Viktnedgång efter graviditet

Vad säger forskningen om viktnedgång efter graviditet?

Viktuppgång under graviditeten påverkar viktnedgången efteråt.

Graviditeter är livsskeden som hör ihop med naturlig och snabb viktuppgång. Det är rekommenderat och nödvändigt för de allra flesta att gå upp i vikt. Vid förlossningen förlorar kvinnan i regel vikt motsvarande bebisen, fostervätskan och moderkakan. Efter sex veckor har blodvolymen minskat och livmodern återgått till normal storlek. Efter detta är kvarvarande vikt främst lagrat i kroppens fettdepåer. Många kvinnor förlorar mycket vikt kort efter förlossningen och fram tills att det passerat 6 veckor. Sedan kan viktnedgången gå långsammare. Ungefär en av tre kvinnor går ner till sin pregravida vikt inom 12 veckor efter förlossningen. Ungefär motsvarande andel har också kvar vikt efter 12 månader. Det finns också studier som tyder på att många kvinnor går upp i vikt när första året postpartum passerat, eventuellt beroende på livsstilsfaktorer som hör ihop med att ta hand om ett eller flera småbarn. Viktuppgången under graviditeten är förstås en av de främst avgörande faktorerna för hur mycket vikt som blir kvar efter graviditeten.

Varför kan det vara viktigt att gå ner i vikt?

De allra flesta gravida går upp i vikt under graviditeten och många går successivt ner i vikt efter förlossningen, helt av sig själva. Det finns ändå många som upplever att det är svårt att gå ner till ursprungsvikten inom ett eller två år. Att inte förlora sina graviditetskilon kan innebära en övervikt som i sin tur kan bidra till ökad risk för sjukdom (diabetes, hjärt-kärlsjukdom och högt blodtryck). Detta är de medicinska orsakerna till att vi inom vården pratar om vikt under och efter graviditet. Medelvikten för en kvinna ett år efter förlossningen är i snitt 0,5-4 kg mer än före graviditeten. Att gå ner i vikt mellan graviditeter har potential att minska risken för högt blodtryck och optimera förutsättningarna för att fostret ska födas med normal storlek vid nästa graviditet. Det handlar om att att minska risken för av preeklampsi, högt blodtryck eller barn med avvikande födelsestorlek. Att inte förlora första graviditetens viktökning ökar risken för högt blodtryck i nästa graviditet, oavsett BMI till att börja med.

Vad behöver vårdgivare veta?

Många kvinnor vill att vårdgivare ska prata med dem om vikt under och efter graviditet. Det är viktigt att göra detta utifrån deras egna förutsättningar och inte utefter förutfattade meningar om personens vikt eller vanor. En del önskar att detta ska gå hand i hand med en del i en diskussion om psykisk hälsa. Mellan 10-15 % av alla kvinnor drabbas av postpartumdepression och detta kan höra ihop med levnadsvanor och påverka mönstret av vad, hur och när personen äter. Vi vårdgivare kan gärna lämna det som en öppen fråga: Vill du prata om vikt med mig? Att individanpassa samtalet och råden är det absolut viktigaste!

Det som påverkar vikten postpartum

Jag kommer gå in på detta i fördjupade och separata inlägg senare i den här inläggsserien, men det som vetenskapen hittills kommit fram till är följande:

  • Amning kan vara fördelaktigt men är på intet sätt avgörande för viktnedgång postpartum. Det finns bara ett vagt samband mellan amning och ökad viktnedgång.
  • Fysisk aktivitet och träning är bra för många saker och bidrar till hälsa, men fysisk aktivitet på motionärsnivå har ingen effekt på viktnedgång postpartum.

Det som fungerar är översyn över kost och energiintag.

Fysisk aktivitet och träning

Träning under graviditet hör ihop med en signifikant minskning av viktuppgången. Men efter graviditeten har inte motionen visats ha någon signifikant påverkan på vikten. I och med att viktökningen under graviditet är en av de främsta avgörande faktorerna för kvarvarande vikt efter graviditeten, är det kanske snarare preventivt som fysisk aktivitet ska sättas in. Fysisk aktivitet och träning har dock visats ha effekt på att bibehålla en redan uppnådd viktnedgång på längre sikt.

Läs kommande inlägg!

Jag återkommer med inlägg om vilka andra faktorer som kan påverka vikten postpartum, hur amning påverkar och påverkas samt med mer konkreta råd utifrån en svensk studie.

Hela serien:

Previous

Next

11 Comments

  • Så intressant tema! Är lite nyfiken på andra sidan också, ofrivillig viktnedgång och undervikt efter graviditet. Vet du om det finns studier på det?

  • Tack, jätteintressant! Du har verkligen en förmåga att skriva sakligt, och på ett sätt som gör “jobbiga” ämnen lätta att läsa.
    20 månader efter andra graviditeten har jag fortfarande några kg “kvar”. Det stör mig inte så värst. Men vet ju att jag brukar må bättre när min kropp är i lite bättre form än nu. Ffa för att jag orkar mer när kroppen är lite starkare och lite lättare.

  • Intressant läsning. En fundering jag har, som jag hört från flera håll – även div pt, är de där sista envisa två kg som aldrig försvinner. Nu pratar jag inte om ändrade matvanor osv. Utan de är samma som innan barn. Träningen är ökad. Men de två sista kg försvinner aldrig. Någon pt hade en teori om att det är som att kroppen skapar en ny set-point. Att 20 kg övervikt ska bort – så tycker kroppen efter 18 kg att nu får det vara nog. Jag vet inte. Jag vet bara att de sitter som om de var limmade med superlim, mina extra-kg. Och flera med mig upplever som sagt samma sak. Har du någon teori? Stött på något om det i studier?

  • Stort tack för intressant läsning.

    En helt annan fråga. Vad anser du om kettlebellpass 4 månader efter förlossning? Kan det skada? Känner mig pigg och har gått på flera spinningpass. Men vill nu få in lite styrka.

  • Hej, har en fundering kring vätska i kroppen efter graviditet som jag hoppas du vet något om.
    Jag har alltid varit benägen att binda vätska i kroppen, har dock varit smal och vältränad under hela mitt liv. Har ridit och gymmat.
    Blev gravid och innan jag ens visste om detta så hade jag gått upp sju kilo innan den uteblivna mensen. Anklarna var löjligt tjocka.
    Detta fortsatte under graviditeten, jag gick upp 30 kilo och även om en del givetvis är fett så var och är mycket vätska.

    Nu är min dotter fem månader, jag helammar henne. 23 kilo gick jag ner väldigt fort men nu har vågen stått stilla i två månader och 7 kilo håller i sig.

    > Varför detta avstannande i viktnedgång? Beror det på amning eller att jag helt enkelt blivit äldre och måste köra hårdare tag för att gå ner? (nu 30 år)

    > Mina anklar och fingrar visar att jag fortfarande har mycket vätska i kroppen – kommer kroppen göra sig av med det här senare?

    Jag promenerar mellan 7-10 km per dag. Har även börjat lättare styrketräning igen. Sköter maten (har matlust och aptit, starkare än förr men äter små portioner och mellanmål).

    Har tidigare haft ätstörningar så jag är väldigt medveten om att äta nyttigt, och svälter mig såklart inte för min dotters skull. Men är framförallt fundersam på detta med vätskan i kroppen? Blir jag någonsin av med det? Hur?

    • Hej! Dina frågor är svåra att svara på. Ibland går man inte ner så mycket i vikt medan man ammar, något i kroppen kan göra att dne liksom “spar” på en del. Åldern kan förstås spela roll. Det är ju aldrig en ensam faktor.
      Jag frågade en kollega som också är lymfterapeut, hon svarar så här: “Det korta svaret är “jag vet faktiskt inte”, men stödstrumpor är bra för att underlätta tillbakaflödet av vätska och undvika besvär framöver. Det långa svaret är: Jag upplever att många kvinnor har besvär med ospecifik svullnad, i det här fallet skulle jag tro att det har med hormoner att göra. De vanligaste patienterna jag träffar med svullnad i kroppen är runt 55+, i deras fall tror jag också att det är hormonellt. Klimakteriet och den förändring som sker. Kvinnor 70+ har sällan vätskeansamling på samma sätt, de är istället specifikt svullna i benen. Så mån gissning är att det är hormoner som påverkar vätskan i kroppen. Men svårt med vetenskapsförankrad förklaring. Jag skulle avvakta och se vad som händer vid amningsslut”.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *