men jag undrar om Sveriges män skulle acceptera att få en skada som gjorde att de inte kunde sitta, gå på toa eller ha sex utan smärta. Om tusentals unga män per år började läcka avföring. Gissa om det skulle leda till en proteststorm?… Är det så inpräntat i oss att acceptera kvinnors skador vid förlossning som en normal del av livet? Det är inte okej”.

Jag är ändå stolt över att vara en del av en yrkeskår som tar upp ämnet och drar vårt strå till stacken för att både uppmärksamma problemet och behandla de drabbade!

Previous

Next

13 Comments

  • Hej
    Hittade det här inlägget nu, kanske inte får svar men testar.
    Vet du hur det är med övrig träning efter sfinkterruptur, tänker främst på magen som jag gärna vill börja stärka upp inifrån så snabbt som möjligt. Får man det?

  • Hej! Jag har Samma undran som Emilia. Drabbades av grad 3 bristning för en månad sedan. Vill också gärna stärka upp magen igen. / Therese

  • Hej fick en grad 3/4 bristning för 5 veckor sedan! Jag har varit väldigt vältränad innan och gått på gym ca 6 dagar i veckan, och under hela min gravidetet har jag tränat. Det jag undrar är när det är ok att börja försiktigt träna på gym, överkropp ?

    • Hej! Förutom själva skadan har du genomgått en stor operation, jag vill därför ge dig dessa tips: https://bakingbabies.se/2016/10/11/atergang-till-traning-efter-gynekologisk-operation-teori/ och https://bakingbabies.se/2016/10/12/traningstips-efter-gynekologisk-operation/ FÖRUTOM att återhämtningen efter en graviditet+sfinkteroperation gör återhämtningen ganska mycket mer förlångsammad än “enbart” efter en gynekologisk operation. Saxat från ett annat inlägg (om löpning efter förlossning):
      Oavsett förlossningssätt har en kvinna vissa återhämtningstider att förhålla oss till efter en förlossning. Det första dygnet sker den akuta återhämtningen av livmoder och omkringliggande vävnad. De första sex veckorna går kroppen igenom drastiska förändringar vad gäller könsorganens återhämtning, metabolismen och hormonstatus. Vi vet att det tar minst 8 veckor innan bålmusklerna stabiliserar ryggraden på ett optimalt sätt. Sedan kan de utökade återhämtningsperioden bestå i upp till 6 månader. Stödjevävnad i och runt omkring bäckenbotten, bäckenet och bålen inte är strukturellt återhämtade förrän efter att ett halvår passerat. En del områden kring kvinnans köns- och urinorgan tar mycket lång tid på sig att återhämta sig och en del strukturer kommer aldrig återgå till den status de hade innan graviditeten. Individens kvalitet på stödjevävnad är en påverkansfaktor, likaså bebisens storlek vid förlossningen och eventuell grad av förlossningsskada.

      Tider att utgå ifrån:

      Det tar 6-8 veckor för att de reproduktiva organen ska återgå till normal storlek och funktion
      Det tar 8-12 veckor för att muskler ska återfå grundfunktion, dock återhämtar de sig troligen med en försvagning
      Det tar 6-12 månader för skelett, leder, stödjevävnader och hormonstatus som påverkar stabiliteten i kroppen att återgå till det normala.
      En del menar att postpartumperioden pågår så länge kvinnan ammar. Återhämtningen kan också pvåerkas av antalet graviditeter och förlossningar/kejsarsnitt och tiden som förlöpt mellan dessa.

      Hur bör stegringen av postpartumträning se ut?

      Första veckorna – möjligen månaderna
      Fokusera på att återhämta dig. Njut av bebisbubblan om det är möjligt. Börja bäckenbottenträna. Gå lite promenader. Sov när du kan.

      6-8 veckor och framåt
      Nästa steg är att börja promenera med målinriktat. Gå på efterkontrollen. Fortsätt med knipövningarna. Lägg till försiktig mag- och ryggträning.

      Lägg till ben och balansträning, tips är att ladda ner appen knäkontroll.

      Lägg till vikter och motstånd i din träning om bäckenbotten tål detta.

      4-6 månader
      Börja gå-jogga-intervaller. Öka hastigheten och sträckorna långsamt.

      6 månader och framåt
      Om allt känns bra är det vid denna tidpunkt jag TIDIGAST anser att du kan börja träna på samma träningsnivå som du var innan graviditeten.

  • Hej Mia! Jag har liknande frågor som de som skrivit här tidigare har ställt Jag fick en partiell sfinkterruptur under min förlossning för 3 månader sedan. Jag har återhämtat mig jättebra och lider som tur är inte av min skada. Jag har bara varit på efterkontroll hos min barnmorska men har ännu inte träffat någon läkare eller sjukgymnast. Nu är jag så himla sugen på att börja träna igen, främst zumbapass och löpning men också lite styrka. Jag var på ett zumbapass igår och det gick bra men nu undrar jag om det kan vara skadligt på något sätt, med tanke på att jag inte fått “klartecken” från någon inom vården? Vad tror/tycker du och har du några generella råd som jag kan gå efter? Jättetacksam för svar

    • Jag har en hel serie inlägg youtubeklipp om träning efter förlossning och finns också många blogginlägg på temat. Efter en sfinkterruptur kan du tänka att du ska vara extra noggrann med knipträning och försiktig stegring av vanlig träning och liksom ligga i det senare spannet, anser jag. Angående löpning finns också en hel serie inlägg om löpning efter graviditet, läs gärna dessa också. Återkom sedan om du inte upplever att du fått tillräckligt svar!

  • Hej Mia,
    Jag har en fråga. Min fru har drabbats av en allvarlig sfinkterruptur grad 3. Vi har åkt in och ut till gynakuten och spec. mödravården. En läkare har konstaterat att mellangården endast är 6 mm, när den borde vara drygt 2 cm. Vi ska träffa bäckenbottencentrum för att se vad man kan göra. Problemet är att vi fått en tid hos sjukgymnast först under juni månad. Min fru knipövar varje dag men känner att det inte hjälper. Har du tips på övningar som kan hjälpa henne i det här skedet? Kan bli tal om en reoperation men vi vet inte när eller om det kommer ske. Hur ska man göra med knipövningar eller övningar överlag för att få någon form av styrka i bäckenbotten. Hon känner att alla organ som finns inuti analen och vaginan släppt sina fästen och trillat ner. Jag skulle uppskatta all hjälp vi kan få.

  • Hej.

    Jag födde min son för 1 månad sen och sprack grad 3. Jag mår otroligt dåligt över denna skadan och är rädd varje dag att inte bli återställd. Hittills har jag läkt på fint ändå och tarmen funkar som den ska. Läcker dock för tillfället lite urin men antar det tränar man upp med bäckenbotten träning. Ändå finns rädslan där. Hur hanterade du sen psykiskt?
    Vill med säga din blogg har redan hjälpt mig så mycket. Att det är flera i samma situation som jag!

  • Hej!

    För snart 6 veckor sedan fick jag en total sfinkterruptur, grad 3. Jag har fått så olika besked i vården avseende fysisk aktivitet och knip (läkare på BB, läkare som opererade mig,patientinfo Bäckenbottenutbildning.se, läkare på MVC vid kontroll efter 5 veckor). Vissa menar att börja knipa så fort det inte gör ont, efter typ en vecka, andra tycker vänta 8 veckor. Någon tycker börja promenera direkt, någon vänta 8 veckor. Vissa tycker lyft inget, inte ens barnet på 5 kg, andra säger att det är ok. Det känns så snårigt att veta hur jag ska förhålla mig. Jag upplever att det började göra mer ont när jag testade lite knipträning. Själva träningen gör inte ont, men efteråt under dagen, nästan som träningsvärk. Gör då främst ont när jag går. Vid undersökning hos läkare tyckte hon det var läkt fint, eventuellt med antydan till rektocele. Gjordes visserligen ingen bimanuell palpation, men hon kändes säker på att det verkade bra.

    Vill ju gärna komma igång med både knip och ”vanlig” lättare träning. Tränade hela graviditeten, och vältränad innan. Vi har ingen specialiserad sjukgymnast där jag bor, så undrar lite hur du ser på saken? Får det göra lite ont när man börjar knipa? Eller betyder det onda att man ska avstå från all fysisk aktivitet inkl promenader och lyft?

    Vilken djungel. Tack för en fantastisk blogg! Ni är underbara, vilket otroligt jobb ni gör ❤

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Integritets Preferens
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.