Hoppa till innehåll
Hem » Flödet » Prognos och träning för framfall

Prognos och träning för framfall

Jag undrar om det är olika prognoser för olika sorters framfall, vad gäller att läka efter förlossning/bli symtomfri. Är livmoderframfall värst? Gäller samma träningsråd oavsett typ av framfall?

Läsarfråga

Prognos och träning för framfall

En läsare ställer frågor om framfall och om prognosen för de olika framfallstyperna är olika. Det finns ju tre sorters framfall:

  • bakre väggen mot ändtarmen buktar inåt vagina
  • främre väggen med urinblåsan buktar in mot vagina
  • livmodern är sänkt från sin ursprungliga placering

Prognosen hör ihop med andra faktorer

Det finns, vad jag vet, inte ett så enkelt svar att en viss typ av framfall nödvändigtvis har sämre prognos. För jag tror inte att det är så enkelt att det alltid ens handlar om de olika framfallstyperna, utan om individen som framfallet hör till. Uppkom framfallet också i samband med en förlossningsskada? En förlossningsskada som lagats eller som faktiskt missats? Hör framfallet ihop med en levatorskada? Är personen ung eller äldre? Är det första eller tredje barnet? Hur är personens stödjevävnad? Hur är personens muskelfunktion och bäckenbottenstyrka?

Blir det alltid sämre med tiden?

Framfall behöver inte alltid bli sämre med tiden. Mindre framfall hos personer med bra förutsättningar (inte långvarig hosta, förstoppning eller övervikt) kan ofta hålla sig rätt bra rätt länge. Det är ofta åldrandet och östrogenbristen efter klimakteriet som ställer till det på sikt.

Åtgärderna är lite olika

Framväggs-framfall har en ganska stor risk att få återfall även efter en operation. Bakväggs-operationer blir mer hållbara, bara personen inte är superförstoppad eller har andra fortsatta orsaker till högt tryck mot vävnaderna. Livmoderframfall kan opereras på några olika sätt och hållbarheten på detta avgörs av en massa individuella faktorer.

Gäller samma träningsråd oavsett framfall?

Kort sagt – ja. Det handlar om bäckenbottenträning, koordination mellan bäckenbotten och bålaktivering, god hållning och god teknik vid lyft och träning.

Målet med framfallsrehabträning är i min värld att återgå till full funktion och att kvinnan ska kunna träna det hon önskar. Du kan sakna besvärande symtom och klara att göra allt du vill, men ha ett framfall som egentligen både syns och känns. Då kan målet med rehaben vara uppnått, även om framfallet inte helt gått tillbaka. Kroppen kan hitta nya sätt att ha balans i systemet, även om bäckenorganen flyttat ner någon våning.  Det kan också handla om hjärnan. Att framfallet hamnat i ett läge där den muskulära balansen upprätthålls så att hjärnan inte längre får varningssignaler om att “allt ska ramla ut”. Det är för detta som hållning och andning är så himla viktigt! (Ps: för ett tag sedan skrev jag en hel serie om andning, den är läsvärd! En serie inlägg om andning).

Jag träffar regelbundet kvinnor vars symtom försvinner efter en tid.

Slidväggsbuktningar kan minska både i storlek och i symtomgrad ju mer tid som går sedan förlossningen. Ökad muskelmassa i bäckenbotten och en inlärning av nya rörelse- och koordinationsmönster kan också göra en stora skillnad. Jag tror också att det finns en “sensitiserings-effekt” vad gäller bäckenbotten och framfall. Precis som i andra ställen i kroppen kan smärta/obehag sätta känselsystemet på spinn, och den obehagliga förnimmelsen får tillslut orimligt stort utrymme bland kroppens alla förnimmelser. Vissa kvinnor har stora framfall och inga symtom. Andra har små framfall med stora symtom. (På samma sätt finns det personer med grad artros i knäna utan smärta, och personer med jätteont i knäna och en mild artrosutveckling.) Min uppfattning är också att det kan vara en tät koppling mellan psykiskt välmående och bäckenbottensymtom. OBS: jag säger INTE att besvären sitter i huvudet. Men sömnbrist, oro, stress, ångest kan förstärka alla slags smärt- och obehagssignaler i kroppen.

Prognos och träning för framfall

Jag tror att alla slags framfall kan bli något bättre vad gäller symtombild, men jag tror sällan på att framfall liksom magiskt kan försvinna.

Undantag då:

  • Framfall kan åtgärdas kirurgiskt i de flesta fall
  • Framfall kan gå tillbaka som en del av kroppens återhämtning första året efter förlossning.

Rehab för framfall handlar om bäckenbottenträning. Andningsträning. Hållningsträning. Koordinationsträning mellan alla dessa delar. Och en god del KBT-approach till sina egna symtom.

Så tänker jag. Hur tänker du?

Relaterad läsning:

Swishdonation
Om du upplevt att vår blogg varit dig till stor hjälp får du gärna donera! Använd i så fall QR-koden ovan eller Swisha till nummer 1236340384 med valfri summa.
Om du inte kan är det såklart lugnt, du kan istället visa tacksamhet genom att berätta om oss för dina vänner eller dela vår sida på sociala medier. Tack!

3 kommentarer till “Prognos och träning för framfall”

  1. Hej,
    Jag födde barn för 3 mån sedan, Vaginal förlossning, sydde två grad 1-bristningar. Har sedan Förlossningen haft besvär med skav-känsla som kommer och går utan att jag ser något samband, finns där direkt på morgonen de flesta dagar. Har varit hos Fysioterapeut som först gav diagnosen Överspänning och sedan när jag arbetat bort denna nu senast berättade att jag har Buktande Slidväggar. Jag känner dessutom min Livmodertapp vilket jag aldrig gjort tidigare. Hade kommit igång och tränat med Gummiband, Kroppsvikt och Lättare hantlar och vid några tillfällen även 10kg Hantlar innan hon diagnosticerade mig och jag själv kände Livmodern. Är nu livrädd att göra något som Förvärrar, är Livrädd för att få Framfall.
    Fick återbesök till Fysioterapeuten om 3 månader.
    Min fråga är: vad kan jag göra för att optimera Förutsättningarna för Bäckenbotten. Gör jag bäst i att vara så stilla/sittande som möjligt, cykla och ta korta 20-min Promenader och undvika Träning helt eller spelar det roll, finns det någon Träning som är helt riskfri eller till och med bra i detta läget?
    Jag har svårt för rådet att ”känna efter” då jag som sagt redan har skavkänsla och har svårt att tolka kroppens signaler då det alltid känns något från Underlivet.
    Jag är Livrädd. Lever för Träning framför allt tung Styrketräning och Löpning och känner att en stor del av Livet är förstört och min kropp kommer aldrig bli bra igen.

    Tack för svar

    1. Hej Sara! Jag tror att du får väldigt bra vägledning och du följer de råd här och i övriga inlägg om framfall och buktande slidväggar. Behöver du ytterligare handfasta träningsråd vill jag rekommendera träningskursen efter vaginal förlossning, den tar också höjd för att man kan ha allehanda bäckenbottenproblem osv. Där finns också en vägledning till hur det får kännas under och efter träningspass.

      Mvh Mia

    2. Du gör absolut inte bäst i att undvika fysisk aktivitet och vara så lite aktiv som möjligt. Det finns jättemånga inlägg om träning för framfall, råden och vägledningen i dessa inlägg kan du använda dig av.
      Om du redan har en skavkänsla i grunden ska du utgå ifrån att träningen du gör inte ska förvärra läget.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *